صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۶

انتقاد از اعزام توریستی وزنه‌برداران در قطرکاپ جواب داد

همه دست به وزنه می‌شوند، جز جوادی!

 

رضا عباسپور
روزنامه‌نگار
اگرچه طبق اعلام دبیر فدراسیون وزنه‌برداری و سخنگوی کمیته فنی، همینطور با تأیید سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان قرار بر این بود که وزنه‌برداران ملی‌پوش کشورمان که شانس حضور در بازی‌های المپیک را دارند، در قطرکاپ فقط با وزن‌کشی و بدون اینکه روی تخته رفته و دست به وزنه شوند، به کار خود در این رقابت‌ها خاتمه دهند و انتقادات و نقد صریحی که به تصمیم عجیب و غیرمنطقی کادرفنی در شرایط حساس و سرنوشت‌سازی که هنوز سهمیه‌های المپیکی وزنه‌برداری ایران برای شرکت در آوردگاه پاریس قطعی و تثبیت نشده است، وارد شد، نهایتاً به تغییر دقیقه نودی تصمیم اتخاذ شده مبدل گردید تا با تصمیم جدیدی که اخذ شد، بجز میرمصطفی جوادی ملی‌پوش دسته وزنی 89 کیلوگرم کشورمان، باقی وزنه‌برداران ملی‌پوش در هر دو بخش مردان و زنان روی تخته رفته و در گروه‌های A، B، C و D اوزان مختلف در شهر دوحه به مصاف رقبا بروند.
 
تغییر تصمیم در دقیقه نود!
رقابت‌های جهانی کلمبیا در سال 2022 میلادی، پیکارهای آسیایی کره جنوبی، رقابت‌های جهانی ریاض عربستان، تورنمنت قطرکاپ و آسیایی ازبکستان در سال 2023 و نهایتاً رقابت‌های جام جهانی 2024 تایلند مسابقات گزینشی است که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری برای گزینش برترین‌های اوزان المپیکی و اختصاص سهمیه ورودی به بازی‌های 2024 پاریس برای وزنه‌برداران، خاصه وزنه‌برداران قاره آسیا در دو بخش مردان و زنان طراحی و ترسیم کرده است. برهمین اساس نیز کاروان وزنه‌برداری ایران در هر دو بخش با هدایت نواب نصیرشلال در بخش مردان و کوروش باقری در بخش بانوان، ملی‌پوشان وزنه‌برداری را برای حضور در این رویدادها مهیا کرده و برحسب شرایط و وضعیت موجود نفرات مد‌نظر خود را روانه این رویدادها و تورنمنت‌های معتبر بین‌المللی کرده و می‌کنند. یکی از این تورنمنت‌ها که با نظر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری به عنوان مسابقه گزینشی المپیک 2024 پاریس طراحی شده است، تورنمنت «قطرکاپ» است که هم‌اکنون با حضور مدعیان سراسر دنیا خصوصاً کشورهای مدعی وزنه‌برداری قاره آسیا به میزبانی شهر دوحه در حال برگزاری و انجام شدن است. کاروان وزنه‌برداری ایران در بخش زنان با حضور فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی در دسته وزنی 71 کیلوگرم و در بخش مردان با اعزام حسین سلطانی(81 کیلوگرم)، میرمصطفی جوادی(89 کیلوگرم)، رضا دهدار و رسول معتمدی(102 کیلوگرم)، مهدی کرمی(109 کیلوگرم) و نهایتاً علی داودی و آیت شریفی در دسته وزنی (109+ کیلوگرم) به دوحه رفته بود تا طبق تصمیمی که در نشست کمیته فنی با تأیید سرمربیان تیم‌ها(نصیرشلال و باقری) قطعی شده بود، فقط به وزن‌کشی بسنده کرده و بدون اینکه در دوحه روی تخته رفته و وزنه بزنند، به ایران بازگردند! اما این تصمیم غیرمنطقی و اشتباه در دوحه با توجه به هزینه سنگینی که برای اعزام این کاروان به قطر صورت گرفته بود و نفرات زیادی که به دوحه اعزام شده بودند، با انتقادات و نقدهای صریحی که در پی داشت، در دقیقه نود تغییر کرد و قرار بر این شد تا تمامی وزنه‌برداران بجز میرمصطفی جوادی همراه با وزن‌کشی روی تخته رفته و دست به وزنه شوند. البته نکته جالب توجه در این بین حضور وزنه‌برداران در گروه‌های B، C، D و... است! اتفاقی که حداقل در بخش مردان خصوصاً در طول این چند سال، اتفاقی نادر و عجیب بود! هرچند به‌خاطر تغییر دقیقه نودی تصمیم کادرهای فنی هر دو تیم که در دوحه صورت گرفت، این موضوع یعنی باری به هر جهت دست به وزنه شدن ملی‌پوشان در قطرکاپ و سخت نگرفتن کادرفنی به آنها برای ثبت رکوردهای مجموع و قابل قبول مثل رقبای خارجی، قابل پیش‌بینی و طبیعی است. زیرا کادرفنی در دوحه فقط به دنبال وزن‌کشی وزنه‌برداران بود، اما انتقادات موجب شد تا آنها دستور وزنه‌زدن وزنه‌برداران در دوحه را صادر کنند، منتها نه برای رقابت، بلکه بابت دستگرمی و رفع تکلیف از روی دوش کادرفنی! یکی دیگر از نکاتی که ثابت می‌کند کادرفنی از روی ناچاری دستور به وزنه زدن ملی‌پوشان را در دوحه صادر کرد، وزن‌کشی حسین سلطانی ملی‌پوش 81 کیلوگرمی وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی 96 کیلوگرم و گروه B این دسته وزنی است! این موضوع نشان می‌دهد که به هیچ وجه وزنه زدن وزنه‌برداران در دوحه برای کادرفنی اهمیت ندارد. به همین دلیل اینطور وزنه‌برداران را برای دست به وزنه شدن در اوزان مختلف و گروه‌بندی‌های پایین چیدمان کردند.
 
چهارمی و ششمی دختران وزنه‌برداری در گروه C
 طبق همان برنامه‌ریزی که کادرهای فنی هر دو تیم زنان و مردان کشورمان در قطرکاپ داشتند، دختران وزنه‌بردار(فاطمه کشاورز و ریحانه کریمی) در گروه C دسته ۷۱ کیلوگرم مسابقات گزینشی المپیک قطرکاپ با کسب عناوین چهارمی و ششمی نتایج بسیار ضعیفی را در این رویداد که گزینشی بازی‌های المپیک 2024 پاریس بود را برای خود و کاروان کشورمان رقم زدند! ریحانه کریمی با ثبت رکورد ۹۰ یک‌ضرب، ۱۱۸ دوضرب و مجموع ۲۰۸ کیلوگرم در رده چهارم گروه C دسته 71 کیلوگرم قرار گرفت. فاطمه کشاورز هم با ثبت رکورد ۸۸ یک‌ضرب، ۱۱۰ دوضرب و مجموع ۱۹۸ کیلوگرم رتبه ششمی این دسته وزنی را به خود اختصاص داد. البته دو دختر وزنه‌بردار ایران مثل برخی پولادمردان تغییر وزن دادند و برای نخستین بار در دسته ۷۱ کیلوگرم وزنه زدند. آنها پیش از این در دسته ۶۴ کیلوگرم وزنه زدند. در گروه C دسته ۷۱ کیلوگرم ۱۲ وزنه‌بردار حضور داشتند.

ZOOM

اینکه کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری چند روز بعد از اعزام ملی‌پوشان به دوحه قطر، عازم این تورنمنت می‌شوند، می‌تواند بیانگر این باشد که آنها به هیچ وجه تمایلی به وزنه زدن ملی‌پوشان در دوحه نداشتند. بلکه آنها طبق تصمیمی که قبل از اعزام تیم به قطر اخذ شده بود، تنها به «وزن کشی» در قطرکاپ راضی بودند. سوای این موضوع که قانون فدراسیون جهانی در این خصوص(وزن‌کشی بدون وزنه زدن در تورنمنت قطرکاپ) منعی نداشته است، باید دید و شنید که ادله کادرفنی تیم ملی وزنه‌برداری برای اینکه بچه‌ها در قطرکاپ مثل رقبای مدعی خود آماده و سرحال نیستند، چیست و چرا در شرایطی که هنوز سهمیه‌های ورودی المپیکی ما قطعی نیست و در اوزان المپیکی دغدغه تثبیت سهمیه‌های ورودی خود را داریم، بچه‌ها مثل رقبای مدعی خود آماده و سرحال نیستند؟

جستجو
آرشیو تاریخی