صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • پرونده
  • فوتبال ایران
  • ورزش جهان
  • منهای فوتبال
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۲۸ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۲۸ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

نارضایتی عجیب نصیرشلال از 102 کیلویی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مسیر پاریس

«دهدار» روی لبه تیغ

رضا عباسپور
روزنامه نگار
قطعاً رضا دهدار ملی‌پوش دسته وزنی 102 کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان که از رده سنی نوجوانان تا بزرگسالان مدال‌ها و افتخارات آسیایی و جهانی متعددی را برای تیم‌های ملی وزنه‌برداری ایران کسب کرده است، یکی از نامزدها و گزینه‌های اصلی وزنه‌برداری ایران برای کسب سهمیه ورودی در این وزن المپیکی است. اما گلایه‌ها و نارضایتی اخیر نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان از شرایط ناپایدار حاکم بر دسته وزنی المپیکی 102 کیلوگرم برای کسب صددرصدی سهمیه ورودی به بازی‌های 2024 فرانسه، اندکی نسبت به شرایط دهدار برای باقیماندن در گردونه المپیکی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان نگران‌مان کرد! اگرچه نصیرشلال خیلی زیرپوستی با نقد از وضعیت نه چندان رضایت بخش رکوردی رضا دهدار، سعی دارد تلنگری جدی به او بزند تا ملی‌پوش 102 کیلویی کشورمان بار دیگر به شرایط آرمانی بازگردد اما برخی شنیده‌ها از حواشی اردوی تیم ملی بیانگر این است که فعلاً فضای مساعد و صمیمانه‌ای بین دهدار و کادرفنی به‌خاطر موضوعاتی که مطرح می‌شود وجود ندارد! حالا باید منتظر ماند و دیدکه در آینده چه شرایطی برای این ملی‌پوش و رقیب جدی او یعنی معتمدی در این دسته وزنی برای کسب سهمیه ورودی به فرانسه رقم می‌خورد.

 آسیایی تاشکند آزمونی جدی برای دهدار و معتمدی
رضا دهدار و رسول معتمدی نماینده‌های ۱۰۲ کیلوگرم ایران مطمئناً باید در قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ و پس از آن جام جهانی تایلند در قوی‌ترین فرم خود روی تخته ظاهر شوند تا علاوه بر نهایی کردن سهمیه المپیکی خود در این دسته وزنی، امیدها را برای گرفتن مدال در المپیک پیش رو ارتقا دهند. مسیر کسب سهمیه المپیک وزنه‌برداری در حال نزدیک شدن به پایان است و تنها قهرمانی آسیا در ازبکستان و جام جهانی تایلند باقی مانده است تا پس از آن تکلیف مسافران پاریس در اوزان المپیکی مشخص شود. وزنه‌برداری ایران در بخش مردان مطمئناً مشکلی برای کسب سهمیه کامل ندارد و می‌توانیم سه سهمیه المپیک بگیریم. اگر تصمیمات احساسی اتخاذ نشود و احیاناً بواسطه آن پیش چشم رقبا خودزنی نکنیم، سهمیه ما در اوزان 89، 102 و 102+ کیلوگرم تقریباً قطعی است. فقط در دسته وزنی 102 کیلوگرم باید منتظر ماند و دید که در دو گزینشی باقیمانده چه شرایطی برای ملی‌پوشان کشورمان رقم می‌خورد. رضا دهدار فعلاً با مجموع 390 کیلوگرم در رتبه هشتم رنکینگ این وزن قرار دارد. بالاترین مجموع در این دسته وزنی هم به «لیو هوان هوا» از چین با ۴۰۴ کیلوگرم تعلق دارد. به نظر می‌رسد دهدار برای رسیدن به مجموعی حدود 400 کیلوگرم کار دشواری نخواهد داشت. فقط باید او از نظر روحی و روانی حمایت شود. پس از دهدار هم رسول معتمدی است که باید دید او در آسیایی تاشکند برای قرار گرفتن بین 10 وزنه‌بردار برتر این دسته وزنی به چه رکورد مجموعی حمله خواهد کرد؟


نقد زیرپوستی نصیرشلال از دهدار قبل از آسیایی
رضا دهدار قهرمان وزنه‌برداری جهان در سال 2019، قطعاً یکی از چهره‌های شاخص تیم ملی بزرگسالان به شمار می‌رود. دهدار که پله‌های رشد را یکی یکی از رده سنی نوجوانان با موفقیت و کسب عناوین آسیایی و جهانی متعدد طی کرده است، بعد از حضور در تمامی رویدادهای گزینشی المپیک 2024 پاریس، یکی از شانس‌های مسلم کسب سهمیه ورودی به این آوردگاه بزرگ به شمار می‌رود، البته اگر او نیز در اوج مثل کیانوش رستمی مورد قهر و غضب کادرفنی قرار نگرفته و از مسیر کسب سهمیه ورودی خارج نشود! زیرا نقد صریح و ناامیدی عجیب نصیرشلال از دهدار که شانس اصلی کسب سهمیه ورودی به المپیک پاریس در این وزن است در مصاحبه‌ای که روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است، ناخودآگاه ما را یاد ماجرای کیانوش رستمی و کنار زدن آرام آرام او از مسیر کسب سهمیه المپیک پاریس می‌اندازد! با این تفاوت که دهدار تقریباً تمامی اردوها و گزینشی‌های مورد نیاز برای کسب سهمیه ورودی در پاریس را گذرانده است، اما رستمی پای پرواز به جهانی عربستان از گردونه المپیک خارج شد. به هر روی کناردست رضا دهدار یک رقیب جدی و قدرتمند به نام رسول معتمدی قرار گرفته است. وزنه‌برداری که اگر بدشانسی نمی‌آورد و به‌خاطر آسیب‌دیدگی آرنج کارش به جراحی کشیده نمی‌شد، شاید الان نفر فیکس این دسته وزنی بود و قطعاً سهمیه مال او بود. ولی حالا با تمام این تفاسیر که معتمدی هنوز به مرز آمادگی ایده‌آل نرسیده و رکوردهایش کفاف کسب سهمیه المپیک را نمی‌دهد، باز هم کادرفنی او را آلترناتیو«رضا دهدار» قرار دادند تا دهدار اگرچه خیلی برای رسیدن به المپیک 2024 پاریس زجر و زحمت کشیده است، همچنان دلنگران حذف از مسیر المپیکی شدن باشد! قطعاً رضا دهدار وزنه‌برداری است که اگر به جای نقد زیرپوستی، از او حمایت شود و حرمتش در تیم ملی حفظ شود، می‌تواند هم برای ما سهمیه المپیک بگیرد، هم اینکه در المپیک صاحب مدالی خوش رنگ شود. هرچند ماجرای کیانوش رستمی با کادرفنی، ثابت کرد که تیم فنی فعلی در رده سنی بزرگسالان خیلی نقد پذیر نیستند و بیشتر آنچه که خودشان درست تشخیص می‌دهند، همان را اجرا می‌کنند. بنابراین باید نشست و دید که با تصمیمات عجیب و غریب کادرفنی فعلی، نهایتاً چه اتفاقاتی در مسیر حضور وزنه‌برداری در المپیک پاریس برای وزنه‌برداری ایران رقم می‌خورد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی