واکاوی یک معما بعد از گل اسدی به پرسپولیس

انتقـــــــــام ستاره مطرود

آرمن ساروخانیان
روزنامه نگار

قابل پیش‌بینی بود که تهدید اصلی برای پرسپولیس در بازی حساس با سپاهان از طرف بازیکنان سابقش باشد. شش پرسپولیسی سابق نقش پررنگی در فاز تهاجمی سپاهان دارند و سرانجام یکی از آنها توانست گل سه امتیازی بازی را بزند.
قرعه گلزنی در این بازی به نام رضا اسدی افتاد. بازی گره خورده بود که سپاهان در فاصله حدود 30 متری به یک ضربه ایستگاهی رسید. مهاجم سپاهان پشت توپ ایستاد و با شوتی به سبک جونینیو فرصت هیچ واکنشی به بیرانوند نداد. لذت این گل انتقامی و برد با دعوت به تیم ملی بیشتر شد، با این حال اسدی در میکسدزون حاضر به مصاحبه نشد و به خبرنگاران فقط یک جمله گفت: «شب خیلی خوبی بود؛ ان‌شاءالله شما هم شب خوبی داشته باشید!»   
درخشش اسدی در این بازی اتفاقی نیست. این هفتمین گل او در هشت بازی این فصل لیگ بود. او در تمام بازی‌ها به جز بازی با نساجی توانسته برای سپاهان گل بزند و آقای گل فعلی لیگ است. این آماری فوق‌العاده‌ برای بازیکنی است که تا دو سال قبل یک هافبک بود!

حسرت طرفداران پرسپولیس
درخشش اسدی در بازی حساس هفته دهم برای هواداران پرسپولیس با یک حسرت بزرگ همراه بود. آنها قطعاً از خودشان می‌پرسند که چرا تنها فصل حضور این بازیکن در پرسپولیس با موفقیت به پایان نرسید. البته آمار اسدی در پرسپولیس به عنوان یک هافبک بد نبود و در 23 بازی 4 گل و دو پاس گل داشت، ولی فضای رسانه‌ای و احساسات هواداری کاملاً علیه او پیش رفت تا کمتر کسی از جدایی‌اش ناراحت باشد. گذشت زمان اما نشان داد که قضاوت درباره او اشتباه بوده.
اسدی در تراکتور چهره شد؛ وقتی به عنوان هافبک دفاعی و دفاع میانی در تیم تبریزی بازی می‌کرد. بعد از آن به سن‌پولتن اتریش رفت، ولی به خاطر مصدومیت فرصت بازی زیادی پیدا نکرد. در بازگشت از اروپا بود که اسدی با انتقالی پر سر و صدا به پرسپولیس رفت. احمد نوراللهی که مهره مهمی در خط میانی پرسپولیس بود به شباب الاهلی امارات رفته بود و گل‌محمدی اسدی را به عنوان جانشین هافبک شماره هشت تیمش انتخاب کرد. همان زمان گفته می‌شد که سبک بازی این دو متفاوت است و اگر پرسپولیس بخواهد استفاده بهینه‌ای از اسدی داشته باشد باید مدل بازی‌اش را تغییر بدهد. پرسپولیس اما با همان روش ادامه داد و اسدی نتوانست کارآیی زیادی در تیم جدیدش داشته باشد.
بعد از یک فصل پر فراز و نشیب، باشگاه پرسپولیس تمایلی برای ادامه همکاری نداشت تا او به تراکتور برود. پاکو خمس که در تیمش مهاجم نوک آماده‌ای نداشت، اسدی را به خط حمله برد تا وجه تازه‌ای از بازی‌اش آشکار شود. او یازده گل برای تراکتور زد و تا آستانه آقای گلی پیش رفت. درخشش در تبریز با اصرار سپاهان برای جذب این تازه‌مهاجم همراه شد و او به اصفهان برگشت؛ باشگاهی که فوتبالش را از پایه‌های آنجا شروع کرده بود. در سپاهان مورایس توانسته به خوبی از اسدی بازی بگیرد و او تا اینجا بهترین گلزن و یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ برتر است.

معمای افت عجیب در پرسپولیس
بررسی کارنامه سال‌های اخیر اسدی نشان می‌دهد که او به جز فصل حضورش در پرسپولیس در تیم‌های دیگر موفق بوده و توانسته خودش را در حد یک مهره کلیدی مطرح کند. چه در دوره اول حضورش در تراکتور زیر نظر ساکت الهامی و مصطفی دنیزلی، چه در تراکتور خمس و چه این روزها با مورایس، او یکی از بازیکنان محبوب سرمربی بوده و فقط در پرسپولیس دوران ناموفقی داشت.
بخشی از پاسخ این معما به انتخاب‌های تاکتیکی کادر فنی پرسپولیس برمی‌گردد که می‌خواست از اسدی یک نوراللهی جدید بسازد، ولی نمی‌توان فقط مسائل فنی را در این ماجرا دخیل دانست. بازی در تیمی مثل پرسپولیس شرایط خاصی دارد و بازیکنان جدید باید در این جمع که اکثراً ادعای بازی در تیم ملی را دارند حل شوند. ظاهراً این اتفاق برای اسدی رخ نداد و او نتوانست مثل تراکتور یا سپاهان عضو مؤثری از تیم شود. او بعد از جدایی از پرسپولیس ترجیح داده سکوت کند، ولی درخشش و گل‌هایش در تراکتور و سپاهان و گل فوق‌العاده‌اش به بیرانوند کنجکاوی برای رسیدن به پاسخ این معما را در ذهن هواداران و رسانه‌ها تشدید می‌کند. شاید اگر روزی شماره پنج سپاهان تصمیم به مصاحبه بگیرد، پاسخ این سؤالات هم آشکار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی