داستان متفاوت شش مربی در هفته چهاردهم لیگ برتر

از قاتل سپاهان تا رهاگل صحرا

آرمن ساروخانیان
@armen9971
توجه رسانه‌ها در لیگ برتر بیشتر به سه تیم مدعی استقلال، پرسپولیس و سپاهان است، ولی بقیه تیم‌ها هم در هفته چهاردهم ماجراهای جذابی داشتند. پتانسیل فنی این تیم‌ها از مدعیان قهرمانی کمتر است، با این حال مربیان تلاش می‌کنند بهترین بازی را از بازیکنان موجود بگیرند و بخش زیادی از جذابیت لیگ هم مدیون آنهاست.

ساکت الهامی
طلسم شماره یک
مس رفسنجان مقابل استقلال خوزستان پنجمین باخت متوالی را پذیرفت و ساکت الهامی بحران سختی را پشت سر می‌گذارد. نقش سرمربی در نتایج هر تیمی انکارناپذیر است، ولی نمی‌توان اشتباهات دروازه‌بان‌های مس را در این شکست‌ها نادیده گرفت. الهامی از شروع فصل به تناوب از حامد لک و نوشی‌صوفیانی استفاده کرده، ولی هیچکدام شماره یک مطمئنی برای مس نبوده‌اند. لک در شکست سنگین هفته گذشته مقابل ملوان روی دو گل مقصر بود. در هفته چهاردهم هم نوشی‌‌صوفیانی روی گل دوم استقلال خوزستان اشتباه عجیبی داشت تا مس از اهواز بدون امتیاز برگردد. اگر همکاری الهامی و مس ادامه داشته باشد، قطعاً اولین خرید زمستانی او یک دروازه‌بان خواهد بود.

مجتبی حسینی
قاتل سپاهان
آلومینیوم اراک در هفته چهاردهم نتیجه فوق‌العاده‌ای گرفت و سپاهان را در اصفهان شکست داد. این برد به لطف برنامه خوب مجتبی حسینی برای کنترل مهره‌های کلیدی تیم اصفهانی بخصوص رامین رضاییان به دست آمد. این چهارمین بار است که این مربی سپاهان را شکست می‌دهد و او را باید قاتل این تیم اصفهانی نامید. اولین بار او زمانی که سرمربی ذوب‌آهن بود، همشهری پرستاره را دو بر صفر برد. حسینی با نفت مسجدسلیمان هم موفق شد سپاهان را سه بر یک شکست دهد. او در دور رفت فصل قبل هم با پیکان توانست سپاهان را یک بر صفر ببرد. آلومینیوم در برابر پرسپولیس و استقلال، دو مدعی دیگر قهرمانی هم نمایش خوبی داشت، ولی موفق نشده بود از آنها امتیاز بگیرد.

سعید دقیقی
یک مورد متفاوت
شمس آذر قزوین هرچند در ورزشگاه آزادی مغلوب پرسپولیس شد، ولی تماشاگران و کارشناسان بازی شجاعانه این تیم را تحسین کردند. شمس آذر مقابل استقلال هم پا به پای این تیم مدعی بازی کرد و این تیم را متوقف کرد. این تیم تازه‌وارد از پدیده‌های این فصل لیگ برتر بوده و با وجود کسر سه امتیاز در شروع فصل توانسته خودش را تا نیمه جدول بالا بکشد. ین فوتبال جذاب نتیجه رویکرد دقیقی است که با وجود بازیکنان گمنامش بدون ترس بازی می‌کند و از این نظر باید او را یک مورد متفاوت در فوتبال ایران دانست. معمولاً بودجه پایین و احتمال اخراج زودهنگام، بهانه‌هایی برای مربیان لیگ برتری است که دفاعی بازی کنند، ولی دقیقی بدون توجه به این موارد تیم متفاوتی ساخته که از جذابیت‌های لیگ بیست و سوم است.

مارینوس اوزونیدیس
رهاگل صحرا
فوتبال یونان را در صحنه بین‌المللی با قهرمانی غیرمنتظره در یورو 2004 می‌شناسند که با تاکتیک‌های دفاعی اتو رهاگل به دست آمد. اوزونیدیس، اولین مربی یونانی فوتبال ایران با فوتبالی که برای گل‌گهر انتخاب کرده، یادآور آن مربی آلمانی است. تیم سیرجانی در بازی حساس خانگی مقابل استقلال کاملاً بسته بازی کرد تا یکی از کم‌موقعیت‌ترین بازی‌های هفته چهاردهم ثبت شود. اوزونیدیس برای اولین بار در این بازی از سه هافبک دفاعی (زنده‌روح، بوحمدان و علیزاده) استفاده کرد و در وسط زمین بیشتر به دنبال بازی درگیرانه و مهار هافبک‌های استقلال بود. آمار پایین گل خورده گل‌گهر هم رویکرد محتاطانه اوزونیدیس را تأیید می‌کند و این تیم با 9 گل خورده بعد از استقلال بهترین خط دفاعی را دارد.

سیروس پورموسوی
پیشرفت آرام
استقلال خوزستان یک هفته مانده به پایان نیم‌فصل سرانجام توانست طعم برد را بچشد و مس رفسنجان را دو بر یک شکست داد. یک برد در چهارده بازی آمار ضعیفی برای تیم اهوازی است، با این حال آنها را امیدوار کرد که به زودی از قعر جدول جدا شوند. از شانس استقلال خوزستان، پنج تیم‌ دیگر پایین جدول عملکرد ضعیفی دارند و آنها با یک یا دو برد دیگر می‌توانند از منطقه سقوط فرار کنند. کیفیت بازی استقلال خوزستان در هفته‌های گذشته پیشرفت داشته و آنها هفته گذشته هم توانستند پرسپولیس را متوقف کنند. سیروس پورموسوی در شروع فصل تا آستانه استعفا از استقلال خوزستان پیش رفت، ولی در نهایت توانست تیمش را جمع کند و آنها بر خلاف شروع فصل کاملاً به بقا امیدوارند.

مسعود شجاعی
جریان تازه
ورود مسعود شجاعی به چرخه مربیگری لیگ برتر را می‌توان شروع یک جریان تازه دانست.
او نماینده نسلی است که تجربه بازی در لیگ‌های اروپایی و جام جهانی را دارد و می‌تواند نگاه تازه‌ای را وارد فوتبال ایران کند.
 او در اولین بازی‌اش با هوادار چیزی نمانده بود که در زمین نساجی به پیروزی برسد، ولی در دقایق پایانی به تساوی رسید. البته شجاعی تازه به هوادار اضافه شده و برای ارزیابی عملکردش باید چند هفته صبر کرد.
هوادار این هفته بازی حساسی مقابل استقلال خوزستان دارد و شجاعی بعد از آن در نیم‌فصل فرصت خواهد داشت تا تیمش را بازسازی کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی