صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و نه - ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

یک برد در چهار بازی ،‌آمار نگران کننده استقلال در آستانه دربی

فوتبال اقتصادی؛ چاقویی که سخت می‌بُرد

آرمن ساروخانیان
@armen9971

استقلال به عنوان صدرنشین لیگ برتر وارد دربی 102 می‌شود، ولی با وجود شرایط خوب این تیم در جدول، وضعیت آبی‌ها چندان آرمانی نیست. پرسپولیس بعد از حذف از لیگ قهرمانان و شش بازی بدون برد وضعیتی بحرانی داشت، ولی شرایط در فوتبال خیلی زود تغییر می‌کند و نتایج شنبه لیگ برتر تعادل را کمی به نفع تیم گل‌محمدی تغییر داد. ساعاتی بعد از برد پرسپولیس مقابل هوادار که کمک کرد اتفاقات تلخ هفته گذشته تا حدودی فراموش شود، استقلال در اهواز متوقف شد تا تماشاگران این تیم در آستانه دربی دچار تردید شوند.

تأخیر به نفع استقلال
در شروع فصل پرسپولیس در مقایسه دو رقیب کاملا دست بالا را داشت. مدافع عنوان قهرمانی توانست شاکله تیمش را حفظ کند و با حداقل تغییرات وارد لیگ جدید شد. استقلال اما تعدادی از بازیکنان اصلی‌اش را از دست داده بود و مشکلات مالی و اختلاف بین مدیرعامل و سرمربی جدید ترمزی در مسیر نقل و انتقالات تیم بود. استقلال که از لیگ قهرمانان هم حذف شده بود، قایدی و محبی را هم از دست داد و نتوانست جایگزین‌های مناسبی داشته باشد. کار به جایی رسید که خطیر به رتبه پنجمی هم راضی بود.
قرعه لیگ برتر در این شرایط سخت به نفع استقلال پیش نرفت و آنها باید در هفته پنجم در دربی حیثیتی بازی می‌کردند، ولی لغو مسابقات به خاطر حضور تیم امید در هانگژو این بازی را به تأخیر انداخت.

هوشمندی نکونام
نکونام برخلاف تصور توانست تیمش را خیلی زود جمع کند. استقلال با مهره‌های محدودی بسته شد و مصدومیت چند بازیکن از جمله سهرابیان دست کادر فنی را بست، ولی او با هوشمندی و فوتبال اقتصادی امتیازات خوبی جمع کرد و در محدوده صدر جدول قرار گرفت. تنها شکست استقلال در بازی جنجالی با سپاهان در نقش جهان بود که اشتباهات داوری در ثبت این نتیجه تأثیر زیادی داشت، ولی آبی‌ها بعد از کسر امتیاز از سپاهان به صدر جدول رسیدند. آنها تا پایان هفته دوازدهم هنوز این موقعیت را حفظ کرده‌اند و بر خلاف پیش‌بینی اولیه حالا یکی از مدعیان جدی قهرمانی هستند.

تعادل شکننده
استقلال در یازده بازی 24 امتیاز گرفته و معدل 2.18 امتیاز عملکرد خوبی برای تیم نکونام است، ولی هواداران هم خوب می‌دانند که این تیم تعادل شکننده‌ای دارد و در بعضی از پست‌ها کمبود بازیکن جانشین دیده می‌شود.
بحران بازیکن جایگزین بیش از همه در خط دفاع است، بخصوص اینکه نکونام اصرار به بازی با سه مدافع میانی دارد. سهرابیان، چشمی و سلیمی بعد از مصدومیت مرادمند تنها مدافعان میانی استقلال هستند و اگر یکی از آنها مصدوم یا محروم شود، نکونام باید از یک بازیکن غیرتخصصی در این پست استفاده کند. در فاصله چهار روز تا دربی هنوز وضعیت بهبودی مرادمند مشخص نیست و سلیمی هم بعد از مصدومیت چشم فعلاً شرایط خوبی ندارد.
استقلال در خط میانی هم به یک هافبک طراح و متفاوت نیاز دارد. نکونام برای مثلث مرکز زمین ترکیب‌های مختلفی را امتحان کرده، ولی هنوز نتوانسته به مثلث ایده‌آلش برسد. مهری که یکی از بازیکنان مورد علاقه ساپینتو بود به همراه نیک‌نفس فرم خوبی ندارند و چشمی هم به دلیل کمبود مدافع نمی‌تواند در این منطقه بازی کند. با اضافه شدن گوستاوو بلانکو، دست نکونام در خط حمله بازتر است، ولی هنوز خط حمله استقلال تا رسیدن به شرایط فصل قبل که بهترین آمار گلزنی لیگ را داشت، فاصله زیادی دارد.

مشکل گلزنی، پیامد بازی اقتصادی
تساوی شنبه مقابل فولاد به معنی این است که استقلال در چهار بازی قبلی‌اش فقط یک برد داشته و در آستانه دربی این فرم خوبی نیست. استقلال در این مدت فقط توانسته تراکتور را ببرد و در بیرون از خانه مقابل شمس‌آذر، ذوب‌آهن و فولاد متوقف شده. در بازی با شمس‌آذر شکنندگی خط دفاع استقلال عامل از دست رفتن امتیازات بود، ولی در دو بازی اخیر تیم نکونام مشکل محسوس گلزنی داشته. تک گل استقلال در این دو بازی روی شوت سهرابیان بوده و خط حمله این تیم افت نگران‌کننده‌ای داشته. مهرداد محمدی که در شروع فصل فرم خیلی خوبی داشت و به تیم ملی هم دعوت شد، پنج بازی است که گلی نزده یا پاس گلی نداده. گوستاوو بلانکو در پنج بازی یک گل زده و آرمان رمضانی که در سه بازی آخر از نیمکت به زمین رفته، نتوانسته نقش ذخیره طلایی را داشته باشد. ارسلان مطهری هم مدت‌هاست که بازی نمی‌کند و جایی در برنامه‌های تیم ندارد.
نکونام با توجه به داشته‌هایش برای این فصل فوتبال اقتصادی را انتخاب کرد، ولی این روش در هفته‌های گذشته جواب نداده و حضور کم‌تعداد بازیکنان در حملات برای ادامه روند بردها کافی نیست. در این شرایط موفقیت استقلال در دربی به استفاده تیمش از تک‌فرصت‌ها یا ضربات ایستگاهی بستگی دارد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی