صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۲۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و پنجاه و یک - ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بی‌رحم و سیری‌ناپذیر مثل فرانسه!

فرانسه در دور نهم از مقدماتی یورو 2024 میزبان جبل‌الطارق بود و با نتیجه سنگین و تاریخی 14-صفر به پیروزی رسید. این پرگل‌ترین برد تاریخ فرانسه بود که در شب هت‌تریک کیلیان امباپه در گل و پاس گل به دست آمد. شاگردان دشان گلزنی در این بازی را از دقیقه 3 شروع کردند و تا دقیقه 91 ادامه دادند؛ به طوری که سهم هر نیمه 7 گل بود! فرانسه در این مسابقه 10 گلزن متفاوت داشت و وارن زائر امری 17 ساله با به ثمر رساندن گل سوم تیمش به عنوان جوان‌ترین گلزن تاریخ تیم ملی فرانسه شناخته شد. فرانسه با این پیروزی 21 امتیازی شد و با تفاضل گل 26+ به صدرنشینی مقتدرانه خود در گروه B مقدماتی یورو 2024 ادامه داد. صعود این تیم ماه گذشته به یورو 2024 قطعی شده بود.
این برد، قاطع‌ترین نتیجه تاریخ فوتبال فرانسه محسوب می‌شود اما به تنهایی بیان‌کننده همه اتفاقات پشت این نتیجه نخواهد بود.
فرانسه پیش از این کار بزرگی را روز 6 سپتامبر 1995 رقم زده بود. آن روز، آبی‌ها توانستند با نتیجه 10 بر صفر آذربایجان را شکست دهند و قاطع‌ترین بردشان در تاریخ را ثبت کنند. حالا اما آن رکورد سال 95 میلادی هم شکسته شده است.
 9 بازیکن مختلف تیم ملی فرانسه در جدال با جبل‌الطارق گلزنی کردند. تورام، امری، کلوس، فوفانا، ربیو، دمبله، ژیرو (2 بار)، کومان (2 بار) و امباپه (3 بار). این اتفاق هم برای خودش یک رکورد در فوتبال ملی فرانسه محسوب می‌شود.
  فقط 2 تیم اروپایی تا به الان موفق شده‌اند رکوردی بهتر از نتیجه تیم ملی فرانسه مقابل جبل‌الطارق ثبت کنند. آلمان در سال 1912 توانست 16 گل به روسیه بزند. دانمارک هم سال 1908 با نتیجه 17 بر یک تیم فرانسه را در هم شکست! آن 2 دیدار در بازی‌های المپیک رقم خورد. به این ترتیب، فرانسه تنها کشور اروپایی است که تا به الان موفق شده در جریان بازی‌های انتخابی یورو یا جام جهانی 14 گل بزند.
 فرانسه تا به الان در مرحله انتخابی یورو 27 گل زده که رکورد جدیدی محسوب می‌شود. فرانسوی‌ها در بازی مقابل جبل‌الطارق بیشتر از 6 بازی قبلی‌شان در این مرحله گلزنی کردند.
 این برای اولین بار است که فرانسه 2 گل در همان 5 دقیقه اول بازی می‌زند.
 کیلیان امباپه، ستاره تیم ملی فرانسه در این دیدار توانست سیصدمین گل دوران حرفه‌ای‌اش را بزند. این عدد شامل مجموع گل‌هایی است که او در عرصه باشگاهی و ملی زده.
 امباپه در این دیدار یک گل از فاصله 42 متری زد. بعد از سال 2006 این گل از طولانی‌ترین مسافت در تیم ملی فرانسه زده شده است. سال 2008 یوان گورکوف توانسته بود از فاصله 35 متری دروازه تیم رومانی را باز کند.
 برای دومین بار اولیویه ژیرو از روی نیمکت به زمین رفت و 2 بار گلزنی کرد. او اولین بار چنین کاری را در برتری 3 بر صفر فرانسه مقابل بلغارستان در سال 2021 انجام داد. فقط داوید ترزگه  از این نظر بهتر بوده و حداقل 2 گل زده؛ او 3  بار در سال‌های 2000، 2001 و 2006 چنین کرده.

جستجو
آرشیو تاریخی