صدای اعتراض مربیان لیگ برتری به کجا می‌رسد؟

این لیگ نامنظم؛ کو گوش شنوا؟

محمد محمدی‌سدهی
روزنامه نگار
تعطیلات طولانی مسابقات لیگ برتر فوتبال کشورمان صدای مربیان تیم‌های لیگ برتری را درآورده و مربیان دائماً نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند. یکی از این مربیانی که به تازگی نسبت به این تعطیلات معترض شده، پاکو خمس، مربی اسپانیایی تراکتورسازی است. او در گفت‌وگویی اعلام داشت که برنامه‌ریزی نباید بدین شکل باشد و این نوع برنامه‌ریزی، بحران بزرگی برای لیگ برتر ایران محسوب می‌شود.
محمد ربیعی، مربی تیم ذوب آهن در خصوص برگزاری مسابقات لیگ به این روش نامنظم به «ایران ورزشی» می‌گوید: «به شخصه مشکلات سازمان لیگ را می‌دانم، می‌دانم که این موضوع دغدغه مسئولان فدراسیون است و آنها تلاش می‌کنند تا مسابقات را به بهترین نحو ممکن برگزار کنند. فیفادی‌ها، برگزاری مسابقات جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان آسیا از جمله چالش‌های سازمان لیگ است اما برگزاری مسابقات به این صورت باعث مشکلات زیادی برای تیم‌های لیگ برتری می‌شود که نمی‌توان این مشکلات را نادیده گرفت.»
او در خصوص مشکلات موجود این گونه صحبت می‌کند: «اگر مسابقات به صورت هفته‌ای برگزار نشود، تیم‌ها مجبور می‌شوند که در طول هفته بازی‌های خود را شبیه‌سازی کنند که البته تیم‌های ایرانی به دلیل کمبود امکانات سخت‌افزاری و مشکلات مالی نمی‌توانند به صورت منظم این کار را انجام دهند و این موضوع باعث پایین آمدن کیفیت تیم‌ها می‌شود. در این بین تنها می‌بینیم که برخی تیم‌ها با برگزاری بازی‌های دوستانه تلاش می‌کنند تا بازیکنان‌شان را در شرایط بازی قرار دهند.» این مربی با اشاره به این موضوع که برخی از برنامه‌های سازمان لیگ دقیقه نودی است، می‌افزاید: «این موضوع در طول یک فصل باعث می‌شود تا تمرینات تیم‌ها به صورت منظم برگزار نشود و تیم‌ها ندانند که مثلاً 3 روز بعد بازی دارند یا خیر؟ علاوه بر این برگزاری مسابقات لیگ به صورت نامنظم در ریکاوری بازیکنان خلل ایجاد می‌کند چرا که برگزاری تمرینات در طول فصل یک قانونی دارد اما این نوع برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا تعداد تمرینات تیم‌ها از حالت نرمال خارج شود و در واقع بازیکنان حاضر در لیگ، تمرین زده شوند.» ربیعی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «این نوع برنامه‌ریزی باعث می‌شود تا تعداد مصدومان تیم‌ها بیشتر شود و بازیکنان از نظر انگیزشی و کیفی تأثیر منفی در لیگ خواهند داشت همان گونه که حالا می‌بینیم  کیفیت لیگ برتر امسال نسبت به سال‌های گذشته پایین‌تر است و تیم‌ها شرایط خوبی برای رقابت ندارند. وقتی مسابقاتی به صورت منظم برگزار شود هواداران فوتبال هم می‌توانند برای تماشای دیدار تیم محبوب خود برنامه‌ریزی کنند اما این موضوع حتی بر روی برنامه‌ریزی هواداران هم تأثیر منفی دارد و باعث می‌شود تا تعداد هوادارانی که برای تشویق تیم به استادیوم می‌روند، کمتر شود.» او در خصوص مصدومان تیم ذوب آهن می‌گوید: «در حال حاضر تیم ما 2 مصدوم (آرش قادری و سبحان خاقانی) دارد که هر دوی آنها در تمرینات پیش فصل حضور نداشتند و همین موضوع باعث مصدومیت آنها شد. در حال حاضر می‌بینیم که تیم‌های لیگ برتری مصدومان زیادی دارند، برخی از آنها جزو بازیکنان اصلی به حساب می‌آیند و این باعث تضعیف تیم و پایین آمدن کیفیت لیگ برتر می‌شود. تمام این موضوعات زنجیروار به همدیگر متصل هستند.» مربی ذوب آهن در پاسخ به این سؤال که چرا لیگ‌های کشورهای عربی به صورت منظم برگزار می‌شود اما لیگ ما این گونه نیست، می‌افزاید: «در برگزاری مسابقات چندین آیتم دخیل است و یکی از این آیتم‌ها فاصله جغرافیایی است که با توجه به وسعت کشور ما این مشکل برای ما وجود دارد اما کشورهای عربی با این مشکل مواجه نیستند. علاوه بر این تجهیزات شامل وسایل کمک ریکاوری و سایر امکانات ریکاوری هم در برگزاری مسابقات به صورت لیگ تأثیرگذار است. این در حالی است که اکثر تیم‌های ما از داشتن چنین امکاناتی محروم هستند.» ربیعی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «کشورهای عربی امکانات خوبی دارند و در واقع برای برگزاری مسابقات لیگ در ابتدا این موضوعات را در نظر می‌گیرند و پس از آن لیگ برگزار می‌شود. این در حالی است که شرایط در کشور ما متفاوت است و ما تکلیف فردای خود را نمی‌دانیم و فقط از تیم‌ها برد می‌خواهیم.»

حسینی: تنها تیم‌های آسیایی برای فدراسیون مهم هستند
علاوه بر این مجتبی حسینی، مربی تیم آلومینیوم اراک هم در خصوص تعطیلات لیگ این گونه با «ایران ورزشی» صحبت می‌کند: «این تعطیلات برای کل تیم‌ها مشکل ایجاد کرده است. بارها در خصوص این موضوع صحبت کردیم اما متأسفانه مسئولان سازمان لیگ به حرف ما اهمیت نمی‌دهند و مسابقات را به صورت نامنظم برگزار می‌کنند. انگار آنها صدای ما را نمی‌شنوند.  این در حالی است که برگزاری مسابقات به این روش برای همه تیم‌ها دردسرساز است و انگار تنها تیم‌های آسیایی برای فدراسیون اهمیت دارند و مابقی تیم‌ها مهم نیستند.»
او می‌گوید: «اگر قرار است تیمی به آسیا برود و ما به خاطر این تیم‌ها 20 روز یکبار بازی کنیم فوتبال را جمع کنیم. بگویند این 3 تیم می‌روند و ما هم کنار بنشینیم و بازی‌هایشان را نگاه کنیم! این اتفاقات مسخره فقط در فوتبال ما می‌افتد که یک تیم در اوج آمادگی باشد، 20 روز تعطیلش کنند، یک بازی کنیم دوباره 20 روز دیگر تعطیل. برای چه؟ مگر تیم‌های عربی در لیگ قهرمانان آسیا حضور ندارند، چرا مسابقات این تیم‌ها به صورت منظم برگزار می‌شود؟ الان در فوتبال دنیا تیم‌ها هفته‌ای 3 بازی می‌کنند اما ما هر 20 روز یک بازی.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی