صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۲۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۲۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ژاوی دست به آچار شد

فیفا دی، کلید بازیابی بارسلونا

ایمان گودرزی
روزنامه نگار

فیفا دی ماه نوامبر معمولاً برای تیم‌هایی در سطح بارسلونا چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، اما در حال حاضر ژاوی بیش از هر کس دیگری به این وقفه نیاز دارد. نمی‌توان گفت که این وقفه جلوی پیشرفت و پویایی بلوگرانا را خواهد گرفت اما حقیقت این است که فضای باثباتی در رختکن و نتایج آبی و اناری‌پوشان حاکم نیست.
ژاوی روز یکشنبه و پس از پیروزی مقابل آلاوز سعی داشت که این فضا را توجیه کند، دقیقاً همان چیزی که یوهان کرویف قبلاً بارها در موردش توضیح داده بود و از اینکه تیمی بتواند در بازی مقابل بارسلونا تسلط کامل داشته باشد شاکی بود. ژاوی آن را با جوان بودن رختکنش توجیه کرد و معتقد است که بسیاری از بازیکنان جوان تیمش عادت ندارند با فشار و جو انتقادی که همیشه در تیمی مانند بارسلونا وجود دارد کنار بیایند. سرمربی بارسلونا گفت: «آنچه مطبوعات می‌گویند روی تیم تأثیر می‌گذارد. همین قضیه باعث می‌شود که رختکن عصبی‌تر از همیشه باشد. این انتقادات روی من تأثیر نمی‌گذارد، اما روی بازیکنان تأثیر دارد. من قبلاً هم به بازیکنانم گفته‌ام من نمی‌خواهم سرطانی برای بارسلونا باشم و اینجا فقط مربی هستم.»
 با این وضعیت، فیفا دی یک فرصت عالی برای بارسلوناست تا کمی از حال و هوای بازی‌های باشگاهی فاصله بگیرد. در این روزها بسیاری از بازیکنان به اردوی تیم‌های ملی دعوت می‌شوند و بقیه بازیکنان فرصت دارند تا استراحت کنند و در فضای آرام‌تری به تمرین بپردازند.
این وقفه همچنین بهترین زمان برای بازگشت بازیکنان مصدوم به میادین است. به‌عنوان مثال، بعد از فیفادی پدری کاملاً در شرایط رقابتی قرار خواهد گرفت.
این روزها همچنین کاملاً برای فرانکی دی یونگ مفید خواهد بود تا دوران مصدومیتش به پایان برسد. هلندی تا قبل از اینکه مصدوم شود بهترین بازیکن تیم بود. یک ریه در مرکز زمین، با کمک در دفاع و حمله. دقیقاً همان مدل بازیکنی که از روز مصدومیتش، ژاوی در تیم کمبودش را حس می‌کند. انتظار می‌رود دی یونگ در پایان هفته در دسترس قرار بگیرد و بتواند تمرینات گروهی را آغاز کند.
ژاوی علاوه بر بازیابی بازیکنانش باید به‌دنبال راه حلی برای مشکلات تیمش باشد تا دوباره بارسلونا بتواند طراوت قبل را در بازی‌هایش پیدا کند. ژاوی روز شنبه گفت: «درسته، فیفا دی وقت مربی است.»
 
شروع بد بازی‌ها
آلاوز یک بار دیگر بخوبی نشان داد که بارسلونا بازی‌هایش را بر هم ریخته و سردرگم شروع می‌کند. بارسا عادت کرده که نیمه اول را از حریف عقب بیفتد و در نیمه دوم به‌دنبال بازگشت و در صورت امکان پیروزی باشد. ژاوی با یک پاکسازی ذهنی می‌تواند با قدرت بیشتر به رقابت‌ها بازگردد.
 
مشکل خلق موقعیت
یکی دیگر از مشکلات تیم هرناندز خلق موقعیت است. اینجاست که ژاوی باید به‌عنوان مخترع وارد شود. تکنیسین بارسلونا اعتراف کرده که تیمش در خلق موقعیت مشکل دارد. روبرت لواندوفسکی همچنان در رأس تیم سرگردان است و جناح راست تیم صاحب ندارد. نه رافینیا، نه لامین یامال و نه فران قادر به سلطنت در این پست نیستند.
 
ژائو فلیکس را بازیابی کنید!
یکی دیگر از مشکلاتی که این فصل برای تیم ژاوی به وجود آمد افت عجیب ستاره پرتغالی تیمش بود، فلیکس که شروع بسیار خوبی با بارسلونا داشت در بازی‌های اخیر تیمش هیچ اثری از یک مهاجم خطرناک از خودش نشان نداده است.
 او همچنان به تنهایی به جنگ می‌پردازد و شرایط فعلی ما را یاد فلیکس اتلتیکو می‌اندازد. رفتن به اردوی تیم ملی و تجربه بازی‌های ملی می‌تواند برای این بازیکن نیز خوب باشد.
 
به دنبال برگ برنده
در آستین خود باشید
ژاوی اکنون این فرصت را دارد تا با اختراعی تاکتیکی فصل را مانند سال گذشته نجات دهد. اسپانیایی فصل گذشته با چهار هافبکه کردن سیستم بازی توانست برگ برنده خود را رو کند و در پایان فصل همین تغییر سیستم را یکی از دلایل اصلی قهرمانی خود بداند.
چیزی که مشخص است بارسلونا نیاز به بازگشت دارد و فیفادی بهترین زمان برای این است که بارسلونا با بازبینی فیلم بازی‌ها و نوشتن نکات روی وایت برد تیمش را نجات دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی