صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۰۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

جنگ، گل، رکورد‌شکنی و خداحافظی... این بازی همه چیز داشت!

دیــــگ جوشـــــــــــــــــــــان مــاراکــانــا!

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
تیم ملی آرژانتین بامداد چهارشنبه در مسابقات انتخابی جام جهانی 2026 در منطقه آمریکای جنوبی روبه‌روی تیم ملی برزیل قرار گرفت و این تیم را با یک گل شکست داد. این بازی از حساسیت بسیار زیادی برخوردار بود، خصوصاً که دو تیم در دیدارهای قبلی شکست خورده بودند و با انگیزه بالایی قدم به میدان گذاشتند تا ثابت کنند که همچنان در بین قدرت‌های مطرح دنیا قرار دارند. درگیری قبل از شروع بازی روی سکوها و رفتار پلیس برزیل با هواداران آرژانتین که برای تماشای این بازی راهی ورزشگاه شده بودند باعث شد که بازیکنان تیم ملی این کشور حاضر به شروع بازی نباشند و به همین دلیل این دیدار با تأخیر شروع شد. درگیری و تنش شدید از همان ابتدای بازی در زمین بخوبی مشخص بود و نیمه اول با سه کارت زرد اما بدون گل زده به پایان رسید. اما این نیکلاس اوتامندی بود که موفق شد در دقیقه 63 روی پاس گل جووانی لوسلسو دروازه حریف را باز کند و این اتفاق خوشحالی شدید بازیکنان تیم ملی آرژانتین را به همراه داشت که از اتفاقات رخ داده در خاک برزیل بسیار ناراحت و عصبانی به نظر می‎‌رسیدند. درگیری بین بازیکنان دو تیم همچنان در زمین وجود داشت و کار داور برای کنترل بازی بسیار دشوار بود و در نهایت باعث شد که جوئلینتون در دقیقه 81 از زمین بازی اخراج شود. تلاش‌های دو تیم و تعویض‌های متعدد آنها برای باز کردن دروازه تیم مقابل جوابی نداشت و این بازی در نهایت با همان تک گل به پایان رسید تا شاگردان لیونل اسکالونی امتیاز ارزشمندی را به دست آورده باشند. آنها در حال حاضر با 15 امتیاز در صدر جدول گروه رده‌بندی این مسابقات قرار دارند و برزیل با تنها هفت امتیاز از شش بازی در جایگاه ششم قرار گرفته است.
 
مارادونا از پله بزرگ‌تر است
قهرمان جهان با این برد موفق شد نخستین شکست خانگی تاریخ برزیل در دور مقدماتی جام جهانی را به این تیم تحمیل کند. دو سال پیش آرژانتین در همین ورزشگاه برزیل را در فینال کوپا آمریکا شکست داده بود اما در مقدماتی جام جهانی سلسائو در خانه شکست‌ناپذیر بود. با گل نیکو اوتامندی در دیداری که حواشی فراوانی داشت، آرژانتین توانست برنده از میدان خارج شود و در پایان بازی ستاره‌های آرژانتینی در زمین جشن پیروزی گرفتند. یکی از شعارهایی که آنها سر می‌دادند، شعار طعنه‌آمیز معروف علیه برزیل بود؛ از «برزیل به من بگو الان چه حسی داری» تا «مارادونا بزرگتر از پله است».
جشن برد در خاک برزیل برای آرژانتینی‌ها لذتی دیگر دارد و تا سال‌ها به یاد خواهد ماند. همچنین اوله نوشته است که در پایان بازی ستاره‌های آرژانتینی از دی‌ماریا می‌خواستند تا از خداحافظی پس از کوپا آمریکا 2024 صرف‌نظر کند و تا جام جهانی بعدی بماند.
 
قهرمان جهان از هیچ چیز نمی‌ترسد پسر جان!
این بازی مانند همیشه از حساسیت بسیار زیادی برخوردار بود، اما اتفاقاتی که روی سکوها و پیش از به صدا در آمدن سوت شروع بازی رخ داد باعث شد که این تنش‌ها در زمین چند برابر شود و این موضوع بخوبی از عملکرد بازیکنان دو تیم مشخص بود. پلیس برزیل پیش از شروع این دیدار به سمت هواداران آرژانتینی حاضر روی سکوها حمله‌ور شد و برخورد تندی با آنها داشت که باعث شد تعدادی از این افراد با سر و صورت خونی و زخمی مجبور به ترک ورزشگاه و انتقال به بیمارستان شوند. اتفاقی که با اعتراض شدید بازیکنان این تیم همراه شد و حتی لیونل مسی اعلام کرد که با این وضعیت حاضر نیست در زمین حاضر شود و تیمش را به رختکن برگرداند تا تکلیف اتفاقات رخ داده روی سکوها مشخص شود. جو ورزشگاه پس از مدتی آرام شد و به این ترتیب این دیدار با 30 دقیقه تأخیر آغاز شد اما این رفتارها و اتفاقات چندان به مذاق بازیکنان تیم ملی برزیل هم خوش نیامده بود. رودریگو پس از بازگشت بازیکنان تیم حریف به زمین و در حالی که آنها مشغول خروج از رختکن بودند، به سمت آنها فریاد زد: «ترسوها.» این رفتار واکنش بازیکنان آرژانتین را به همراه داشت. رودریگو دی پل به سمت او رفت و مشغول صحبت شد اما مسی برخورد تندتری داشت. او گردن این ستاره رئال را از پشت گرفت و خطاب به او گفت: «ما قهرمان دنیا هستیم، چرا باید ترسو باشیم؟ مواظب حرف دهنت باش!» این برخورد باعث عصبانیت این بازیکن شد و او سعی کرد با مسی برخوردی داشته باشد که با دخالت داور و دیگر بازیکنان این تیم این غائله هم ختم بخیر شد تا از درگیری فیزیکی شدید بین آنها جلوگیری شده باشد.
 
 
شوک به آرژانتین؛ در فکر رفتنم
پس از این دیدار لیونل اسکالونی، سرمربی موفق آرژانتین، تأیید کرد که به ترک نیمکت تیم ملی آرژانتین می‌اندیشد. این سرمربی ۴۵ ساله پس از پیروزی مقابل برزیل در ریو دوژانیرو گفت: «آرژانتین به مربی نیاز دارد که انرژی زیادی داشته باشد. باید کمی فکر کنم، در این مدت باید به چیزهای زیادی فکر می‌کردم. این بازیکنان به کادر فنی کمک زیادی کرده‌اند و من نیز باید در مورد کاری که باید انجام دهم، فکر کنم. منظور من خداحافظی یا چیز دیگری نیست، اما باید فکر کنم چرا که انتظارات از این تیم بسیار بالاست و اینکه به همین نحو به بردن ادامه دهید، کار پیچیده‌ای است. این بچه‌ها این کار را (جدایی از تیم ملی) سخت می‌کنند، به همین دلیل باید مدتی به آن فکر کنم و پس از آن با رئیس فدراسیون فوتبال و بازیکنان صحبت خواهم کرد.»
 اسکالونی سال ۲۰۱۸ هدایت آرژانتین را به عهده گرفت و علاوه بر فتح کوپا آمریکا در سال ۲۰۲۱، موفق شد آرژانتین را پس از سال ۱۹۸۶ به قهرمانی جام جهانی ۲۰۲۲ قطر برساند و سومین قهرمانی آلبی سلسته در جام جهانی را رقم بزند.
 
پشت پرده جدایی
این تصمیم شوک بزرگی پس از پیروزی تیم ملی آرژانتین برابر تیم ملی برزیل در ورزشگاه ماراکانا بود که از سوی اسکالونی اعلام شد. در حالی که به نظر می‌رسید هیچ اتفاقی نمی‌تواند این پیروزی ارزشمند را تحت‌الشعاع قرار دهد، این مربی تردیدهایی را درباره ادامه حضورش روی نیمکت تیم ملی این کشور مطرح کرد و درهای خروج را به روی خودش گشود. این اقدامی غیرمنتظره و شوکه کننده برای بسیاری از هواداران و حتی بازیکنان این تیم بود اما شاید افرادی که شناخت خوب و نزدیکی از اسکالونی داشتند می‌دانستند که این اتفاق بالاخره در مقطعی رخ خواهد داد. آیا او فقط هشدار داده یا جدایی را تأیید کرده است؟ آیا قرار است برود یا فقط تهدید می‌کند؟ در هر حال اتفاقی رخ داده که باعث شده سرمربی تیم قهرمان جهان به این موضوع فکر کند که دیگر در این سمت حضور نداشته باشد و این اتفاق دلایل مختلفی دارد. اخباری درباره درگیری و اختلاف نظر با مدیران فدراسیون فوتبال آرژانتین و خصوصاً با کلودیو تاپیا به‌عنوان رئیس این فدراسیون در طول این مدت بارها و بارها به گوش رسیده است. اختلاف نظر جدی آنها بر سر نداشتن برنامه‌ریزی درست برای تیم ملی و همچنین مشکلاتی است که کادر فنی در هر بازی مجبور بودند با آنها روبه‌رو شوند و برای حل کردن آنها اقدام کنند. مشکلات ساختاری، برنامه‌ریزی و حمایتی متفاوتی که وجود داشت. در طول این مدت بارها پشــــــت درهای بسته تأکید شده بود که حمایت کافی از آنها صورت نگرفته است. هیچ مشکلی با بازیکنان وجود ندارد و او روی این موضوع هم تأکید کرد که آنها در طول این مدت با تمام وجود برایش تلاش کردند و استانداردها را بالا بردند. هیچ تنشی بین آنها وجود ندارد و بازیکنان اصلاً از این اتفاقات و تصمیم اطلاع نداشتند. تاپیا درست زمانی از این تصمیم باخبر شد که تصویری از این تیم منتشر کرد و نوشت: «بگو چه احساسی دارد.» او در حال خوشحالی بود که بمبی در این تیم منفجر شد. مشخصاً از اتفاقاتی که در حال رخ دادن بود هیچ خبری نداشت و حتی انتظارش را هم نداشت. یکی از منابع نزدیک  به اوله گفت: «او هم خبر را از رسانه‌ها شنید. هیچ‌کس نمی‌دانست. حتی بازیکنان هم خبر نداشتند.» در واقع اسکالونی هم گفت که قرار است بعداً با آنها و همچنین رئیس فدراسیون صحبت کند و این تصمیمی عجیب از سوی سرمربی بود که همیشه همه‌چیز را از پیش با بازیکنان و اعضای تیم هماهنگ می‌کرد اما این بار تصمیم گرفت که شرایط را به شکل دیگری پیش ببرد. یکی از افراد نزدیک به این مربی اظهار داشت: «او برنامه خاصی برای پیروزی در برزیل نداشت. می‌دانست که قصد دارد این کار را انجام دهد اما برای این کار برنامه‌ریزی نکرده بود. او به این نتیجه رسید که الان زمان مناسب رسیده است.» تمامی اعضای کادر فنی آخرین عکس‌شان را روی زمین ورزشگاه ماراکانا به ثبت رساندند تا یادگاری از این پیروزی بزرگ برابر برزیل داشته باشند. شاید بتوان گفت که این تصمیم به‌صورت کامل قطعی نیست، اما باید محتاطانه با آن برخورد کرد. باید این موضوع را جدی گرفت و نباید به آسانی از کنارش گذر کرد. این رفتار فراتر از هشدار دادن است چون مشخص است که او می‌دانست این اتفاق پیروزی تیمش را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد اما در هر حال این کار را کرد. مدیریت فدراسیون فوتبال آرژانتین به شدت از این اتفاق شوکه شده است چون انتظار داشتند که اسکالونی تا سال 2024 در رأس کادر فنی این تیم بماند اما حالا باید منتظر اتفاقات پیش رو باشند.
 
رکورد جاودانه برزیل نابود شد
آرژانتین رکورد جاودانه فوتبال برزیل را نابود کرد. سال 2023 برای فوتبال برزیل به شکل افتضاحی رقم خورد و با بدترین اتفاق ممکن یعنی شکست مقابل رقیب دیرینه به پایان رسید. برزیلی‌ها در ماراکانا مقابل آرژانتین شکست خوردند و حالا رکوردی که از ابتدای تأسیس این تیم ثبت شده بود، برای همیشه از بین رفت. برزیل برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در آمریکای جنوبی، یک شکست خانگی را تجربه کرد. سلسائو تا به امروز هیچ شکستی در بیش از 60 بازی خانگی قبلی خودش در مسیر جام جهانی تجربه نکرده بود و حالا برای سومین بازی متوالی بدون امتیاز از زمین خارج می‌شود.

مسی: این بازی به خاطر سرکوب آرژانتینی‌ها به یاد آورده می‌شود

مسی پس از بازی در حساب اینستاگرام خود نوشت: «این تیم به تاریخ‌سازی ادامه می‌دهد. پیروزی بزرگی در ماراکانا بود، اگرچه با سرکوب دوباره آرژانتینی‌ها در برزیل به یاد آورده خواهد شد. نمی‌توان چنین چیزی را تحمل کرد. این اتفاق دیوانه‌وار است و باید همین الان تمام شود!»
 

جستجو
آرشیو تاریخی