صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۰۵ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

خیرونا می‌تواند لسترسیتی اسپانیا شود؟

امیدوار به پایان دوقطبی بارسا-رئال

محسن ذاکری
روزنامه نگار
خیرونا قرار نبود فصل درخشانی داشته باشد. آنها در رده دهم فصل قبل قرار گرفتند و بازیکنان کلیدی مثل اوریول رومئو و تاتی کاستیانوس را در تابستان از دست دادند. باخت خانگی سه بر صفر برابر رئال مادرید هم انتظار می‌رفت به شروع خوبشان پایان دهد اما نتایج خوب ادامه داشته و خیرونا، صدرنشین با دو امتیاز اختلاف نسبت به رئال مادرید به تعطیلات بازی‌های ملی رفت. این تیم که فرداشب میزبان اتلتیک بیلبائو است، از 13 بازی خود 11 برد و یک تساوی داشته و تنها به رئال باخته. آنها تیم‌های خوب سویا و ویارئال را شکست داده‌اند و با 31 گل بهترین خط حمله لالیگا را در اختیار دارند. برای تیمی که 18 ماه قبل به دسته اول آمده این دستاورد بزرگی است اما آیا می‌توانند شگفتی خارق‌العاده لسترسیتی در لیگ برتر در سال 2016 را تکرار کنند؟
 چهارچوب خاص
همه چیز از بالا درست می‌شود. یکی از مالکان این باشگاه کاتالان، برادر پپ گواردیولا، پره است و از سال 2015 در رأس باشگاه تغییرات چندانی ایجاد نشده. دلفی خلی رئیس و کیکه کرسل مدیر ورزشی باشگاه نزدیک به 10 سال است استخدام شده‌اند و دو صعود و یک سقوط را مدیریت کرده‌اند. مربی‌های زیادی داشته‌اند، طی سال‌های
2021-2014 پنج تا اما از آن موقع با یک نفر ادامه داده‌اند. میچل سانچس که بیشتر با نام کوچکش مشهور است، نباید خیلی با خیرونا منطبق می‌شد. او متولد مادرید است و بیشتر دوران بازی خود را در تیم آن موقع دسته دومی رایووایکانو سپری کرد. تنها سابقه مربیگری قبلی‌اش در اوئسکا بود که به مرز فرانسه نزدیکتر است تا کاتالونیا و با این تیم در سال 2020 به لالیگا صعود کرد. او یک کلمه کاتالان بلد نبود و شش ماه قبل از اوئسکای ته جدولی اخراج شده بود. باشگاه اما صبور بود و خیرونا یکی از شگفتی‌سازان فصل قبل بود، علاوه بر به دست آوردن رتبه دهم، پیروزی خانگی 4 بر یک مقابل رئال مادرید در تاریخ ثبت می‌شود.
 تابستان شلوغ
تابستان گذشته برای خیرونا پرمشغله بود. سانتی بوئنو که در 22 سالگی رهبر خط دفاعی تیم شده بود، به ولورهمپتون رفت علاوه بر رومئو و کاستیانوس که از تیم جدا شدند. چندتای دیگر که در صعود سال 2022 مؤثر بودند هم رفتند و فقط کریستین استوانی، کاپیتان و مهاجم 37 ساله که از 2017 با تیم بوده و الکس گارسیا، ستاره خط میانی از سال‌های گذشته باقی ماندند.
باشگاه به‌دنبال ساختن تیمی بود که در لالیگا بماند اما تا الان که خیلی بهتر عمل کرده‌اند. بهترین خرید تیم ساویو بود که بعد از حضور ناموفق در پی‌اس‌وی آیندهوون، از تروی که مثل خیرونا تحت مالکیت «گروه فوتبال سیتی» بود قرض گرفته شد و این بازیکن 19 ساله با چهار گل و چهار پاس گل یکی از بهترین‌های این فصل لالیگا بوده. منچسترسیتی خواستار جذب این بازیکن برزیلی در تابستان آینده شده است.
دالی بلیند که بایرن مونیخ قراردادش را تمدید نکرد، در دفاع مستحکم بوده و پائولو گازانیگا که در فولام روی نیمکت یخ زد، در دروازه قابل اعتماد عمل کرده. یانگال اررا که انتقال قرضی‌اش از سیتی را دائمی کرد، ستاره خط میانی است و آرتم دووبیک اوکراینی روی 11 گل نقش مستقیم داشته. خیرونا 10خرید داشت و هفت بازیکن فروخت که حداقل چهار تا کلیدی بودند.
 
فرمول پیروزی
سبک بازی خیرونا هجومی و جسورانه است. این تیم فصل قبل 58 گل زد بیش از همه تیم‌ها به جز تاپ سیکس-البته بیشتر از سوسیداد رده چهارمی- اما 55 گل هم خوردند که به جز چهار تیم انتهای جدول از همه بیشتر بود. این فصل هم 16 گل خورده‌اند که در چهار تیم بالای جدول بدترین آمار است. میچل برخلاف مربی‌های مدرن اسپانیایی از بازیکنانش می‌خواهد توپ را تا وقت مناسب برای حمله نگه دارند. نتیجه اینکه بهترین خط حمله لالیگا را در اختیار دارند و با تعداد بازی‌های برابر یک گل کمتر از منچسترسیتی زده‌اند. خیرونا فقط در جریان بازی گل نمی‌زند، آنها 12 گل از روی ضربات شروع مجدد زده‌اند. به نظر می‌رسد مربی آنها به فرمول پیروزی دست یافته.
 مشکلات آزاردهنده
خیرونا زیاد گل می‌خورد. آنها در این فصل با نتایج 3-5، 2-5 و 2-4 برنده شده‌اند ضمن اینکه با وجود ارائه یک بازی برتر نسبت به رئال مادرید سه گل از تیم کارلو آنچلوتی خوردند. در هشت بازی آخرشان چهار بار مجبور شده‌اند بازی باخته را ببرند و اگرچه این تسلیم‌ناپذیری ستودنی است اما از استحکام دفاعی بهره زیادی ندارند. مشکل بعدی فهرست بازی‌ها است که تا اینجا مهربان بوده، تنها دو تا از 11 برد این فصل مقابل تیم‌های نیمه بالای جدول بوده، به رئال باخته‌اند و با سوسیداد مساوی کرده‌اند. تا کریسمس با چهار تیم نیمه اول جدول از جمله بارسلونا روبه‌رو می‌شوند و اولین حریف بعد از تعطیلات ژانویه اتلتیکومادرید است.
 
بالاخره چه می‌شود؟
خیلی‌ها انتظار دارند بارسلونا و رئال مادرید در جنگ قهرمانی بمانند اما اتلتیکو هم در دهه اخیر دو بار نشان داده این دوقطبی را می‌شود از بین برد ولی تیم‌های دیگو سیمئونه ستاره‌هایی در کلاس جهانی داشته که خیرونا از آن بی‌بهره است. اریک گارسیا مدافع میانی خیرونا می‌گوید حتی خود تیم هم به قهرمانی امیدوار نیست. اما سهمیه اروپا واقع‌بینانه‌تر است. اونیون برلین اوایل فصل قبل در بوندس لیگا صدرنشین بود و در نهایت برای اولین بار در تاریخش سهمیه لیگ قهرمانان گرفت، این هم برای هواداران رؤیایی است. شاید خیرونا به اندازه کافی برای بردن لالیگا خوب نباشد اما می‌تواند تا آخر به مبارزه ادامه دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی