عزم جزم دولت برای خصوصی‌سازی

سرخابی‌ها سرانجام مستقل می‌شوند؟

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار
 خصوصی‌سازی باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال موضوعی است که از چند سال گذشته آغاز شد اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده است. در آن زمان سازمان خصوصی‌سازی 10 درصد از سهام این 2 باشگاه را به هواداران این دو تیم واگذار کرد، قرار بود مدیران 2 باشگاه این مبلغ را صرف سرمایه‌گذاری کنند اما نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه آنها این مبلغ را به امور جاری اختصاص دادند. پس از این اتفاق بحث واگذاری سرخابی‌ها دیگر مطرح نشد تا اینکه دیروز کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان اعلام کرد که استقلال و پرسپولیس تا پایان سال به بخش خصوصی واگذار می‌شوند، صحبتی که بارها اعلام شد اما هیچ نتیجه‌ای نداشت و این 2 باشگاه به بخش خصوصی واگذار نشدند. بر همین اساس «ایران ورزشی» با داریوش مصطفوی و امیر‌رضا واعظ آشتیانی گفت‌و‌گویی انجام داد و این مسئولان سابق ورزش کشور این گونه به موضوع خصوصی‌سازی واکنش نشان دادند.
 مصطفوی: وی ای آر مکمل ورزش قهرمانی است
داریوش مصطفوی در ابتدا با اشاره به این موضوع که اوضاع پرسپولیس و استقلال خوب نیست، می‌گوید: «در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور چندان مناسب نیست و این موضوع روی ورزش‌مان هم تأثیرگذار بوده و باعث شده تا ورزش‌مان از نظر اقتصادی با کمبودهایی مواجه شود. فوتبال ما شرایط متفاوتی دارد و این موضوع باعث می‌شود تا اداره باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال و حتی تراکتور و سپاهان بدون کمک دولت امکان‌پذیر نباشد. در حال حاضر تراکتور تنها باشگاهی است که خصوصی شده است و فردی در این باشگاه به عنوان مالک حضور دارد و برای باشگاه هزینه می‌کند اما هزینه این باشگاه با کمک دولت است.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «امروز باشگاه‌های ما مشکلات زیادی دارند که اصل این مشکلات، مالی است. کمبود امکانات همچون وی ای آر و قضاوت داوران باعث شده مردم فوتبال زده شوند و در حال حاضر این شرایط باعث می‌شود تا مسابقات برای مردم جذابیتی نداشته باشد؛ این در حالی است که فوتبال در کشورهای دیگر از نظر اقتصادی شرایط مناسبی دارد و علاوه بر این از امکاناتی همچون وی ای آر استفاده می‌شود. در واقع تمامی کشورها بجز ایران در فوتبال امکانات خوبی دارند.»
رئیس اسبق فدراسیون فوتبال می‌افزاید: «وی ای آر مکمل ورزش قهرمانی است و می‌بینیم که از این سیستم در رشته‌های دیگر هم استفاده می‌شود. واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی بی‌نتیجه بوده و خواهد بود و این دو باشگاه مجدداً در اختیار بخش دولتی قرار خواهند گرفت چرا که بخش خصوصی پولی برای خرید این 2 باشگاه‌ ندارد. در حال حاضر باشگاه‌هایی که هزینه‌های کلان می‌کنند، دولتی هستند، مثل سپاهان که امسال با هزینه بسیار در لیگ برتر حاضر شد.»
مصطفوی می‌گوید: «در گذشته موضوع اهلیت فرد خریدار اصلی‌ترین موضوع بوده و باید دید که این بار هم این موضوع مورد اهمیت خواهد بود یا خیر؟ اهلیت مهم است اما دولت نباید تا این حد نسبت به اهلیت فرد خریدار اهمیت بدهد. البته فرد خریدار از طرف دیگر می‌ترسد که خرید باشگاه باعث نشود که دولت در زندگی شخصی او دخالت کند و بگویند که فرد خریدار مثلاً پول خرید باشگاه را چگونه بدست آورده است؟ زمانی که فردی در مناقصه شرکت می‌کند باید امنیت مالی، اقتصادی و ورزشی داشته باشد.» مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس می‌افزاید: «مناقصه فروش باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال باید به صورت صحیح برگزار شود و 2 باشگاه به شخصی که پول بیشتری پیشنهاد می‌کند، واگذار شود. این مناقصه باید همانند سایر مناقصه‌هایی باشد که در کشور ما انجام می‌شود.»

آشتیانی: 3 درصد از 10 درصد
سهام سرخابی‌ها را هواداران خریدند
امیر‌رضا واعظ آشتیانی، معاون اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص موضوع واگذاری سرخابی‌ها اینگونه صحبت می‌کند: «ای کاش وزارت ورزش صحبتی در خصوص واگذاری نمی‌کرد و خود سازمان خصوصی‌سازی در این مورد اظهار نظر می‌کرد و مدل‌های این واگذاری را اعلام می‌کرد. واگذاری 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال فارغ از مباحث ورزشی است و مسئولان مربوطه تجربه واگذاری این 2 باشگاه را داشتند و البته به بن‌بست رسیدند. حالا دوباره این موضوع را مطرح می‌کنند و مشخص نیست با چه روشی قرار است این 2 باشگاه واگذار شود.»
او به موضوع واگذاری 10 درصد از سهام 2 باشگاه پرسپولیس و استقلال چنین واکنشی نشان می‌دهد: «همه آن 10 درصد سهامی را که اعلام می‌کنند، توسط مردم و هواداران فوتبال خریداری نشده و مردم تنها 3 درصد از سهام این 2 باشگاه را خریده‌اند و 7 درصد آن را نهادهای دولتی خریداری کرده‌‌اند. در واقع آن زمان تنها 60 الی 70 هزار نفر برای خرید این 2 باشگاه اقدام کردند، این در حالی است که پرسپولیس و استقلال هواداران میلیونی دارند و این موضوع نشان می‌دهد که واگذاری 2 باشگاه برای هواداران اهمیتی ندارد.»
مدیرعامل اسبق استقلال می‌افزاید: «ما بارها گفته‌ایم که یک تصمیم خردمندانه و عقلانی می‌تواند در آینده اثرات مثبتی داشته باشد در غیر این صورت شاهد اتفاقات بدی خواهیم بود. واگذاری این 2 باشگاه به روش گذشته باعث ایجاد چالش‌های بزرگی برای دولت می‌شود. هیچ شخصی این 2 باشگاه را نمی‌خرد چرا که این 2 باشگاه نه تنها درآمدزا نیستند بلکه بدهی‌های سنگینی دارند، قطعاً فردی که این 2 باشگاه را می‌خرد به فکر سود دهی این باشگاه‌هاست که این 2 باشگاه با این شرایط سودی برای شخص خریدار نخواهند داشت.» واعظ آشتیانی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «اگر استقلال و پرسپولیس سودآور هستند چرا خود دولت در آنها سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ وقتی سودآور شد، ببرند و آن را در صفحه اصلی بورس قرار دهند. چرا دولت باید خودش را درگیر با 10 درصد هواداران کند؟ این کار نوعی رفع تکلیف کردن است. اصلاً بحث این نیست که کاری اساسی را انجام بدهند. این کار از کجا الگو‌برداری شده است؟ باشگاه‌های خصوصی‌سازی بیش از 50 سال تجربه در دنیا دارند و حالا مسئولان مربوطه می‌خواهند 50 سال تجربه یک کشور دیگر را یک شبه الگو‌برداری کنند؟» معاون اسبق سازمان تربیت بدنی می‌گوید: «ورزش ما توجیه اقتصادی ندارد و در واقع ورزش ما در مدار ورزش دنیا قرار ندارد. نه این 2 باشگاه بلکه تمامی باشگاه‌های ما تا زمانی که به سمت واگذاری خردمندانه نرویم و تا زمانی که بسته قانونی درستی نداشته باشند و مجریان آن نتوانند قانون را به درستی اجرا کنند، این گونه خواهد بود و نه تنها باشگاه‌های ما سودآور نخواهند بود بلکه ضررهای زیادی بر باشگاه‌های ما تحمیل خواهند شد.»

جستجو
آرشیو تاریخی