صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

فوتسال و پروسه‌ای که تغییر یافت

وصال روحانـی
نمی‌توان گفت با دعوت شدن مجدد علی اصغر حسن‌زاده 36 ساله به تیم ملی فوتسال ایران پروژه تغییر نسلی که وحید شمسایی سرمربی این تیم در دست اجرا دارد به کلی شکسته است اما شکی نیست که شمسایی وادار به برخی تعدیل‌ها در طرح‌های اولیه خود شده و پیکر این پروسه «ترک»هایی برداشته است.
اکثر نفراتی که شمسایی هفته پیش برای دو دیدار دوستانه با تیم ملی فوتسال روسیه (در روزهای 27 و 28 آذر در شهرستان لار) دعوت کرده، جوان هستند و در چهارچوب همان برنامه تغییر نسل می‌گنجند اما حضور محمدرضا سنگ‌سفیدی، دو لژیونر همچون مسلم اولاد قباد و سعید احمدعباسی و البته حسن‌زاده در جمع مدعوین کفه ترازو را که در فهرست‌های قبلی شمسایی بشدت به سود جوان‌ترها سنگینی می‌کرد، دچار توازن بیشتر کرده است. این توازن و فزونی گرفتن سهم مسن‌ترها زمانی عینیت بیشتری می‌یابد که ترکیب فیکس تیم ملی فوتسال را برای دو دیدار پیش رو تخمین بزنیم. قدر مسلم اینکه نفراتی در اندازه‌های حسن‌زاده که چهار بار مرد سال فوتسال آسیا شده و در یکی دو فصل اخیر تولدی نو در بازی‌های تیم مس سونگون داشته و یا اولادقباد و احمدعباسی که در لیگ فوتسال اسپانیا توپ می‌زنند، برای نیمکت‌نشینی دعوت نشده‌اند و شاید در یکی از دو بازی برابر روس‌ها و حتی در هر دو مسابقه دقایقی را به چشم ببینیم که هر چهار مرد فوق همزمان در زمین حاضرند و این در تضاد آشکار با پروسه تغییر نسلی خواهد بود که شمسایی قریب به دو سال پیش در بدو زمامداری‌اش در تیم ملی وعده انجامش را داد و البته آن را اجرایی هم کرد.
شاید ناکام شدن پر سر و صدا مقابل ژاپن در بازی فینال جام ملت‌های آسیا مقابل ژاپن رقیب قدیمی‌مان که عنوان قهرمانی سنتی ما را در این رقابت‌ها گرفت و به این حریف شرق آسیایی ارزانی داشت، باعث تغییر برنامه‌های شمسایی شده باشد. او در دهه سوم شهریورماه نیز تیم ملی فوتسال را به گرندپری معتبر برزیل برد و در آنجا هم با وجود حضور سه- چهار فرد پرتجربه اولویت چشمگیر با جوان‌ترها بود. با این مقدمات است که فهرست فعلی در قیاس با انتخاب‌های قبلی شمسایی پیرگرایانه‌تر از سابق و یک نقطه عطف نشان می‌دهد. یک توجیه احتمالی برای چنین فهرستی این است که چون حسین طیبی موفق‌ترین لژیونر و ستاره 35 ساله فوتسال ایران مصدوم و غایب است، شمسایی اجباراً دست به فراخوانی حسن‌زاده زده تا عیار تجربه - ولو اندک- تیم ملی حفظ شود اما نگاه درست‌تر این است که شمسایی با توجه به در پیش بودن دوره جدید جام ملت‌های آسیا و «انتخابی» تلقی شدن این رقابت‌ها برای جام جهانی فوتسال 2024 ریسک‌های قبلی‌اش را کاهش داده و کسانی را فرا خوانده که بتوانند به احتمال 100 تا حداقل 90 درصد یکی از سکوهای سه‌گانه این مسابقات را فتح و مجوز حضور در جام جهانی را کسب کنند و البته هدف اصلی شمسایی کسب قهرمانی آسیا و جبران شکست سال پیش مقابل ژاپن است. با چنین نگاهی، شمسایی نفرات و ترکیب‌های تازه و ترمیم‌های مورد نظرش را در دو دیدار قریب‌الوقوع با روس‌ها تست خواهد زد و سپس به سوی میعادگاه اصلی (جام ملت‌های آسیا) و در نهایت مقصد اصلی‌تر (جام جهانی) حرکت خواهد کرد.
 

جستجو
آرشیو تاریخی