صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

مشکلات مالی باعث کنار رفتن شناگران نخبه می‌شود

دیلانچیان: پیشرفت شنا غیرممکن نیست

فائزه زمانی
روزنامه نگار

نتایج ضعیف شناگران در بازی‌های آسیایی خبر از سر درون شنای ایران داد.
شناگران ایران در آب‌های هانگژو تیرشان به سنگ خورد تا اینطور به نظر برسد که اوضاع شنا از آنچه که فکرش را می‌کردیم وخیم‌تر است.
گامر دیلانچیان سرمربی تیم ملی که در آستانه بازی‌های آسیایی تازه هدایت تیم را قبول کرد معتقد است تعلل در انتخاب سرمربی و مشخص نبودن اعزام شناگران به هانگژو خود دلیل مضاعفی برای نتیجه نگرفتن تیم در بازی‌های آسیایی بود.
او که از روند استعداد‌یابی و امکانات سخت‌افزاری راضی نیست، معتقد است پیشرفت شنا اصلاً غیر‌ممکن نیست البته به شرط برنامه‌ریزی و حمایت ویژه مسئولان.
 
 دلیل عقب‌ماندگی شنا در این سال‌ها چیست؟
مشکلات شنا زیاد است. از حمایت‌ها، مسائل مادی و مالی گرفته تا مشکلات سخت‌افزاری همه و همه شنا را تحت فشار گذاشته است.
شنا تنها رشته‌ای است که امکاناتش در اختیار عموم و همگان هست اما به ملی‌پوشان و تیم‌های استانی‌اش تعلق ندارد.
استخرهای کشور ما فقط در بخشی تفریحی فعال است و قول می‌دهم اگر این امکانات در اختیار تیم‌های استان‌ها قرار گرفته و استعدادیابی جان تازه بگیرد، می‌توانیم جامعه شنای کشور را بزرگ‌تر کرده و نخبه پروری کنیم.
 شناگران نخبه زیادی در این سال‌ها این رشته را کنار گذاشتند که همین خود ضربه بدی به شنا زد.
متأسفانه ما در حفظ نخبه‌های‌مان به خوبی عمل نمی‌کنیم و عدم پخش رسانه‌ای باعث فراری دادن اسپانسرها می‌شود، همین هم باعث مشکلات مالی شناگران می‌شود و بعد از مدتی به‌خاطر ورود به بازار کار مجبور به کنار گذاشتن شنا می‌شوند.
یک سری از شناگران ما در این مدت مهاجرت کردند، عده‌ای هم که به‌خاطر تحصیل و به تبع آن ورود به بازار کار قهرمانی را بوسیدند و کنار گذاشتند. اگر ملی‌پوشان بدانند آینده‌شان در این رشته تأمین است، قطعاً این مسیر را ادامه می‌دهند.
دلیل نتایج ضعیف شنا در بازی های آسیایی چه بود؟
مجموع اتفاقات باعث شد ما در بازی‌های آسیایی هانگژو نتوانیم نتیجه لازم را بگیریم، هرچند در شنا قرعه معنایی ندارد و ما همیشه در حال مسابقه دادن با بهترین‌های دنیا هستیم و کوچک‌ترین اشتباه باعث از دست رفتن فرصت‌ها می‌شود.
اما به هرحال انتظارات از مهرشاد افقری و هومر عباسی بیشتر از اینها بود، باید رکوردهای شخصی ارتقا می‌کرد اما این اتفاق نیفتاد. متأسفانه بار روانی روی ملی‌پوشان ما زیاد است و وقتی در میادین بزرگ امکانات رقبا را می‌بینند، فشار و استرس زیادی می‌گیرند و نتایج‌شان تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.
اما به هرحال این موضوع را می‌شود از چند بعد بررسی کرد. تیم ملی تا اوایل خرداد سرمربی و مدیرفنی نداشت و کسی هم هدایت تیم را قبول نمی‌کرد. هرکسی که سرمربی می‌شود حداقل یک بازه زمانی 4 ماهه نیاز دارد تا بتواند برنامه‌هایش را پیاده کرده و نتیجه حداقلی را بگیرد. از طرفی تیم ملی شنا تا دقیقه نود قرار نبود اعزام شود و تمامی این موضوعات در نتایج تیم ملی تأثیرگذار بود.
  پیشرفت شنا با این اوضاع غیرممکن نیست؟
ترکیه تا 15-10 سال پیش جایگاهی در شنای دنیا نداشت اما الان از رکوردداران دنیا است. پیشرفت شنا چیز غیرممکنی نیست و با برنامه‌ریزی و حمایت ویژه دولتی می‌توان به آن رسید.
تا قبل از سال 2010 تیم ملی شنا جهش خوبی داشت. با برنامه‌ریزی و مشاوره‌های درست توانستیم خودمان را به آن حد نزدیک کنیم تا جایی که سال 2021 ورودی المپیک را گرفتیم اما این اول ماجرا است و باید بیشتر از اینها حمایت شویم.
 در حال حاضر برنامه تیم برای مسابقات آینده چیست؟
 شناگران ما بهمن‌ماه به مسابقات قهرمانی جهان دوحه اعزام می‌شوند اما هدف اصلی و بلند‌مدت ما در این مقطع مسابقات قهرمانی آسیا فیلیپین است.
مسابقات جهانی مسابقات بزرگی است و سطح رقابت‌ها بشدت بالا است. به این مسابقه به چشم میدان کسب تجربه نگاه می‌کنیم اما به هر جهت انتظارم از ملی‌پوشان این است که در مسابقات جهانی عملکرد بهتری نسبت به دوره‌های قبل داشته باشند و رکوردهای بهتری ثبت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی