صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

برنامه جدید فدراسیون ورزش‌های همگانی برای مردم

خلیلی: گل کوچک را به خیابان‌ها می‌آوریم

 

علی رضایی حسین‌آباد
خبرنگار
 شرایط جوی ثابت در شهرهای بزرگ و صنعتی، آن هم در روزهای سرد، میزان هوای پاک را کمتر می‌کند. این شرایط فعالیت‌های روزانه و‌ تمرین ورزشی را مختل می‌کند‌ ‌چرا که آلودگی هوا با کاهش عملکرد سلول‌های ایمنی و افزایش التهاب همراه است. افرادی که در هوای آلوده ورزش می‌کنند در معرض افزایش خطر بیماری‌های تنفسی و قلبی - عروقی ناشی از افزایش دُز تحویل آلاینده‌ها به ریه قرار می‌گیرند. به همین خاطر علی خلیلی، رئیس فدراسیون ورزش‌های همگانی هم مثل پزشکان معتقد است ورزش در هوای آلوده ضرر دارد، چون مواد آلاینده بیشتری وارد بدن می‌شود.
 با آلودگی هوا فعالیت‌های ورزشی هم کمرنگ شده.
بله، همینطور است. ورزش در هوای آلوده اثرات منفی آلودگی بر بافت‌ها و اندام‌های بدن را تشدید می‌کند چون حجم بالایی از ذرات معلق و گازهای آلوده وارد بدن می‌شود. علاوه بر این هنگام ورزش کردن در هوای آلوده میزان رسوب ذرات معلق در ریه‌ها چند برابر بیشتر از حالت عادی است. ورزش در هوای آلوده اینطوری است که هرچه تراکم هوای ریوی ورزشکاران بیشتر باشد، بیشتر تحت تأثیر هوای آلوده قرار می‌گیرد. همانطور که می‌دانید در زمان تمرینات شدید، تنفس از دهان انجام می‌شود.
 در هوای آلوده معمولاً چه قشری از جامعه بیشتر از بقیه در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرد؟
ورزش در هوای آلوده برای همه خطرساز است. البته که برای سالمندان و کودکان خیلی خطرناک است و این دسته از افراد به میزان بیشتری در معرض خطر آلاینده‌های مضر قرار می‌گیرند. بنابراین تمرین ورزشی در هوای آلوده به هیچ عنوان برای سالمندان و کودکان توصیه نمی‌شود. اگر هوا به میزان کمی هم آلوده باشد باز هم فعالیت‌های ورزشی کنار اتوبان‌ها یا مسیرهای پر تردد ماشینی توصیه نمی‌شود. به ویژه برای افراد مسن و کودکان. هنگامی که میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا کند مثل هوای این روزهای تهران و شهرهای صنعتی، افراد چه بزرگسالان، چه پیر و جوان و از همه مهم‌تر کودکان، همه باید از ورزش در فضاهای باز خودداری کنند. چرا که ورزش در این شرایط عواقب جبران‌ناپذیری دارد.
 معمولاً بیشتر فعالیت‌های ورزش همگانی در فضای باز انجام می‌شود؛ در روزهای سرد و بارانی و یا هوای آلوده ورزش‌های همگانی سخت و غیرممکن می‌شود؛ فدراسیون برای حل این مشکل چه تدابیری اندیشیده است؟
بله ورزش‌های همگانی بیشتر در مکان‌های عمومی و یا در پارک‌ها اجرا می‌شود، حتی در روزهای سرد و یخبندان یا وقتی که هوا خیلی آلوده است اکثر سالمندان ورزش‌های هوازی را در پارک‌ها انجام می‌دهند اما اولاً این کار سبب آسیب‌دیدگی ریه‌ها می‌شود و دوم اینکه ورزشکاران مسن به خاطر تعادل کمتر دائماً در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرند ولی فدراسیون ورزش‌های همگانی در این شرایط از طریق وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش و یا شهرداری‌ها سالن به ورزشکاران می‌دهد. فدراسیون همگانی اصلاً سالن اختصاصی ندارد تا مستقیم در اختیار ورزشکاران همگانی بگذارد. البته ورزشکاران همگانی بخصوص افراد مسن چنانچه در اماکن سرپوشیده ورزش می‌کنند باید توجه کنند که سالن تهویه مناسب داشته باشد.
 مردم از طرح‌های ورزشی فدراسیون همگانی استقبال می‌کنند؟
 استقبال مردم از طرح‌های ورزشی فدراسیون بستگی به کیفیت اجرای برنامه‌های ما دارد. در اکثر مواقع فدراسیون در یکسری رشته‌های ورزشی مسابقات متعددی برگزار می‌کند. طبق استقبال فوق‌العاده‌ای که نوجوانان و جوانان از مسابقات مینی فوتبال محلات سراسر کشور کرده‌اند، ما طرح ملی جدیدی را برای ایجاد شور و نشاط بین آنها و مردم اجرا می‌کنیم که برگزاری مسابقات گل کوچک خیابانی در دستور کار قرار گرفت. فدراسیون برای اجرای این مسابقات با کانون هواداران باشگاه‌های مطرح فوتبال کشور هم ارتباط گرفته تا از ظرفیت آنها استفاده کند. ثبت‌نام برای حضور در این مسابقات از ۱۵ آذر ماه شروع شده است. علاوه بر آن  برنامه‌‌ریزی مهمی هم برای کنترل و کاهش وزن‌های اضافی در نظر گرفته‌ایم که این طرح قرار است بزودی اجرا شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی