صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • فوتبال زنان
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

استقلال گلزن‌ترین خط دفاع لیگ برتر

5 مدافع 6 گل؛ از مدافعان استقلال بترسید

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار

عملکرد مهاجمان در 10 پیکاری که استقلال در لیگ برتر پشت سرگذاشته درحالی مورد نقد قرار می‌گیرد که جواد نکونام از آمار گلزنی کلی تیمش رضایت دارد و بر این باور است که آبی‌ها با همین فرمان می توانند موفقیت‌های بزرگی را در لیگ بیست و سوم ثبت کنند. استقلال تا پایان هفته یازدهم که با احتساب یک بازی کمتر 10 بار در لیگ ظاهر شده 15 بار موفق به گلزنی شده است. این تعداد گل زده، آبی‌ها را مشترکاً با تیم‌های تراکتور و ذوب آهن بعد از سپاهان که 20 گل زده دارد، در جایگاه دوم جدول بهترین گلزنان لیگ قرارداده است. میانگین گل زده استقلال بعد از عبور از 10 بازی نیز عددی بالاتر از یک را نشان می‌دهد که شاید چندان ایده‌آل نباشد اما همین معیار کافی است تا نشان دهد استقلال به طور میانگین قادر است در هر بازی یک گل به ثمر برساند و از این منظر وضعیت مطلوبی به لحاظ گلزنی دارد.
تنها نقطه تاریک در استقلال تعداد گلزنی مهاجمان است که چندان قابل دفاع نیست. اما به موازات آن مردان خط دفاعی استقلال نیز گل‌های قابل توجهی در لیگ به ثمر رسانده‌اند و نکونام نیز قصد دارد در روزهایی که مهاجمانش در گلزنی قدری کند عمل می‌کنند از مدافعانش بخواهد به همین روند گلزنی ادامه دهند.
مرادمند، سهرابیان، سلیمی و حردانی به عنوان بازیکنانی که در خط دفاع استقلال به کار گرفته شده‌اند هرکدام یک بار با پیراهن استقلال گل زده‌اند و کوین یامگا نیز با حضور در پست دفاع راست استقلال دو بار موفق به گلزنی شده است تا از مجموع 15 گلی که استقلال در 10 بازی به ثمر رسانده 6 گل توسط مدافعان به ثمر رسیده باشد که از این منظر استقلال گلزن‌ترین مدافعان لیگ برتر را در اختیار دارد و هیچ تیمی تا این حد مدافعانش گلزن نبوده است.
بخشی از دلایل گلزنی مدافعان استقلال در لیگ بیست سوم ناشی از شم گلزنی آنها است. پیش از این شاهد گلزنی مرادمند، حردانی و یامگا در ترکیب استقلال بودیم اما تاکتیکی که جواد نکونام به کار می‌گیرد و خواسته او از مدافعانش برای مشارکت در گلزنی را نیز باید یکی از مهم‌ترین دلایل رشد گلزنی مدافعان در استقلال بدانیم.
درواقع نکونام دست مردان خط دفاعی تیمش را باز گذاشته تا در گلزنی مشارکت کنند به طوری که حتی سهرابیان نیز پایش به گلزنی باز شده و سلیمی هم آن‌قدر به اعتماد به نفس رسید که موفق شد دروازه تیم سابقش تراکتور را باز کند.
در این میان روزبه چشمی پایش به گلزنی در استقلال باز نشده اما هر آن احتمال دارد که او نیز به عنوان یکی از عناصر دفاعی استقلال به صف گلزنان این تیم ملحق شود. چشمی هم شوتزن خوبی است و هم سابقه گلزنی با ضربه سر را دارد و این دو مؤلفه موجب می‌شود بازیکن با تجربه استقلال نیز به احتمال فراوان در هفته‌های آتی در صف گلزنان خط دفاع بنشیند تا آمار گلزنی استقلال از این سو نیز پر بارتر جلوه دهد.
البته باید به این نکته مهم نیز اشاره داشت که جواد نکونام تا بازی با سپاهان در هفته سوم تیمش را با چهار دفاع وارد لیگ برتر کرد که در این روش بازی او ناچار به استفاده از مدافعان چپ و راست تخصصی بود اما سپس سرمربی استقلال تغییر ایده داد و تیمش را با سه دفاع وارد میدان لیگ برتر کرد که تا‌کنون نیز بازی با این روش نتایج نامطلوبی برای استقلال به همراه نداشته و حتی موجب شده تعداد گل‌های استقلال نیز افزایش یابد.
البته در این سیستم بازیکنانی که درکناره‌های خط میانی به کار گرفته می‌شوند در مواقعی از جریان بازی باید به خط دفاع نیز کمک کنند که درواقع نقشی دو منظوره برای هافبک‌های راست و چپ ترسیم شده اما شم گلزنی است که در استقلال به شکلی ملموس تسری داده شده تا آبی‌ها بدل به تیمی شوند که زهردار‌ترین مدافعان را در خود دارند و به نوعی مردان دفاعی‌شان نقش مهاجمان را هم بازی می‌کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی