صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۱۱ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۵

رئیس انجمن دوومیدانی ناشنوایان:

کیومرث هاشمی پدر ورزش محسوب می‌شود

علی رضایی حسین‌آباد
روزنامه نگار
هفته گذشته مسابقات قهرمانی دوومیدانی ناشنوایان ۲۰۲۳ به میزبانی کشورمان برگزار شد و در بخش بانوان تیم ایران با ۷ طلا، ۱۱ نقره و ۸ برنز قهرمان شد. همچنین تیم قزاقستان با ۶ طلا، ۵ نقره و ۴ برنز به نایب قهرمانی رسید و تیم ژاپن با ۲ طلا سوم شد.
اما در بخش آقایان نیز تیم ژاپن با ۷ طلا، ۳ نقره و ۱ برنز بر سکوی نخست ایستاد و تیم ملی دوومیدانی ناشنوایان کشورمان هم با ۶ طلا، ۸ نقره و ۱۴ برنز عنوان نایب قهرمانی را به دست آورد. تیم عراق با ۴ طلا، ۳ نقره و ۲ برنز بر سکوی سوم ایستاد. در خصوص کیفیت این مسابقات با احمد صاحبی رئیس انجمن دوومیدانی ناشنوایان ایران همکلام شدیم:
 
مسابقات چطور بود؟
خدا را شکر این مسابقات برای اولین بار در کشورمان برگزار شد. خوشبختانه از لحاظ نتایج تیمی نیز تیم‌های ملی کشورمان امتیازات خوبی را کسب کردند. تیم ملی دوومیدانی بانوان کشورمان به مقام قهرمانی رسید و انصافاً در این دوره از رقابت‌ها خوب درخشیدند. کمااینکه در بخش تیمی آقایان هم تیم ملی کشورمان نایب قهرمان شد.
قرار بود تیم‌های بیشتری در این رقابت‌ها حضور داشته باشند.
خب، این مسابقات برای اولین بار بود که در کشورمان برگزار شد. اتفاقاً مراسم رونمایی از لوگوی دهمین دوره بازی‌های آسیایی ناشنوایان ۲۰۲۴ هم در کشورمان برگزار شد، آن هم با حضور رئیس کنفدراسیون ورزش‌های ناشنوایان آسیا و اقیانوسیه. علاوه بر این قرار است سال آینده رقابت‌های آسیایی هم در کشورمان آن هم در تهران برگزار شود.
چه کاری باعث رونق این مسابقات می‌شود؟
ابتدا بهتر است که بگویم امیدوارم روزی برسد که شاهد برگزاری چنین مسابقاتی نشویم و دیگر هیچ ورزشکار ناشنوایی نداشته باشیم و جامعه سالمی داشته باشیم.
 دیگر اینکه اگر بخواهیم نتایج بهتری در این رقابت‌ها کسب کنیم ملزم به برگزاری مسابقات قهرمان کشوری و ارائه تورنمنت‌های گسترده در رده‌های سنی متفاوت هستیم.
البته ناگفته نماند وجود رسانه‌ها و خانواده‌ها هم نقش بسزایی در کسب نتایج در این رقابت‌ها دارد.
صحبت از نقش خانواده‌ها در پیشرفت عملکرد ورزشکاران ناشنوا شد. آیا شما هم با چنین موضوعی موافق هستید؟
بله، کاملاً موافق این موضوع هستم.
 چرا که نه تنها در کشور ما خانواده‌ها همیشه در کسب مدال‌های این ورزشکاران نقش دارند بلکه در دیگر کشورهای دنیا حتی خانواده و والدین در زمان اردو همراه ورزشکاران‌شان حضور دارند و حتی در زمینه اجرای تمرینات به مربیان ورزشکاران ناشنوایان کمک می‌کنند.
بعد از پایان این رقابت‌ها کادر‌فنی و مربیان این تیم‌ها تقویت می‌شوند؟
معمولاً در هر رشته ورزشی بعد از پایان رقابت‌ها عملکرد تمام عواملی که باعث پیشرفت و یا ضعف تیم‌ها شده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 اتفاقاً در هیأت انجمن ورزشکاران ناشنوا، عرفا صفاری که خودشان هم از عزیزان ناشنوا است، عملکرد فوق‌العاده‌ای در تبلور ورزشکاران دارد.
ما برای تقویت کادر فنی از یک سری مربیان سایر رشته‌های ورزشی استفاده می‌کنیم.
وزارت ورزش و جوانان از ورزش ناشنوایان حمایت می‌کنند؟
حُسن وزارت جدید این است که به تمام رشته‌های ورزشی توجه دارند. یعنی به اصطلاح این نیست که نگاه ویژه‌ای به ورزش خاص داشته باشد. کیومرث هاشمی از جنس ورزش است و او پدر ورزش محسوب می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی