به دنبال پیشرفت بزرگ در کوتاه مدت نیستیم

کرم‌پور: بازیکنان گلف اشتباه آموزش می‌بینند

ورزش گلف یک ورزش خانوادگی به حساب می‌آید. همه افراد خانواده‌ها هم می‌توانند بدون هیچ‌گونه محدودیتی بازی گلف تمرین کنند، چون علاقه‌مندان گلف با هر لباس ورزشی راحتی می‌توانند بازی کنند. این حرف‌های سجاد کرم‌پوربهترین بازیکن گلف ایران است؛ بازیکنی که با آشنایی با یک دوست پایش به زمین گلف باز شد.

علی رضایی حسین‌آباد
روزنامه نگار

 سجاد کرم‌پور، بهترین بازیکن گلف ایران چطور شد که به این ورزش علاقه‌مند شد؟
من از 15 سالگی گلف را شروع کردم. وقتی با دوستم آشنا شدم که همه خانواده‌اش به اصطلاح گلفر بودند. پدر دوستم مرحوم نورعلی بهداروند یکی از پیشکسوتان و قهرمانان گلف ایران بود. من به خاطر علاقه‌ام تفریحی گلف بازی می‌کردم و اصول اولیه گلف را‌ هم مرحوم بهداروند به ما آموزش داد. همین قضیه علاقه‌ام به گلف را چند برابر کرد. من با  شروع خوب، از همان اول مهارت‌های گلف را خوب و سریع یاد گرفتم. در همان زمان نوجوانی تمریناتم را در اولین زمین گلف خاورمیانه یعنی زمین شهرستان محل تولدم، مسجدسلیمان شروع کردم. با خلاقیت‌هایم در گلف به قهرمانی کشور نوجوانان رسیدم و نایب قهرمان شدم. این  شروع تازه‌ انگیزه‌ای شد تا وقت بیشتری صرف تمرین گلف کنم و در سال 81  بازیکن حرفه‌ای گلف شدم، همان سال هم عضو باشگاه شرکت ملی حفاری شدم؛ یکی از پر‌افتخارترین باشگاه‌های لیگ برتر کشور و همیشه مدعی. حضور در این تیم حس خوبی داشت و انگیزه‌ام را برای تمرین بیشتر می‌کرد. آن سال خدا را شکر من با کمک گودرز مولایی سرمربی تیم ملی حفاری نفت مسجدسلیمان که علاقه زیادی به بازی دادن جوانان داشت، با بازی در لیگ برترتجربه‌اندوزی کردم.
 سجاد کدام مقامی را که گرفته بیشتر دوست دارد؟
من از سال 2007  به‌رغم سن پایین، عضو تیم ملی شدم، خدا را شکر من افتخارات زیادی گرفته‌ام، آن هم برای استانم یعنی خوزستان. ولی بهترین مقامی که از آن لذت بردم، سومی مسابقات انفرادی و نایب قهرمانی تیمی در مسابقات بین‌المللی ایران بود.
 ورزش گلف چه ویژگی خاصی دارد که طرفدارانش مدام زیاد می‌شود؟
گلف یک سری ویژگی‌هایی دارد که بقیه رشته‌های ورزشی ندارند. این رشته ورزشی به دلایل شادابی، تنوع و جذابیت یکی از پرطرفدارترین رشته‌های ورزشی دنیا است. چون در ورزش گلف، حتی مبتدیان هر رده سنی هم می‌توانند بازی کنند و به اندازه حرفه‌ای‌ها لذت می‌برند. بازی گلف نیروی فکری و آمادگی جسمانی بازیکن را می‌طلبد، علاوه بر آن شناخت زمین باعث تنوع و تفنن می‌شود. بازی گلف در عین حال که  یکی از مشکل‌ترین بازی‌های دنیاست، با در نظرداشتن رموز بهره‌گیری بهتر از موقعیت‌های بازی، می‌تواند یکی از لذت‌بخش‌ترین بازی‌ها باشد. هدف عمومی بازیکنان گلف این است که چطور ضربات باارزشی را ذخیره و حساب ضربات‌شان را پایین نگه دارند. چرخش صحیح و چوب‌گیری خوب از فاکتورهای اصول بازی موفق است.
 قبول دارید ورزش گلف یک رشته لاکچری است و برای کم درآمدها سخت است؟
نه. من اصلاً با چنین فرضیه‌ای موافق نیستم. گلف با اینکه در دنیا برای پولدارهاست ولی در ایران این نگاه درستی نیست همه می‌توانند با گرفتن وسایل ورزشی معمولی در زمین‌های  طراحی شده برای گلف تمرین کنند. مسئولان زمین‌های وسیعی را رایگان برای تمرین در اختیار علاقه‌مندان گلف قرار داده‌اند. علاوه بر این، ورزشکاران با استفاده از چنین امکاناتی و برگزاری منظم اردوها  به آمادگی مطلوب هم می‌رسند. البته پیشرفت در گلف نیاز به تبلیغات دارد. نیاز دارد تا مردم شناخت بیشتری از آن پیدا کنند.
 حالا که بهترین بازیکن گلف ایران هستی، مربیگری هم می‌کنی؟
بله، من حالا با گودرز مولایی مربی تیم نوجوانان کشور هستیم.
 حرف پایانی؟
به آینده گلف کشور باید بیشتر توجه شود. در کشورما استعدادهای زیادی هست که بهتر است با اصول اولیه گلف بیشتر آشنا شوند. متأسفانه بیشتراستعدادهای کشور از اول اشتباه یاد می‌گیرند و به همین دلیل با مشکل مواجه می‌شوند. از طرف دیگر گلف ما برای پیشرفت از لحاظ زیرساخت باید تقویت شود. امیدوارم مشکلات ورزش پرطرفدار گلف حل شود و ما هم صاحب زمینی استاندارد برای رقابت‌های بین‌المللی  شویم. باور کنید 2 ماه پیش که برای قهرمانی آسیا به استرلیا رفتم، با پشتوانه تمرین دو ماهه و آمادگی کامل به این مسابقات رفتم، اما زمین مسابقه استرالیا کاملاً با زمینی که ما در ایران  تمرین می‌کنیم، متفاوت بود. همین عامل باعث شد که من نتیجه دلخواهم را نگیرم . گلف رشته‌ای المپیکی است به نظرم باید بیشتر از این به آن توجه شود.
 

جستجو
آرشیو تاریخی