هاشمی وزیر ورزش و جوانان:

شاه‌بیت صحبت‌های رهبری بحث ورزش قوی برای ایران قوی بود

کیومرث هاشمی در جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی ورزش و تربیت‌بدنی کشور که دیروز (یکشنبه) در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار داشت: شورای عالی ورزش یک شورای بالادستی است که با حضور رئیس‌جمهور برگزار می‌شود که برخی از وزرا نیز در این جلسه حضور دارند و جلسه شورای عالی محصول کار و نظرات جلسه کمیسیون دائمی است که باعث خواهد شد در جلسه شورای عالی طرح‌ها و برنامه‌ها به تصویب برسد. این ظرفیت خوبی است که در دولت سیزدهم برای ورزش درنظر گرفته شده و همه ما باید کمک کنیم به موضوعات اساسی و کاربردی بپردازیم. هدف ما این است که ورزش از روزمرگی خارج شود و بتوانیم کارهای بزرگی را برای ورزش کشور انجام دهیم.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به دیدار جامعه ورزش با رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: شاه‌بیت صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در این دیدار بحث ورزش قوی برای ایران قوی بود که این جمله از جهات مختلف قابل بررسی است. این فرصت خوبی است که اگر سند پیشرفت ورزش کشور را به تصویب برسانیم می‌توانیم به واقع ورزش قوی را برای ایران قوی ترسیم کنیم. ظرفیت خوبی در حوزه ورزش در کشور داریم ولی تا پیش از این به‌دلیل عدم انسجام دستگاه‌ها نتوانستیم برنامه‌ها را عملیاتی کنیم. نداشتن نقشه راه، آسیب‌های جدی به ورزش کشور زده است.
وی افزود: رسالت اصلی تربیت بدنی بحث سلامت و تندرستی است و اگر بتوانیم الگوی مناسبی داشته باشیم و موضوع ورزش را به یک فرهنگ تبدیل کنیم می‌توانیم جامعه سالمی داشته باشیم و بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اگر ما افراد سالم و جامعه سالم داشته باشیم قطعاً نیاز به افتتاح بیمارستان نخواهیم داشت. بهبود سلامت و رفاه اجتماعی یکی از مسائلی است که می‌تواند به ایران قوی کمک کند.
وی تصریح کرد: بحث ایجاد وحدت و غرور ملی یکی دیگر از مسائلی است که با ورزش ظهور و بروز پیدا می‌کند. همچنین موضوع شهرت یکی از ابزارهایی است که دولت‌ها و ملت‌ها به واسطه ورزش از آن بهره‌برداری کرده‌اند. توسعه دیپلماسی ورزشی نیز یکی از راهکارها برای ایجاد قدرت نرم است و می‌تواند تأثیرگذار باشد. ورزش یک قدرت نرم است که با استفاده از ظرفیت‌های مختلف از جمله گرفتن میزبانی‌ها می‌توانیم قدرت کشور را از طریق ورزش نشان دهیم.
وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اهمیت مسأله فرهنگ در ورزش گفت: نمایش و عرضه ویژگی‌های فرهنگی در ذات ورزش است که این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست. ایران با پیروزی در میادین مختلف می‌تواند برتری فرهنگی نیز داشته باشد. بازتاب فرهنگ در ورزش بسیار زیاد است به گونه‌ای که می‌توانیم از طریق ورزش فرهنگ عفاف و حجاب را در دنیا معرفی کنیم. وقتی یک عکس با حجاب از ورزشکار بیرون می‌آید اثرگذاری آن از چندین سخنرانی هم بیشتر خواهد بود.
وی ادامه داد: بحث تقویت انسجام اجتماعی نیز یکی از موضوعات مهم ورزش است، ورزش این ظرفیت بزرگ را دارد که موانع اجتماعی را از بین ببرد و آن را ارتقا دهد. وقتی یک تیم ملی ما به پیروزی می‌رسد موجب شادی جامعه می‌شود که این موضوع مربوط به تقویت انسجام اجتماعی خواهد بود.
هاشمی اظهار داشت: صحبت‌های اخیر رهبر معظم انقلاب کار و رسالت ما را سخت‌تر کرد و باید تلاش کنیم منویات رهبر معظم انقلاب را دنبال و انجام دهیم. وظیفه ما و تک‌تک عزیزان در جمع این است که موضوع ورزش قوی برای ایران قوی را به یک گفتمان تبدیل کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی