صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۳۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و شش - ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۹

خطیر نباید از روی عصبانیت حرف می‌زد

واعظ: ممبینی باید ادعای خود علیه استقلال را ثابت کند

مهدیه دریابیگی
روزنامه نگار
استقلال صدرنشین مسابقات لیگ برتر است اما آن‌قدر حواشی دور و اطراف این تیم است که مزه شیرین این صدرنشینی گس شده! خیلی از جار و جنجال دربی و شکایت‌ها و بیانیه‌نویسی‌ها نگذشته بود که مصاحبه دبیرکل در خصوص جعل سربرگ فدراسیون توسط باشگاه استقلال این تیم را وارد فاز جدیدی از حواشی کرد. حالا این روزها دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به خاطر این ادعا (ادعای خطیر) که گفته شد باشگاه پرسپولیس خبرش را به رسانه‌ها داده است وارد درگیری جدیدی شدند و در پی ادعای خطیر بعد از بازی استقلال و نساجی، باشگاه پرسپولیس بیانیه تند و تیزی علیه مدیرعامل استقلال صادر کرد و مدعی شد از خطیر شکایت کرده است. در چنین شرایطی که استقلال هر روز باید با یک حاشیه‌ای رو‌به‌رو شود اگر مشکلات این چند وقت اخیر این تیم (ماجرای صدور مجوز حرفه‌ای، جعل سربرگ فدراسیون، کسر احتمالی امتیاز، خصوصی‌سازی) را کنار هم بگذاریم خودش مثنوی هفتاد من می‌شود و استقلال را با چالش بزرگی روبه‌رو می‌کند. با توجه به حواشی بیش از حد این چند وقت اخیر استقلال که هرکدام هواداران تیم را به شدت نگران و مضطرب می‌کند به سراغ واعظ آشتیانی مدیرعامل سابق استقلال رفتیم.
 استقلال صدرنشین است اما مسائل حاشیه‌ای این تیم کم نیست. تازه‌ترین مسأله حاشیه‌ای که این تیم را رنج می‌دهد ادعای آقای ممبینی مبنی بر جعل سربرگ فدراسیون است!
فکر می‌کنم آقای ممبینی احساس خطر کرده که این مسأله را رسانه‌ای کرده است. اگر این مسأله صحت داشته باشد البته تأکید می‌کنم اگر صحت داشته باشد قطعاً در صورت برملا شدن آن ایشان از نظر حقوقی دچار مشکل می‌شوند و شاید مجبور بوده برای اینکه این اتفاق به ایشان منتسب نشود ماجرا را رسانه‌ای کند. البته باید آقای ممبینی این مسأله را ثابت کند و اگر با ادله نتواند ثابت کند باشگاه استقلال از ایشان شکایت می‌کند و باید پاسخگو باشد. قطعاً یک ادعایی نمی‌شود همین‌طور مطرح شود و فرد مدعی باید در مراجع قضایی با ادله ثابت کند.
 آقای خطیر مدعی شده که این خبر را باشگاه پرسپولیس به رسانه‌ها داده و به همین دلیل هم باشگاه پرسپولیس علیه ایشان بیانیه صادر کرد.
همه نامه‌های فدراسیون محرمانه نیست و وقتی یک نامه‌ای تنظیم می‌شود افراد مختلفی آن را می‌بینند و ممکن است این افراد این نامه را به بیرون انتشار دهند. پس اصلاً نمی‌توانیم دبیر کل را متهم کنیم که این نامه را به بیرون داده باشد. مدیرعامل استقلال باید مراقب حرف زدنش باشد و نباید در زمان عصبانیت مصاحبه کند چون باید در مراجع قضایی پاسخ دهد و اگر ادله نداشته باشد، پایش گیر است. اگر این اتفاق بیفتد که آقای خطیر در این زمینه محکوم شود متأسفانه جو باشگاه استقلال به هم می‌ریزد.
 غیر از این مسأله سربرگ که سر و صدای زیادی به پا کرده است، ماجرای کسر امتیاز احتمالی استقلال بدجور در فضای مجازی پیچیده و باشگاه پرسپولیس هم پیگیر است.
همانطور که گفتید در فضای مجازی مطرح شده. متأسفانه در فضای مجازی وزیر را عزل و نصب می‌کنند این مسأله که چیزی نیست. بالاخره کمیته انضباطی ادعاها را بررسی می‌کند و اگر افرادی که بدون دلیل اتهام زدند نتوانند ثابت کنند باید پاسخگو باشند.
 این روزها وزیر ورزش به شدت پیگیر مسأله خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس است. نظرتان در این خصوص چیست؟
از روز اول که قرار بود سهام فروشی شود من این مسأله را گفتم که اولویت آقایان چیست؟ صرفاً سهام فروشی است یا اینکه مالکیت دو باشگاه تفکیک شود؟ سهام فروشی چه به درد استقلال و پرسپولیس می‌خورد؟ دیدید که این پروژه به بن‌بست خورد. برای استقلال و پرسپولیس مهم این است که تفکیک مالکیت شود. دولت شرکت‌هایی در حیاط خلوت خود دارد که براحتی می‌تواند دو باشگاه سرخابی را به آنها واگذار کند و این شرکت‌ها هدفمندی سه تا پنج ساله داشته باشند. به این منظور که در وهله اول دو باشگاه از مالکیت دولتی درآمده و بعد از آن شفاف‌سازی و انضباط مدیریتی در آنها در نظر گرفته شود تا شاخص‌های آنها برای دریافت صدور حرفه‌ای مشخص شود. در چنین شرایطی باید نخست مدیریت کارآمد بر سر کار گذاشته شود که بدهی‌ها برطرف شود. شما نگاه کنید باشگاهی که هفتصد میلیارد بدهی دارد که نمی‌تواند وارد بورس شود. کدام شرکت است که چنین باشگاه‌هایی که فقط زیان‌آور هستند را تقبل کرده و برای آنها هزینه کند؟! می‌گویند پیمان مدیریتی باید صورت گیرد؛ وقتی باشگاه‌ها زیان‌آور هستند چطور این پیمان مدیریتی صورت می‌گیرد؟ حتی حق پخش مستقیم هم که آقایان از آن صحبت می‌کنند راه حل درستی نیست و نمی‌تواند بدهی‌های کلان دو باشگاه را برطرف کند. پس همان‌طور که گفتم برای رفع این بدهی‌ها مدیریت کارآمد اول باید اقدام کند. در غیر این صورت مشکلات دو تیم استقلال و پرسپولیس هیچ گاه حل نخواهد شد.
 نکونام از باشگاه استقلال خواسته بودجه‌ای را برای نیم‌فصل برای خرید بازیکن در نظر بگیرد.
استقلال باید در چنین شرایطی ببیند که چقدر برای نیم‌فصل بودجه دارد و چقدر می‌تواند هزینه کند. اگر نمی‌تواند هزینه کند خرید بازیکن اصلاً درست نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی