صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • لژیونر
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۰۳ دی ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و هشت - ۰۳ دی ۱۴۰۲ - صفحه ۲

نتیجه ریل‌گذاری‌های نادرست مسئولان فوتبال

شوخی با مسائل بسیار جدی لیگ!

وصال روحانـی
روزنامه نگار

ناهمگونی‌ها در امر قضاوت مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور به حدی رسیده که اهالی این ورزش و ناظران شروع به شوخی درست کردن در این باره کرده و عملاً موضوعی را که بغایت جدی است، به سخره گرفته‌اند.
پس از مسائل عجیبی که طی دیدار جنجالی چندی پیش آلومینیوم اراک با صنعت نفت رخ داد و ابتدا به سود تیم اراکی اعلام پنالتی شد و سپس در مجادله‌ای در تمامی سطح زمین این تصمیم وتو و پنالتی لغو شد، مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم در نشست خبری بعد از مسابقه این قضایا را به تمسخر گرفت و سیستم داوری لیگ و به واقع کل تمهیدات اجرایی مسابقات را زیر سؤال برد. او با اشاره به اینکه ناظر مسابقه و یکی دو فرد دیگر در کنار زمین و البته خداداد افشاریان (رئیس کمیته داوران) که از جایگاه ویژه قضایا را زیر نظر داشت، با رجوع به صحنه وقوع خطا روی موبایل‌هایشان و دیدن چندباره این صحنه، حکم به لغو پنالتی داده‌اند، گفت: «خب، چه ایرادی دارد که در سایر بازی‌ها هم با نگاه کردن به سه، چهار موبایل و دیدن چندباره صحنه‌ها درباره اتفاقات بحث‌برانگیز تصمیم‌گیری و ختم غائله کنند. این طوری احتیاجی به VAR هم نیست.»
مسائل و نقایص لیگ چه در زمینه‌های تشکیلاتی و اجرایی و چه در عرصه‌های فنی و کیفی کم نیست ولی همت مسئولان امر برای رفع آنها حتی اگر فراوان بوده باشد، کافی نبوده و محصول همین امر، به شوخی کشیده شدن این مباحث و به تمسخر گرفتن ملزومات و روش‌های داوری مسابقات باشگاهی است که در هر کشوری از بیشترین اهمیت برخوردار است و به هیچ روی شوخی‌بردار نیست. دادن انواع وعده‌های نه چندان اجرا شدنی درباره آوردن وسائل «کمک‌داوری ویدیویی» و سپس رویکرد به همان روش‌های سنتی و معمول برای قضاوت این دیدارها عملاً فضای اطمینان را در لیگ از بین برده و تیم‌ها را دچار ابهام و ترس از وقوع هر رویدادی کرده است. پیامد این فضا عصبی شدن تیم‌ها و نفرات آنها در صورت وقوع هر لغزشی در امر قضاوت مسابقات و تضییع شدن حق‌شان است. شوخی درست کردن با این جور قضایای مهم و بنیادین نه تنها گرهی را نمی‌گشاید بلکه در روند هرچه مؤثرتر ساختن داوری‌ها و زدودن خدشه‌های آن خلل‌های تازه‌ای ایجاد خواهد کرد. پیشرفت فوتبال فقط با جدیت عوامل اجرایی آن امکان‌پذیر است و وقتی در جامعه فوتبال ما به مسائلی این همه مهم نگاهی از سر تمسخر انداخته می‌شود، نشانگر این است که ریل‌گذاری مسئولان امر و نقشه‌کشی سران فوتبال به بیراهه رفته و خسران‌ها بر منفعت‌ها می‌چربد.

جستجو
آرشیو تاریخی