جاودانی صدور رأی درباره پرونده کسر امتیاز استقلال را تکذیب کرد

گره‌های کور یک قانون خلق‌الساعه

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

بعد از کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس حالا نگاه‌ها به کمیته انضباطی است که از استقلال، سومین مدعی قهرمانی هم امتیاز کم کند. با این حال رضا جاودانی، یکی از اعضای این کمیته با رد شایعات روزهای اخیر خبر داد که هنوز جلسه‌ای برای بررسی این پرونده تشکیل نشده است.
تصویب قانون سقف بودجه در فاصله کمی تا شروع لیگ بیست و سوم دردسرهای زیادی برای باشگاه‌های لیگ برتری بوجود آورد. آنها مجبور شدند در بازار نقل و انتقالات سیاست انقباضی در پیش بگیرند و حتی در تمدید قرارداد و خرید بازیکنان‌شان تجدیدنظر کنند. این مشکلات برای باشگاه‌های مدعی که تیم گران‌تری می‌بندند بیشتر بود و تکمیل تیم‌شان تا چند هفته بعد از شروع لیگ طول کشید. باشگاه‌ها تصور نمی‌کردند که در بررسی مخارج آنها سختگیری شود، ولی با شکایت آنها از یکدیگر پرونده‌ها به سرعت به جریان افتاد.
سپاهان اولین تیمی بود که نقره داغ شد و با کسر چهار امتیاز صدر جدول را از دست داد. پرسپولیس، دیگر تیم آسیایی هم از این جریمه در امان نماند و یک امتیاز از دست داد. بعد از این حکم، پرسپولیسی‌ها در اظهارنظرهای مختلف اصرار دارند که از استقلال هم باید امتیاز کسر شود و مدعی‌اند که اسنادی هم برای تخلف رقیب در اختیار دارند. تعدادی از تیم‌های روبه‌روی استقلال از جمله آلومینیوم اراک و ذوب‌آهن هم از این تیم بابت رعایت نکردن سقف بودجه شکایت کرده‌اند.

خوشبینی نکونام
استقلالی‌ها با وجود این اعتراضات تأکید دارند که تخلفی مرتکب نشده‌اند و امتیازی از آنها کسر نخواهد شد. نکونام در یکی از نشست‌های خبری در این باره گفت: «اول اینکه در مورد کسر امتیاز کسی به صورت رسمی صحبت نکرده و این چیزهایی است که در فوتبال حدس می‌زنند و مانند خیلی از اخبار منتشر می‌شود. موضوع دوم هم این است که ما سقف را رد نکردیم‌. چون ما نه بازیکنی گرفتیم، نه مربیان ما روی نیمکت هستند و نه کادرمان کامل است. اگر مانند تیم‌های دیگر کادرفنی را کامل داشتم، بازیکنانم را کامل داشتم و این اتفاق رخ می‌داد، زیاد به آن توجهی نمی‌کردم. حداقل در مورد ما، تیم‌مان و کادرمان اتفاق خاصی رخ نداده که بخواهیم خلاف کنیم و امتیاز کسر شود‌.» سرمربی استقلال در نشست خبری پیش از دربی هم با کنایه به پرسپولیس گفت: «ما هم دنبال هوادار متمول هستیم! درباره اینکه خود بازیکنان پرسپولیس تأیید کرده‌اند، صحبتی ندارم و اینکه فقط یک امتیاز از پرسپولیس کسر شده، به کمیته انضباطی بازمی‌گردد.» او در اعتراض به این قانون جدید ادامه داد: «با سقف بودجه، سقف تعداد بازیکن و‌... فوتبال‌مان تا چند سال دیگر دوام نمی‌آورد، چون شرایط خوبی ندارد.»

امتیازات برمی‌گردد؟
یکی از شایعاتی که در هفته‌های گذشته مطرح شده احتمال بازگرداندن امتیازات کسر شده از سپاهان و پرسپولیس است. البته گفته می‌شد که ممکن است ابتدا کمیته انضباطی از استقلال امتیاز کم کند و بعد از آن کمیته استیناف امتیازات هر سه تیم را برگرداند.

پاسخ به یک شایعه
تعلل در اعلام رأی این پرونده گمانه‌زنی‌ها در این باره را افزایش داده. تازه‌ترین آنها استوری یک خبرنگار بود که مدعی شده امتیازی از استقلال کسر نمی‌شود. این شایعه با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو شد که یکی از آنها متعلق به عضو هیأت رئیسه باشگاه پرسپولیس بود.
حسین خبیری در اینستاگرامش نوشت: «اینطوری نیست که بشینیم و شاهد تبعیض در احکام انضباطی باشیم. سه ماه اهالی و هوادارای فوتبال رو با بهانه‌های واهی بازی دادین و وقت‌کشی کردین که آخرش... برای کسر امتیاز از سپاهان و پرسپولیس شبانه دست به کار شدین، اما به یه تیم وقت میدین که تخلفاتش رو درست کنه!»
در نهایت روز گذشته جاودانی به این شایعات ضد و نقیض واکنش نشان داد و تأکید کرد که هنوز این پرونده بررسی نشده و تا مرحله صدور رأی فاصله دارد: «این شایعه که رأی صادر شده، چرت محض است! اصلاً هنوز استعلام‌ها نیامده و جلسه‌ای برگزار نکردیم که رأی صادر شود. معلوم نیست چطور یک نفر شبانه یک استوری منتشر می‌کند و بعد از آن این هجمه علیه کمیته انضباطی ایجاد می‌شود. بر چه اساس این هجمه ایجاد شده است؟ مگر ما رأیی دادیم؟»

احضار مهری و خالدآبادی
عضو کمیته انضباطی اضافه کرد: «تا این لحظه جواب استعلام‌ها نیامده است. ضمن اینکه قرار است سعید مهری و محمدرضا خالدآبادی هم بعد از بازی آتی استقلال در جلسه کمیته انضباطی شرکت کنند و توضیحاتی بدهند. برخی‌ها مشخص نیست چطور این هجمه را به کمیته انضباطی وارد می‌کنند و متأسفانه کمیته اخلاق هم خواب است و نمی‌دانم چرا برخوردی نمی‌شود! کمیته انضباطی فارغ از رنگ‌ها پس از آمدن جواب استعلام‌ها و اظهارات افراد، با بررسی مدارک رأی خود را خواهد داد و تا این لحظه هیچ رأیی صادر نشده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی