صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و هشت - ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

بازگشت ماتزاری به تیمی متفاوت

قهرمان ایتالیا، نه ورشکسته

ناپولی رسماً رودی گارسیا را اخراج کرد و والتر ماتزاری را به نیمکت برگرداند. رئیس ناپولی، آئورلیو دلورنتیس در حالی این تصمیم را گرفت که سه ماه از انتصاب مربی فرانسوی بیشتر نگذشته بود و او تنها 16 بازی مربی ناپولی بود؛ قرارداد گارسیا تا پایان فصل بعد اعتبار داشت. مثل همیشه قبل از انتشار خبر انتصاب مربی بعدی در سایت رسمی باشگاه، رئیس جنجالی ناپولی خبر را لو داد و با یک پیام ساده گفت: «باز خوش آمدی والتر.» تاکتیسین فرانسوی با جدایی لوچانو اسپالتی که بعداً به تیم ملی ایتالیا رفت، به ناپولی آمد در حالی که اسپالتی تیم را به نخستین قهرمانی بعد از 33 سال رسانده بود. گارسیا در این 16 بازی در سری A و لیگ قهرمانان هشت پیروزی، چهار تساوی و چهار شکست به دست آورد. دو بازی آخر ناپولی در این تصمیم‌گیری مؤثر بود، چون ناپولی در لیگ قهرمانان برابر تیم ناامید اونیون برلین در خانه یک بر یک متوقف شد و بعد با یک گل مغلوب امپولی شد که در رده یکی مانده به آخر جدول لیگ ایتالیا قرار داشت. مربی 59 ساله پیش از این نیز سابقه کار در ایتالیا را داشت و از سال 2013 تا ژانویه 2016 مربی رم بود. بعد از آن در المپیک مارسی، المپیک لیون و النصر کار کرد. ماتزاری از اکتبر 2009 تا مه‌2013 مربی ناپولی بود و بعد از جدایی از این تیم در اینترمیلان، واتفورد و تورینو کار کرد؛ آخرین تجربه مربیگری‌اش در کالیاری بود که اردیبهشت پارسال به پایان رسید و او بیش از یک سال و نیم بیکار بود. ماتزاری که در فصل 2012-2011 با ناپولی قهرمان جام حذفی شد، با این تیم 89 پیروزی، 49 تساوی و 44 شکست به دست آورد. دلورنتیس روز قبل از اخراج گارسیا و انتصاب ماتزاری با ایگور تودور ملاقات کرده بود اما مذاکرات به جایی نرسید چون مربی کروات خواهان امضای قرارداد تا پایان فصل آینده بود در حالی که ماتزاری پذیرفته است تا پایان فصل مربی ناپولی شود. این به ناپولی اجازه می‌دهد وارد مذاکره با آنتونیو کونته شود.
 
شکل ناپولی قبلی
ماتزاری بعد از دوری 10 ساله به نیمکت ناپولی برمی‌گردد در حالی که از آن موقع تغییرات زیادی در تیم رخ داده است. حتی نام ورزشگاه اختصاصی تیم آن موقع سن پائولو بود و بعد از درگذشت دیگو مارادونا به نام اسطوره فقید آرژانتینی نامگذاری شد. آخرین بازی ماتزاری به عنوان مربی ناپولی باخت 2 بر یک برابر رم در 19 مه‌2013 بود و جالب اینکه مربی حریف در آن بازی اورلیو آندریاتزولی بود که الان مربی امپولی است و باعث اخراج گارسیا شد. ترکیب اصلی ناپولی در آن بازی شامل آنتونیو رؤساتی در درون دروازه و رولاندو، میگل آنخل بریتوس و پائولو کاناوارو؛ دفاع سه نفره تیم بود. کریستین ماجو و کامیلو زونیگا بال مدافعان تیم بودند اطراف والون بهرامی و بلریم زمایلی. مارک هامشیک و گوران پاندف هم به عنوان حامی مهاجم نوک تیم، ادینسون کاوانی، فعالیت می‌کردند. کاوانی آخرین گل دوره قبلی ماتزاری در ناپولی را زد اما بی‌فایده بود چون مارکینیو و ماتیا دسترو با پاس گل‌های اریک لاملا برای رم گل زدند.
 
تیم متفاوت
ناپولی قبلی ماتزاری با این یکی خیلی تفاوت دارد. ناپولی در چند دهه اخیر با فراز و نشیب‌های زیادی همراه بوده، این تیم در سال 2004 ورشکسته و مجبور شد زیر نظر مالک جدیدش دلورنتیس از فوتبال آماتور شروع کند. آنها بعد از یک دوری شش ساله در سال 2007 به سری A برگشتند و ماتزاری دو سال بعد منصوب شد. جام حذفی سال 2012 ارزش زیادی برای این تیم داشت چون بعد از 22 سال جام برده بودند ضمن اینکه ماتزاری تیم را در سال 2011 به لیگ قهرمانان برد، هفت سال بعد از بازنشستگی و 21 سال بعد از آخرین حضور در رقابت‌های اروپایی. این دستاورد بزرگی برای تیم بود اما در سال 2023 ماتزاری تیم مدافع عنوان قهرمانی ایتالیا را تحویل گرفته که رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان کمترین خواسته‌اش است. اسپالتی ناپولی را به قهرمانی لیگ ایتالیا رساند چیزی که از سال 1990 تجربه نکرده بودند یعنی وقتی مارادونا درون زمین بود نه مجسمه بیرون ورزشگاه. پارتنوپی فصل قبل برای نخستین بار در تاریخ خود به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان رسید اما در این فصل باید برای حذف تحقیرآمیز زودهنگام از مرحله گروهی تلاش کند. ماتزاری وارث تیم قهرمان ایتالیا شده و انتظارات از او با دوره قبلی‌اش قابل مقایسه نیست.

جستجو
آرشیو تاریخی