صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال زنان
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

سال پر ماجرای محسن کاوه

مردی برای تمام فصول

حسین باقرشاهی
روزنامه نگار
محسن کاوه که سال‌ها در عرصه کشتی پایه فعالیت کرده، حالا قرار است ستارگان کشتی ایران در عرصه المپیک را هدایت کند. محسن کاوه علاوه بر حضور و کسب قهرمانی در رقابت‌های لیگ برتر به عنوان سرمربی، حضور به عنوان مدیر تیم‌های ملی را هم تجربه کرده و مشاور ارشد فدراسیون در زمینه فنی هم بوده است. علاوه بر آن کاوه سرمربی تیم جوانان ایران هم بوده است. انتخاب کاوه به عنوان سرمربی تیم ملی یک انتخاب سهل و ممتنع بود. مردی که برخی‌ها اعتقاد دارند گزینه مطلوبی برای جانشینی پژمان درستکار نیست و برخی دیگر از قدرت بیش از اندازه وی در کشتی ایران می‌گویند. مرور اتفاقاتی که برای کاوه در طول یک سال اخیر رخ داده و مرور مصاحبه‌هایش تصویر تازه‌ای از سرمربی تازه تیم ملی را پیش روی ما قرار می‌دهد.

حمله به منتقدان
تابستان سال ‌جاری بود که منتقدان کاوه علیه وی انتقادات تند و تیز و اتهامات عجیبی را مطرح کردند. اتهاماتی که سبب شد کاوه به منتقدان بتازد و از فدراسیون کشتی خرده بگیرد که چرا در قبال این اتهامات سکوت کرده. کاوه در این باره گفت: نمی‌دانم منظور از این مماشات و بی‌تفاوتی در قبال تهمت‌هایی که به من و جایگاه حقوقی من به عنوان مدیر تیم‌های ملی و سرمربی تیم جوانان زده شده، چیست؟! مگر می‌شود هر کس هر اراجیفی که دلش خواست به زبان بیاورد و فدراسیون هیچ اقدامی انجام ندهد؟! ادعاهایی که مطرح کرده‌اند، می‌گذرد ولی کوچکترین اقدامی از سوی فدراسیون کشتی انجام نشده. این واقعاً جای تعجب و افسوس دارد. تعجب از این جهت که چرا فدراسیون هیچ حرف و موضعی در قبال این تهمت‌ها و افتراها نداشته و افسوس از این بابت که واقعاً دل‌مان را به چه افرادی خوش کرده‌ایم و اجازه داده‌ایم با حیثیت و آبروی چندین و چند ساله‌مان بازی شود. طرف هرچه لایق خودش و اطرافیانش است را به مدیر تیم‌های ملی و سرمربی تیم جوانان می‌گوید ولی فدراسیون کشتی، هیچ برخورد و اعتراضی با افرادی که به جایگاه حقوقی‌ فرد منصوب فدراسیون اهانت کرده‌اند، نمی‌کند.

شایعه عجیب
جالب است بدانید در روزهایی که محسن کاوه در لیگ کشتی قهرمانی کسب می‌کرد، این شایعه پیرامونش به وجود آمد که او به کشتی‌گیران حریف پول می‌دهد تا ببازند! کاوه در واکنش به این ادعا گفت: می‌گویند به این تیم و آن تیم، این کشتی‌گیر و آن کشتی‌گیر پول داده‌ام تا تیمم به قهرمانی برسد. چندین بار در فدراسیونی قهرمان شده‌ام که مغضوب رئیس فدراسیونش بودم اما شما همکارش بودید. حالا شما می‌گویید من با مافیابازی قهرمان شده‌ام؟! با جوانان در روسیه و بلغارستان که قهرمان جوانان جهان شدم، آنجا هم پول دادم؟! آنجا هم مافیایی قهرمان دنیا شدیم؟! چون خودتان ضعیف هستید، توان و طاقت دیدنِ قدرت و عملکرد موفق دیگران را ندارید.

حامی همیشگی یزدانی
محسن کاوه هم جزو حامیان همیشگی حسن یزدانی بوده و بارها از کشتی‌گیر کشورمان تمجید کرده است. محسن کاوه در مقطعی حسن یزدانی را محبوب‌ترین کشتی‌گیر جهان نامید و درباره رقابتش با دیوید تیلور گفت: باید قبول کنیم که حسن یزدانی محبوب‌ترین کشتی‌گیر در جهان است اما بعد از برد سال گذشته و حساسیتی که مردم به نبرد تیلور و یزدانی داشتند، بار اضافه‌ای روی دوش او گذاشت. نکته جالب دیگر اینکه او اخیراً در مصاحبه‌ای با پافشاری روی اینکه حسن یزدانی با وجود عمل جراحی سنگین حتماً به المپیک می‌رود، اینچنین گفته بود: کیفیت فنی یزدانی بالاست و او فاصله زیادی با رقبا دارد. یزدانی با تلاشی که ‌دارد می‌تواند خودش را آماده کند. حالا دیگر او سرمربی تیم ملی کشتی آزاد شده و مصاحبه‌هایی که روزی در جایگاه مدیر تیم ملی انجام داد را می‌تواند عملی کند و در پاریس، یزدانی را به میدان بفرستد.

یک تغییر و هزار علامت سؤال
تغییرات در تیم ملی کشتی آزاد، آن هم در فاصله 8 ماه تا شروع المپیک این سؤال را در ذهن اهالی ورزش ایران به وجود آورده که آیا این تغییرات درست بود؟ معمولاً تغییر کادرفنی چند ماه مانده به مسابقات بزرگ کمتر جواب می‌دهد چون سرمربی تازه نمی‌تواند ایده‌ای که ورزشکاران چند سال با آن جلو رفته‌اند را فقط در چند ماه تغییر بدهد. این موضوع درباره کشتی هم صدق می‌کند. وقتی کشتی‌گیران ایرانی چند سال با پژمان درستکار کار کرده‌اند، آیا تغییر او در آستانه شروع المپیک تغییر درستی بوده؟ فقط 8 ماه تا المپیک مانده و اگر قرار بود این تصمیم گرفته شود، چرا زودتر رقم نخورد؟ بررسی عملکرد تیم ملی در مسابقات ادوار گذشته جهانی نشان می‌دهد هر چند پژمان درستکار ورود درخشانی به تیم ملی داشت و در همان سال اول 3 طلا به دست آورد اما به مرور عملکرد تیم ملی نزولی شد و هر سال یک طلای ایران کمتر شد تا اینکه در سال 2023 ایران فقط یک طلا به دست آورد. همه این موارد نشان می‌دهد تغییرات در کادرفنی تیم ملی کشتی آزاد نیاز بوده اما مسأله ما زمان است. اینکه این اتفاق باید زودتر رقم می‌خورد یا اینکه با همین کادر ادامه می‌دادیم. تغییرات در فاصله 8 ماه تا شروع المپیک چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و باید دید آیا محسن کاوه می‌تواند در همین مدت کوتاه کاری انجام بدهد یا نه. البته شاید شوک تغییر سرمربی جواب بدهد، همانطور که گفتیم هرچند این تغییر با توجه به زمان باقی مانده تا المپیک غیرمنطقی است اما گاهی چنین شوک‌هایی جواب می‌دهد و عملکرد ورزشکاران بهتر می‌شود.

قدرت در پشت پرده
برخلاف محسن کاوه که معتقد بود عده‌ای در حال زدن او هستند، برخی افراد حاضر در کشتی و پیشکسوتان این ورزش اعتقاد داشتند محسن کاوه فراتر از مدیر تیم‌های ملی کشتی است و قدرت زیادی در بدنه کشتی ایران دارد. البته خود کاوه اعتقاد دارد عده‌ای به صورت سازمان یافته می‌خواهند او را بزنند و بارها این موضوع را مطرح کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی