دور باطل و تکراری شکایت خارجیها
فرخ حسابی
روزنامهنگار
باشگاه پرسپولیس با یک شکایت جدید بینالمللی از سوی یکی از بازیکنان خارجی سابق خود مواجه شده است. یک خبر تکراری که بارها در سالهای اخیر در مورد این باشگاه و سایر باشگاهها و البته در مورد فدراسیون فوتبال ایران نیز رخ داده است. این بار لئاندرو پریرا بازیکن برزیلی بهدلیل عدم پایبندی پرسپولیس به تعهدات خود به فیفا شکایت کرد. این باشگاه در حالی که هنوز در گیر و دار پرداخت اقساط بدهی خود به بازیکنی مثل بوژیدار رادوشویچ دروازهبان همیشه نیمکتنشین سابق خود است، حالا باید به یک بازیکن بیخاصیت دیگر مبلغی سنگین را پرداخت کند بدون اینکه هیچ بهرهای از این بازیکن برده باشد. این روندی است که ظاهراً همه مدیران فوتبال ایران تصمیم گرفتهاند یک بار آن را تجربه کنند و قرار نیست این دور باطل تمام شود و هر بار با یک بازیکن یا مربی خارجی جدید تکرار میشود. پرداخت دستمزد بازیکنان حتی با وجود تحریمهایی که وجود دارد آنچنان پروسه پیچیدهای نیست چرا که مثالهای بسیاری وجود دارد که بازیکنان و مربیان خارجی بدون دردسر حق و حقوق خود را در فوتبال کشورمان دریافت کردهاند و کار به شکایت هم کشیده نشده است. این یعنی آنچه که باعث به وجود آمدن چنین شکایاتی میشود نحوه مدیریت در باشگاههای بدهکار است و نه بحث مشکل انتقال پول. در بسیاری از موارد مدیران بنا بر مصلحتاندیشی به این نتیجه میرسند که ابتدا بدهیها و دستمزدهای بازیکنان و مربیان سرشناس داخلی خود را بپردازند که صدای اعتراض آنها و هواداران تیمها را ساکت کنند و اصولاً ترجیح میدهند که فرایند پرداخت پول به خارجیها را به تأخیر بیندازند تا با کشیدن کار به فیفا، برای خود زمان بخرند. این خریدن زمان به این دلیل است که بسیاری از مدیران تا زمان حصول شکایت بعدی اصلاً در پست خود حضور ندارند و این شکایت برای مدیران بعد از آنها تبدیل به گرفتاری میشود. در مواردی دیگر نیز عدم توافق درست با بازیکن و مربی خارجی و عدم زمانبندی درست در پرداخت مطالبات، منجر به شکایت طرف خارجی میشود و باشگاههای ما نیز در بیش از 90 درصد موارد بازنده مطلق دادگاههای بینالمللی هستند. مشخص نیست این دور ناکارآمدی و سوءمدیریت که منجر به هدر رفتن پول گزافی از بیتالمال شده و میشود تا کی قرار است ادامه داشته باشد.