لیست بلندبالای فدراسیون شمشیربازی برای گرندپریکس پاریس

پورسلمان: فوبیای پرواز دارم به فرانسه نمی‌روم!

مهری رنجبر
روزنامه نگار
فدراسیون شمشیربازی، برای گرندپریکس فرانسه، لیست بلند بالایی را به سفارت این کشور داده است. گرندپریکس فرانسه 16 آذرماه شروع می‌شود و تیم ملی شمشیربازی سابر ایران هم در آن حاضر می‌شود. البته یکی از برنامه‌های امین قربانی سرمربی تیم، حضور شاگردانش در اردوی مشترک دو هفته قبل از شروع گرندپریکس است، به شرطی که ویزا بموقع بیاید؛ چرا که معمولاً شمشیربازان تیم‌های بزرگ دنیا، 2، 3 روز قبل از شروع مسابقه تمرین نمی‌کنند و بنابراین اردوی یک هفته‌ای عملاً فایده‌ای به حال ملی‌پوشان سابر ندارد. اگر ویزای فرانسه زود صادر شود، تیم زودتر به این کشور می‌رود تا شمشیربازان دو هفته‌ای هم با شمشیربازان دنیا تمرین کنند، وگرنه می‌ماند برای دی ماه و قبل از گرندپریکس تونس که دو هفته زودتر به فرانسه برای تمرین می‌روند و بعد راهی تونس می‌شوند. به همین خاطر فدراسیون تقاضای ویزای مولتی یکساله داده است؛ هر چند برای ویزای مولتی لیست بلند بالایی را به سفارت فرانسه فرستاده است.
لیستی که جدا از 5 شمشیرباز ملی‌پوش سابر، نام امین قربانی سرمربی، گروسی و مصطفی عطایی ماساژور و مربی بدنساز تیم ملی در آن دیده می‌شود. همچنین نام علیرضا پورسلمان رئیس فدراسیون و مسعود فتوحی مربی که با شروع اردو خبری از او نبود و چند نفر دیگر، از جمله خانواده یکی از شمشیربازان هم در آن لیست هست. علیرضا پورسلمان، رئیس فدراسیون شمشیربازی از وقتی که روی صندلی ریاست فدراسیون نشسته همیشه در رقابت‌های جهانی کنار تیم بوده است.
انتقاداتی که پورسلمان زیر بار آن نرفت
انتشار یک تصویر از حکم جام جهانی که در تهران برگزار شد باعث برخی انتقادات شد. اما علیرضا پورسلمان دادن چنین حکمی با شکل و شمایل مبتدی را تکذیب می‌کند: «دروغ است، حکمی که ما به شمشیربازان برتر جام جهانی کلاس A جهانی دادیم مثل فرمت همه احکام است که شکل و شمایل و رنگ زیبایی داشت. این عکسی که منتشر شده، عکس پیش‌نویس حکم بوده نه اصلش.»
سفرهای برون‌مرزی پورسلمان هم مورد انتقاد برخی از اهالی شمشیربازی قرار گرفت. او سفرش به اسپانیا، ایتالیا و چین را با هزینه فدراسیون می‌داند: «من به کویت رفتم چون مسئول تجهیزات کنفدراسیون آسیا هستم، یک بار به چین برای بازی‌های آسیایی هانگژو رفتم و قزاقستان هم اجلاس کنفدراسیون آسیا بود. سفر به عراق، قزاقستان و کویت را من از بودجه فدراسیون هزینه نکردم. دو جا را با هزینه فدراسیون جهانی رفته‌ام و بازی‌های آسیایی را هم با هزینه کمیته ملی المپیک. سال گذشته به فرانسه هم نرفتم. تنها در اسپانیا، ایتالیا و قهرمانی آسیای چین با تیم بودم. شک نکنید اگر در جام جهانی الجزایر کنار تیم بودم، نمی‌گذاشتم تیم ببازد، اما به خاطر جو ناجوانمردانه داخل کشور نرفتم. من هر سال روز عاشورا و تاسوعا هیأت دارم، اما امسال مجبور شدم همراه تیم به ایتالیا بروم، آنجا هم غصه‌دار بودم که روز تاسوعا و عاشورا به جای هیأت در ایتالیا هستم. دو روزی که تیم روی پیست بود.»
پورسلمان اسمش در لیست سفارت فرانسه برای ویزا را رد می‌کند: «من امسال هم برای گرندپریکس به فرانسه نمی‌روم. من هیچ جا نمی‌روم، چرا که بعد از اتفاقی که در پرواز برای وزیر ورزش افتاد، فوبیای پرواز و استرس دارم. البته حرف و حدیث‌ها هم بماند. حتی برای اجلاس فدراسیون جهانی و انتخابات فدراسیون جهانی به مصر دعوت شده‌ام و می‌توانم بروم، اما شاید نروم؛ در حالی که می‌خواهیم جایگاه داشته باشیم، بد است.»
او اسم افراد غیر ورزشی در لیست سفارت برای ویزای فرانسه را قبول ندارد: «اصلاً اسم حکیمی نامی برای ویزای فرانسه نرفته است. وقتی حرف از ویزای کشورهای اروپایی می‌شود، خیلی‌ها تقاضا می‌دهند یا حتی پیشنهاد اسپانسری تیم را می‌دهند در قبال ویزا، اما من قبول نمی‌کنم. با اینکه ایراد ندارد اما من برای اینکه وامدار نشوم، قبول نمی‌کنم. اما ویزای خانواده ورزشکار فرق می‌کند. یعنی اگر قرار باشد علی پاکدامن برای چند ماه در کمپ کریستین بائو تمرین کند، اجازه نمی‌دهم تنها بماند و حتماً کمک می‌کنم تا همسرش هم کنارش باشد.»
رئیس فدراسیون شمشیربازی خیلی به تکرار سهمیه تیمی تیم ملی سابر خوشبین است: «تیم من شانس اول سهمیه المپیک 2024 پاریس در آسیاست. تیم ما در جام جهانی الجزایر هم خوب کار کرد و چین را هم برد. تیم ما ششم رنکینگ جهان است و مشکلی هم نداریم.»

جستجو
آرشیو تاریخی