صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۱۳ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رونالدو کفش طلا را می‌برد؟

انگلیس دیگر بهانه‌ای ندارد

قرعه‌کشی یورو 2024 به انجام رسید. گروه مرگ واقعی نداریم، در عین حال، اسپانیا به همراه ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی و کرواسی در گروه B قرار گرفته‌اند. پنج گروه دیگر هم داستان خود را دارند.
 
قرعه مهربان
قرعه یک بار دیگر به شکلی شگفت‌انگیز با انگلیس مهربان بوده و این تیم نه تنها در گروه نسبتاً آسانی قرار گرفته بلکه مسیر همواری تا نیمه نهایی در پیش دارد. در واقع جای تعجب است اگر انگلیس در گروه خود بالاتر از دانمارک، اسلوونی و صربستان قرار نگیرد. دانمارک بعد از یک جام جهانی ناموفق در مقدماتی مقتدر نبود، 3 بر 2 به قزاقستان باخت و 2 بر یک به زحمت از سد سن مارینو گذشت. در نهایت تیم کاسپر هیولموند بالاتر از اسلوونی اول شد اما انگلیس نباید نگران این تیم یا صربستان که در گروهش پشت سر مجارستان قرار گرفت، باشد. انگلیس اگر در گروه اول شود، تا نیمه نهایی با هیچ تیم اول گروهی دیدار نمی‌کند(این هم یک شاخص دیگر از ناکارآمدی ساختاری یک تورنمنت 24 تیمی) بنابراین گرت ساوت گیت نباید بهانه‌ای بیاورد و تیم کشورش را بعد از 58 سال به یک جام معتبر برساند آن هم با این همه استعدادی که در اختیار دارد.
 
مثل یک کابوس
ایتالیا در فینال یورو 2020 انگلیس را ناکام گذاشت اما در گروه سختی قرار گرفته تا کار برای لوچانو اسپالتی که در تابستان بعد از استعفای شوکه‌کننده روبرتو مانچینی برگزیده شد، واقعاً دشوار باشد. بازی با اسپانیا، کرواسی و آلبانی که شگفتی‌ساز بوده و به‌عنوان صدرنشین مقدماتی به یورو صعود کرده، مثل یک کابوس است. بازی اول با آلبانی تعیین‌کننده امیدهای این تیم برای صعود است و هیچ چیز جز پیروزی برابر آلبانی برای اسپالتی و تیمش کافی نیست.
 
پایان طوفانی
جام جهانی آنقدر برای کریستیانو رونالدو بد تمام شد که شک داشتیم دوباره بهترین گلزن تاریخ فوتبال ملی را در ترکیب پرتغال ببینیم. اما رونالدو در مقدماتی برگشت و طوفان به پا کرد. او 10 گل زد و تنها روملو لوکاکو آمار بهتری داشت؛ پرتغال هم هر 10 بازی‌اش را برد. حالا سلسائو در گروه آسانی در کنار ترکیه، جمهوری چک و برنده پلی‌آف مسیر C قرار گرفته و رونالدو می‌تواند دوران درخشان فوتبال ملی خود را با دومین قهرمانی اروپا و حتی یک کفش طلای باارزش به پایان برساند.
 
هلند بدشانس
هلند را باید بدشانس دانست چون اصلاً نمی‌خواستند با فرانسه همگروه شوند. نارنجی‌ها در مقدماتی یورو 2024 رفت و برگشت به فرانسه باختند و شکست 4 بر صفر در پاریس واقعاً دردناک بود. البته تیم رونالد کومان هر شش بازی دیگر خود را برد و یک بازی به پایان صعود کرد. حالا باید دوباره با کیلیان امباپه روبه‌رو شوند که در آمستردام مدام آزارشان داد و اتریش که با آمدن رالف رانگنیک متحول شده است. شاید برنده پلی‌آف مسیر A لهستان روبرت لواندوفسکی باشد و در این صورت بدترین قرعه نصیب هلند شده است. شاید نباید چندان امیدوار به تکرار درخشش مارکو فان باستن، رود گولیت و فرانک رایکارد باشند که در آخرین دوره برگزاری یورو در آلمان به‌ عنوان قهرمانی رسیدند.
 
سال بلژیک
آیا بلژیک بالاخره یک جام می‌برد؟ روبرتو مارتینس شاید نسل طلایی فوتبال این کشور را تلف کرد اما اگر کوین دبروین آماده باشد، هیچ بازیکنی در جهان به خلاقیت او نمی‌رسد و لوکاکو که با رفتن به رم جان تازه‌ای گرفته و در مرحله مقدماتی 14 گل زده است. دومنیکو تدسکو بعد از حذف غم‌انگیز از مرحله گروهی جام جهانی 2022 تیم را جوان و متحول کرده است. نه رومانی نه اسلواکی و نه تیم برنده مسیر B پلی‌آف شانس زیادی برای بالانشینی نسبت به شیاطین سرخ در گروه E ندارند. اگر بلژیک راه بیفتد، شاید، فقط شاید سال 2024 سال آنها باشد.
 
شرایط نگران‌کننده آلمان
از نظر جو بازی‌ها در هر تورنمنتی، تیم میزبان باید حداقل از گروهش بالا برود، اما هیچ تضمینی برای صعود آلمان از گروهش وجود ندارد و این عجیب است چون درباره یکی از قدرتمندترین تیم‌های فوتبال جهان صحبت می‌کنیم. آلمان اما افت کرده و در جام جهانی سال گذشته برای دومین بار پیاپی از مرحله گروهی بالا نرفت و این فرم ضعیف ادامه یافت تا به اخراج هانسی فلیک منجر شد. نگران‌کننده اینکه با آمدن یولیان ناگلزمان نتایج بهتر نشده و تیم در آخرین دور بازی‌های ملی به ترکیه و اتریش باخت. ناگلزمان قطعاً مربی بااستعدادی است اما تا شروع تورنمنت باید خیلی کار کند چون مجارستان، اسکاتلند و سوئیس رقبای آسانی به نظر نمی‌رسند برای تیمی که در حال حاضر شرایط وحشتناکی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی