دروازه‌بان تیم ملی فوتسال ناشنوایان:

عابدزاده و ون‌درسار الگوهای من هستند

علی ‌رضایی حسین‌آباد
خبرنگار

امسال بیستمین دوره بازی‌های المپیک زمستانی ورزشکاران ناشنوا در آنکارا و چانقیری کشور ترکیه برگزار می‌شود. با پیشنهاد فدراسیون جهانی قرار است ایران نیز برای اولین بار در سه رشته فوتسال، شطرنج و اسکی در این مسابقات حضور داشته باشد. یکی از مشهورترین بازیکنان فوتسال ناشنوایان احمدرضا رضایی است. او سال‌هاست بازوبند کاپیتانی تیم ملی فوتسال ناشنوایان کشورمان را بر بازوی خود دارد و با حضور در تیم یونایتد سوئیس به جمع لژیونرهای فوتسال ایران اضافه شد.
 
 حضور در المپیک چه حسی دارد؟
آرزوی هر ورزشکار حرفه‌ای رفتن به المپیک است. من خیلی انتظار کشیدم که فوتسال جزو رشته‌های المپیک قرار بگیرد و زمانی که شنیدم فوتسال المپیکی شده خیلی خوشحال شدم و حس خیلی خوبی به من دست داد؛ حسی که نمی‌شود آن را با دیگر احساسات توصیف کرد. اینکه فوتسال المپیکی نمی‌شد انگار به یک طلسم و جادو تبدیل شده بود. البته این برای اولین بار است که تیم ملی فوتسال ناشنوایان کشورمان در این رقابت‌ها حضور خواهد داشت. امیدوارم با دست پر از المپیک برگردیم.
 
 چه زمانی فوتسال را آغاز کردی؟
من از سن 14 سالگی فوتسال را شروع کردم و در مدارس سوادکو با بازیکنان شنوا به مسابقات اعزام می‌شدم. علاوه بر فوتسال من دوران نوجوانی در مسابقات کشتی و ژیمناستیک هم شرکت می‌کردم و عملکرد خوبی در این رشته‌ها داشتم. اما رشته اصلی من فوتسال بود و با آمادگی جسمانی خوبی که داشتم در سال 1388 به تیم ملی دعوت شدم.
 از شما به عنوان کاپیتان با‌اخلاق نام برده می‌شود.
من همیشه سعی کردم با بازیکنان تیم‌های حریف که به طور عمد خطا می‌کنند، کنار بیایم. در بازی‌های متشنج و در شرایطی که بازیکنان تیم خودی و یا تیم‌های حریف بسیار عصبانی هستند، تلاش می‌کنم آنها خونسردی خودشان را حفظ کنند. من علاوه بر اینکه فارغ‌التحصیل رشته تربیت بدنی هستم، دانش آموخته رشته روانشناسی هم هستم و این رشته تحصیلی از لحاظ مسائل روانی بعد از باخت و مواقعی که روحیه تیم بحرانی است به من کمک کرده که چطور این لحظات حساس را با آرامش خاصی به پایان برسانم. کسب درآمد من از رشته روانشناسی است و من در حال حاضر به عنوان کارشناس روانشناسی در سازمان بهزیستی شاغل هستم.
 در آینده می‌خواهید مربی فوتسال شوید؟
من فعلاً بازی می‌کنم و از رشته فوتسال و دروازه‌بانی هم لذت می‌برم. تا زمانی که بتوانم، فقط روی انجام دادن بازی‌های خوب تمرکز می‌کنم. اصلاً به مربیگری فکر نمی‌کنم.
 با تیم‌های لیگ برتر قرارداد بستی؟
بله، اما فوتسال ناشنوایان لیگ ندارد البته با تیم لیگ برتری افراد سالم یعنی حافظ ساری قرار‌داد بستم. این قرار‌داد برای یک نیم‌فصل است.
 الگوی شما در فوتسال چه کسانی هستند؟
الگوی من ادوین فن‌درسار دروازه‌بان هلند است و الگوی داخلی هم احمد‌رضا عابدزاده که همنام خودم است
 حرف پایانی؟
 در اینجا و از تریبون ایران ورزشی می‌خواهم از مربیانی که واقعاً برایم زحمت کشیده‌اند، تشکر و قدردانی کنم.

جستجو
آرشیو تاریخی