صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • فوتبال زنان
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

پورتو یا شاختار؟ کدام در لیگ قهرمانان می‌مانند

مبارزه هیجان‌انگیز صعود

پورتو و شاختار دونتسک امشب یکی از هیجان‌انگیزترین بازی‌های دور آخر مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه دراگائو برگزار می‌کنند. هر دو تیم 9 امتیازی هستند و قصد دارند به همراه بارسلونا به مرحله یک هشتم نهایی صعود کنند هر چند پیروزی روز اول میزبان برابر حریف اوکراینی، باعث شده در حال حاضر در جایگاه صعود باشد.
تنها در یکی از شش حضور اخیر تیم سرجیو کونسیسائو در لیگ قهرمانان کار در مرحله گروهی به پایان رسیده و باز هم کار آسانی دارند، فقط باید نبازند و به رویای شاختار برای تداوم حضور در لیگ قهرمانان پایان بدهند. تیم پرتغالی دو هفته قبل نزدیک بود جشن صعود بارسلونا را در کاتالونیا خراب کند با گلی که پپه، مهاجم برزیلی زد اما در نهایت 2 بر یک باختند و صعود تیم ژاوی قطعی شد. اما با توجه به برد 3 بر یک شهریور، پورتو نسبت به شاختار دست بالا دارد و تساوی کافی است تا به عنوان تیم دوم گروه H صعود کنند.
پورتو تنها در فصل 2022-2021 از گروهش بالا نرفت و اتفاقاً تنها همان فصل از سال 2016 پورتو آخرین بازی مرحله گروهی را نبرد اما موفقیت‌های اخیر هواداران را امیدوار می‌کند که تاریخ تکرار نشود.
در واقع تیم کونسیسائو با پیروزی 3 بر صفر این هفته مقابل کاساپیا در لیگ پرتغال سومین برد خانگی متوالی‌اش را رقم زد در دیداری که پپه، مدافع 40 ساله در میان گلزنان بود، او ماه قبل با گلزنی در پیروزی مقابل رویال آنتورپ مسن‌ترین گلزن لیگ قهرمانان شده بود. بالای جدول لیگ پرتغال بشدت نزدیک است، اسپورتینگ لیسبون، پورتو، بنفیکا و براگا به ترتیب با 31، 31، 30 و 29 امتیاز در رده‌های اول تا چهارم هستند.
شاختار هم معادله پیچیده‌ای برای صعود ندارد، باید پورتو را ببرد تا به کارش در میان بزرگان اروپا ادامه دهد. آنها با پیروزی سخت یک بر صفر مقابل نماینده بلژیکی گروه مبارزه صعود را به هفته آخر کشاندند و حالا صدرنشینی هم دور از دسترس میهمان امشب نیست.
پیروزی صعود تیم اوکراینی را قطعی می‌کند اما آنها سه امتیاز از بارسلونا عقب هستند و در دیدار مستقیم با این تیم برابرند، بنابراین اگر شگفتی رخ دهد و آنتورپ بدون امتیاز در بلژیک موفق به شکست بارسلونا شود، احتمال صدرنشینی شاختار وجود دارد به شرطی که هفت گل اختلاف میان آنها و بارسلونا در دو بازی جبران شود.
شاختار خیلی به موقع به استحکام دفاعی مناسب رسیده و جمعه شب با پیروزی 2 بر صفر مقابل ورس ریونه سومین کلین‌شیت خود را به ثبت رساند، در جدول لیگ اوکراین شاختار با دو بازی کمتر نسبت به دو صدرنشین سه امتیاز از آنها کمتر دارد و در رده چهارم قرار گرفته است. اما باید اتفاق ویژه‌ای بیفتد تا تیم ماریانو پوشیچ به مرحله بعد صعود کند چون شاختار در هفت بازی قبلی‌اش مقابل پورتو هرگز برنده نشده است.

ZOOM
اخبار تیمی
پیروزی پورتو برابر کاساپیا بی‌هزینه نبود و هافبک تیم، ایوان خایمه دچار مصدومیت شد، بعید است این اسپانیایی 23 ساله برای چنین بازی مهمی در ترکیب اصلی قرار بگیرد. گابریل ورون، ایوان مارکانو، وندل و ساموئل پورتوگال دیگر مصدومان تیم هستند و نرسیدن آخری راه را برای حضور گالنو، بال تکنیکی تیم، در ترکیب اصلی باز می‌کند.
داوید کارمو که از محرومیت اروپایی برگشته و زایدو زانوسی می‌توانند بخشی از خط دفاعی مقابل دروازه دیوگو کاستا باشند و کونسیسائو ابراز امیداری کرده ژوائو ماریو بتواند مدافع راست تیمش در این بازی باشد. ماریو پوشیچ احتمالاً دو بازیکن هجومی خود لاسینا ترائوره و ایوان پتریاک را به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد ضمن اینکه دفاع راست تیم، یوخیم کونوپلیا هم نمی‌تواند تیم را همراهی کند. دانیلو سیکان جای ترائوره را در خط حمله می‌گیرد اما این بازیکن تیم ملی اوکراین یک اخطار تا محرومیت اروپایی فاصله دارد. برای بازی دادن گئورگی سوداکوف 21 ساله هم انگیزه زیادی دارند چون امثال منچستریونایتد و چلسی به دقت بازی‌های او را زیر نظر دارند.

جستجو
آرشیو تاریخی