صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • فوتبال زنان
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و هفتاد و یک - ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

دورتموند به دنبال صدرنشینی، پاری‌سن‌ژرمن در پی صعود

تعیین تکلیف گروه مرگ در آلمان

بوروسیادورتموند صعود خود از گروه مرگ را قطعی کرده اما نقش مهمی در صعود تیم دیگر از گروه F به مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا دارد و امشب در آخرین بازی مرحله گروهی میزبان پاری‌سن‌ژرمن است. در حالی که تیم آلمانی با یک تساوی از صدرنشینی در گروه مطمئن می‌شود، کار صعود تیم لوییس انریکه با هر چیزی جز پیروزی، به اما و اگر می‌کشد.
دورتموند بعد از باخت 2 بر صفر به پاریسی‌ها در آغاز ماجرایش در گروه مرگ، اعتبار اروپایی خود را بازیافته و با سومین برد متوالی‌اش در دور پنجم بازی‌ها از صعود اطمینان یافت. تیم ادین ترزیچ بعد از دو پیروزی متوالی برابر نیوکاسل، دو هفته قبل دیوار سن سیرو را فرو ریخت و 3 بر یک برنده شد. تیمی که از 15 امتیاز ممکن در این گروه فوق‌العاده سخت 10 امتیاز گرفته به شایستگی صعود کرده اما فاصله سه امتیازی با پاریسی‌ها به معنای آن است که می‌توانند صدر جدول را از دست بدهند اگر به پاریسی‌ها ببازند.
بازی‌های اخیر خانگی دورتموند در لیگ قهرمانان شاید هواداران را از ابتدا به جشن صدرنشینی سوق دهد چون آنها در چهار بازی آخرشان در وستفالن گل نخورده‌اند که در تاریخ باشگاه بی‌سابقه بوده اما ماه دسامبر برای دورتموند خوش یمن نبوده. ابتدا با بایرلورکوزن، مدعی قهرمانی بوندس لیگا مساوی کردند، بعد به وسیله اشتوتگارت از جام حذفی آلمان کنار رفتند و شنبه در خانه 3 بر 2 به لایپزیگ باختند در دیداری که اخراج دقیقه 15 متز هوملز نقش پررنگی در روند و نتیجه بازی داشت. آنها با 11 امتیاز اختلاف نسبت به لورکوزن صدرنشین در رده پنجم قرار دارند.
یک اتفاق داوری در بازی دو هفته قبل پاری‌سن‌ژرمن امیدهای تیم ثروتمند فرانسوی برای صعود را زنده نگه داشت. نیوکاسل در آستانه یک برد تاریخی در پارک دوپرنس بود که در آخرین لحظات خطای هند بازیکن این تیم گرفته شده و کیلیان امباپه گل تساوی را زد تا سرنوشت صعود پاریسی‌ها دست خودشان باشد. اگر برنده شوند به عنوان صدرنشین صعود می‌کنند، اگر مساوی کنند، در صورت پیروزی نیوکاسل برابر میهمانش، میلان، به دلیل برتری تیم انگلیسی در دیدار مستقیم به رده سوم سقوط می‌کنند و اگر ببازند باید بازی سنت جیمز پارک مساوی شود تا در رده دوم بمانند و به مرحله بعد بروند.
پاریسی‌ها در سه بازی آخر خارج از خانه خود در اروپا بازنده بوده‌اند و از اکتبر 2020 در بازی‌های خارج از خانه لیگ قهرمانان کلین‌شیت نکرده‌اند اما هرگز چهار بازی پشت سر هم بیرون از پاریس نباخته‌اند. دفاع پاری‌سن‌ژرمن از عنوان قهرمانی ‌لیگ یک شروع پایین‌تر از حد انتظاری داشت اما پیروزی 2 بر یک این هفته مقابل نانت هشتمین برد متوالی‌شان در لیگ یک بود که باعث شد با 4 امتیاز اختلاف نسبت به نیس در صدر جدول بمانند ضمن اینکه در پنج بازی آخرشان با دورتموند فقط یک بار بازنده بوده‌اند.

ZOOM
اخبار تیمی
اخبار تیمی
اخراج هوملز ربطی به لیگ قهرمانان ندارد اما دورتموند یک محروم بزرگ برای بازی امشب دارد، امره جان که با سه کارت زرد در مرحله گروهی یک بازی محروم است. بنابراین کار ترزیچ در خط میانی سخت می‌شود اگر مارسل سابیتزر آماده بازی نشود چون فلیکس انمچا هم تا سال جدید نمی‌تواند بازی کند اما مربی دورتموند امیدوار است از او به جای جان محروم استفاده کند.
ماریوش ولف هم شاید بموقع از مصدومیت قوزک رها شود چون توماس مونیه در فهرست اروپایی دورتموند قرار ندارد، علاوه بر این، یولین ریرسون، یوسف موکوکو، سباستین هالر و یولیان دورانویل به دلیل مصدومیت نمی‌توانند تیم آلمانی را همراهی کنند.
جان تنها بازیکنی نبود که در هفته پنجم اخطار سرنوشت‌ساز گرفت و عثمان دمبله هم بازی امشب را از دست می‌دهد، حالا برادلی بارکولا که نخستین گلش برای پاریسی‌ها را مقابل نانت زد، می‌تواند دوباره در ترکیب اصلی باشد. وارن زایر امری هم 30 دقیقه برابر نانت بازی کرد در حالی که تصور می‌شد تا سال 2024 نمی‌تواند بازی کند البته شاید انریکه روی او در این بازی حساس ریسک نکند. نونو مندز، پرسنل کیمپمبه، فابیان رویس، کیلور ناباس و سرخیو ریکو هم مصدومان پاری‌سن‌ژرمن هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی