پایگاه جدید روسونری در خاورمیانه افتتاح شد
خانه رؤیایـــی میلان در دبی
ایمان گودرزی
روزنامه نگار
باشگاه آث میلان با راهاندازی دفتر جدید خود در امارات، دبی و خاورمیانه را بهعنوان یک ستون کلیدی رشد و استراتژی در آینده برای تضمین موفقیت باشگاه در داخل و خارج از زمین میبیند. قهرمان 19 دوره سری آ این هفته به طور رسمی کازا میلان را در دبی افتتاح کرد.
این سرمایهگذاری که بهعنوان خانه میلان در خاورمیانه توصیف میشود، اولین دفتر باشگاه در منطقه و دومین دفتر آنها در خارج از ایتالیا، در کنار شانگهای است. آنها همچنین اولین باشگاه ایتالیایی هستند که دفتر خود را در خاورمیانه و شمال آفریقا افتتاح کردند.
تیم رده سوم فعلی این فصل سری آ، ارتباط طولانیمدت با امارات دارد و شرکت هواپیمایی این کشور پس از اولین همکاری با این باشگاه در سال 2007، شریک اصلی تیم ایتالیایی به حساب میآید. این ایرلاین از سال 2010 اسپانسر اصلی پیراهن باشگاه بوده است. همچنین گروه Kerzner مستقر در دبی، بهعنوان شریک رسمی هتل میلان خدمت میکند.
جورجیو فورلانی، مدیر اجرایی میلان بعد از افتتاحیه گفت: «برپایی این دفتر گام بسیار بزرگی برای آیندهنگری ما به حساب میآید. ما از حدود 5 سال پیش فرایند تحول و تغییر استراتژی خود را تحت هدایت سهامدار جدیدمان، RedBird Capital، آغاز کردهایم و امیدواریم در داخل و خارج از میدان موفق باشیم که خاورمیانه و بویژه دبی برای ما بسیار مهم به حساب میآید.»
فورلانی افزود: «آنها ستون اصلی رشد و استراتژی آینده ما به حساب میآیند. ما برای مدت طولانی با منطقه و با دبی رابطه داشتیم. از سال 2007 با شرکت هواپیمایی امارات شریک هستیم و از شراکت خود با آنها بسیار خوشحال و سپاسگزاریم. به حدی از این همکاری راضی هستیم که در طول سالهای اخیر با سایر شرکتها و مؤسسات در دبی نیز قراردادهای تجاری بستهایم.»
میلان که دو فصل پیش برنده اسکودتو شده بود، از زمان همکاری با امارات، یکی از بازدیدکنندگان دائمی این کشور بوده است. در ماه دسامبر، زمانی که فوتبال داخلی برای جام جهانی 2022 متوقف شد، آنها به همراه لیورپول، لیون و آرسنال در سوپرکاپ دبی شرکت کردند.
میلان در خاورمیانه یکی از بزرگترین آکادمیها را در کویت دارد و طبق آمار میلان یکی از پرطرفدارترین تیمهای خارجی این کشور به حساب میآید. طبق تخمینی که سایت آماری نیلسن ارائه کرده این تیم در خاورمیانه و آفریقا بیش از 35 میلیون نفر هوادار دارد. فورلانی ادامه داد که میلان امیدوار است از طریق دفتر دبی بتواند از محبوبیت رو به رشد فوتبال، در خاورمیانه استفاده کند.
او گفت: «پتانسیل عظیمی در منطقه وجود دارد، مردم اینجا عاشق فوتبال هستند. به جرأت میتوان گفت در خاور میانه همه لیگها دنبال میشود و عشق به فوتبال و این ورزش بسیار آشکار است. گاهی احساس میکنم در ایتالیا هستم. برای ما سخت است که در منطقهای هستیم که مردم به فوتبال اهمیت نمیدهند، همین قضیه باعث میشود به سختی بتوانیم برای رنگ و برند خود با مردممان پیوند وفاداری داشته باشیم. بنابراین، این یک فرصت عالی برای ماست تا به این شوق و اشتیاق پاسخ دهیم. این همکاری ریشه تاریخی نیز دارد. چیزی که من آن را پیوندهای تجاری، فرهنگی و تاریخی بین ایتالیا و خاورمیانه میدانم و فکر میکنم که با هم میتوانیم به نتایج درخشانی برسیم. یکی از اهداف اصلی ما برقراری پایگاه هواداری محلی و همچنین رشد و پیشرفت فوتبال در این مناطق است.»
در مورد حضور فیزیکی بیشتر میلان در دبی، بویژه افزایش اردوهای تیم اصلی، فورلانی گفت: «افتتاح دفتر جدید انتظارات را بالا خواهد برد، چه بهعنوان یک تیم چه کارهای مدیریتی. قطعاً با توجه به شرایط تقویم تیم و رقابتهایی که میلان در آن حضور دارد از این به بعد اردوهای بیشتری در این کشور خواهیم داشت.»
فورلانی در پاسخ به این سؤال که چه چیز برای کازا میلان دبی به منزله موفقیت خواهد بود، افزود: «بگذارید بگوییم من سه یا پنج سال دیگر از خواب بیدار میشوم و چه چیزی را باید ببینم تا بتوانم بگویم، وای، این واقعاً کار کرده است؟ هدف شماره یک افزایش طرفداران ماست. شماره دو با گسترش تعداد شرکتهایمان در دبی و منطقه میخواهیم میلان بهعنوان باشگاه فوتبال در دبی دیده شود و در منطقه بیشتر شناخته شود.»
فورلانی، فارغالتحصیل مدرسه بازرگانی هاروارد که در سال 2018 بهعنوان مدیر هیأت مدیره میلان منصوب شد، قبل از انتقال به سمت مدیر اجرایی در دسامبر گذشته، ناظر دقیق رشد اخیر فوتبال عربستان سعودی بوده است.
لیگ حرفهای عربستان که به طور قابل توجهی توسط دولت عربستان حمایت میشود، به یکی از برجستهترین داستانهای فوتبال تبدیل شده است، زیرا جاهطلبی جسورانهای را برای تبدیل شدن به یکی از پنج لیگ برتر داخلی در جهان آغاز میکند.
فورلانی در مورد اینکه حضور برخی از چهرههای بزرگ از لیگهای معتبر و همچنین هزینههای هنگفت برای انتقال آنها به خاورمیانه نگرانیهایی را به وجود آورده است، گفت: «اگر به آن از لحاظ اقتصادی نگاه کنید، پیشنهاد آنها میتواند بازیکنان جدید را جذب پروژه خود کند عربستانیها نیز میخواهند سرمایه خود را در فوتبال هزینه کنند و در مجموع این باید چیز خوبی باشد. من کاری را که در عربستان انجام شده است پروژهای بزرگ و جاهطلبانه میبینم که در مسیر درستی پیش میرود. همیشه هنگام دندان درآوردن مشکلاتی وجود خواهد داشت، اما این طبیعی است. بنابراین، بعید نیست با چشمانداز آنها برای 2030 و رویایشان برای تبدیل شدن به یکی از پنج لیگ معتبر جهان، این امر در آینده قابل دسترس باشد.»
فورلانی در پاسخ به کسانی که SPL را تهدیدی برای لیگهای دیگر میدانند، گفت: «موافق نیستم، من فکر میکنم این پروژه کاملاً نوآورانه و تحسینبرانگیز است. این یک رقیب جدید است که توانایی تأمین مالی بیشتری را دارد و میتواند در زمینه استعدادیابی بهتر عمل کند. تلاش برای مقابله با آنها کاری اشتباه است.»
با وجود این، فورلانی گفت که ورود عربستان بهعنوان یک رقیب بزرگ در بازار نقل و انتقالات مأموریت او در میلان را سختتر نمیکند بلکه باشگاهها باید با شیوههای جدیدتر به رقابت با آنها بپردازند. فورلانی گفت: «ظهور یک رقیب جدید در بازار به این معنی است که شما باید وجود آن را به رسمیت بشناسید و باید کارها را در چنین شرایطی متفاوت پیش ببرید. در کل من آن را مشکل بزرگی نمیدانم.»