مراکش تیمی ناشناخته است

عزت‌اللهی: بازیکنان ما از نام بزرگ رقبا نترسیدند

محمد محمدی سدهی
روزنامه نگار
مرحله گروهی مسابقات فوتبال جام جهانی زیر 17 سال در اندونزی به پایان رسید و یوزهای ایرانی با پیروزی مقابل تیم ملی کالدونیا توانستند با حضور در رده سوم جدول گروه C، به مرحله بعد راه یابند. شاید پیش از برگزاری این مسابقات هیچ کدام از هواداران فوتبال فکرش را نمی‌کرد که نوجوانان کشورمان بتوانند برزیل را شکست دهند اما این اتفاق در ابتدای مسابقات برای شاگردان حسین عبدی افتاد. این تیم پس از بازی مقابل برزیل با انگلیس روبه‌رو و مقابل این تیم در دقیقه 90 بازنده شد. با این نتایج حالا تیم ملی در مرحله بعدی جام جهانی به مصاف مراکش خواهد رفت.
نادر عزت‌اللهی، کارشناس فوتبال در خصوص عملکرد تیم ملی نوجوانان در مرحله گروهی مسابقات به «ایران ورزشی» می‌گوید: «حسین عبدی، سرمربی تیم ملی در این مسابقات نشان داد که مربی تأثیرگذاری است. او برای حضور در جام جهانی زمان زیادی در اختیار داشت و این زمان باعث شد تا عبدی به شناخت خوبی از بازیکنان تیم ملی برسد. علاوه بر این بازیکنان نیز شناخت خوبی از سرمربی تیم داشتند و به خوبی توانستند تفکرات و تاکتیک‌های عبدی را در زمین پیاده کنند. پیش از انتخاب عبدی من مطمئن بودم که او در رده نوجوانان نتیجه می‌گیرد. عبدی مربی خوب و باسوادی است و می‌تواند با تیم ملی در همین مسابقات به نتایج خوبی دست یابد.»
او صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «علاوه بر اینها اردوها و بازی‌های تدارکاتی بسیار خوبی برای تیم نوجوانان در نظر گرفته شد و فدراسیون فوتبال همکاری بسیار خوبی با این تیم داشت. تیم ملی پیش از جام جهانی در مسابقات جام ملت‌ها شرکت کرد و بازیکنان این تیم در شرایط مسابقه بودند. بازی‌های تدارکاتی تیم ملی باعث شد تا بازیکنان هماهنگی خوبی داشته باشند و این نشان‌دهنده اهمیت زیاد بازی‌های تدارکاتی پیش از حضور در یک تورنمنت است. همه تیم‌ها از این موضوع آگاه هستند و پیش از برگزاری تورنمنت‌های بزرگ تلاش می‌کنند به بهترین نحو ممکن آماده شوند.»
این کارشناس فوتبال بیان می‌کند: «تیم ملی با درخواست عبدی و برای عادت به شرایط آب و هوایی اندونزی حدود 10 روز پیش از آغاز مسابقات به این کشور اعزام شد و این موضوع باعث شد تا بازیکنان به آب و هوای اندونزی عادت کنند. در بازی اول تیم ملی مقابل برزیل دیدیم که برزیلی‌ها با توجه به تفاوت آب و هوایی کشورشان با اندونزی، دچار دردسر شدند و همین موضوع یک امتیاز ویژه برای تیم ملی محسوب می‌شد. شاید این موضوع چندان مهمی نباشد اما چنین موضوعاتی می‌تواند باعث موفقیت یک تیم در مسابقات شود.»
عزت‌اللهی صحبت‌های خود را این گونه ادامه می‌دهد: «بازیکنان ما از نام بزرگ حریفان خود نترسیدند و بازی خوبی مقابل تیم‌های برزیل و انگلیس به نمایش گذاشتند. تیم ملی نوجوانان تیم خوبی است و در صورتی که این تیم حفظ شود ما حرف‌های زیادی برای گفتن در فوتبال آسیا و حتی جهان در رده‌های مختلف خواهیم داشت. این تیم به خودباوری و اعتماد به نفس خوبی رسیدند که همین موضوع باعث می‌شود تا این بازیکنان در آینده عملکرد مناسبی داشته باشند. امیدوارم اتفاقات خوبی برای تیم ملی نوجوانان کشورمان در مراحل بعدی جام جهانی بیفتد. این بازیکنان سرمایه‌های تیم ملی در آینده خواهند بود و می‌توانند کارهای بزرگی انجام دهند.»
او با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات تیم ملی بزرگسالان ما نرسیدن به خودباوری است، می‌گوید: «متأسفانه شرایط در تیم ملی بزرگسالان متفاوت است و این تیم به دلیل مشکلات مالی فدراسیون نمی‌تواند بازی‌های تدارکاتی خوبی با همین تیم‌های بزرگ برگزار کند و اگر این اتفاق می‌افتاد تیم ملی بزرگسالان هم به خودباوری و اعتماد به نفس می‌رسید. یکی از مسائل مهم این است که بازیکنان بتوانند در رقابت با حریفان نامدار نترسند و بازی خوبی به نمایش بگذارند. تمام این موضوعات اهمیت زیادی دارد و همین‌ها می‌تواند باعث شود تا یک تیم ملی خوب و باکیفیت داشته باشیم.»
او در خصوص رقیب بعدی تیم ملی نوجوانان می‌افزاید: «مراکش تیمی ناشناخته است و می‌تواند برای تیم ما دردسرساز شود. در رده بزرگسالان هم با این تیم بازی کردیم و این تیم برای ما دردسرساز شد. مراکش جزو تیم‌های آفریقایی است و تیم‌های آفریقایی توانایی بدنی بالایی دارند. به هر حال تیم ملی مراکش همانند سایر تیم‌ها با برنامه وارد مسابقات جام جهانی شده است و برای آینده فوتبال خود اهدافی دارد.»
عزت‌اللهی صحبت‌های خود را این گونه به پایان می‌رساند: «80 درصد بازیکنان ماحصل زحمت مربیان پایه هستند و حضور در چنین بازی‌های بزرگی همچون جام جهانی می‌تواند باعث شود تا اتفاقات خوبی برای فوتبال ما بیفتد. این جام جهانی می‌تواند درس‌ها و دستاوردهای بزرگی را برای فوتبال ایران به همراه داشته باشد. این تیم باید مرحله به مرحله پیش برود. در صورت برنامه‌ریزی خوب می‌توانیم این تیم را در رده امید ببینیم و همین بازیکنان موفق به صعود به مسابقات المپیک شوند. همه مردم چشم انتظار نتایج تیم ملی امید هستند و امیدوارم که این تیم بتواند باعث شادی دل مردم کشورمان شود.»

جستجو
آرشیو تاریخی