صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و پنج - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

تلاش جانشین گواردیولا برای بقا در لیگ برتر

قله دست نیافتنی کمپانی

تقریباً هفت ماه قبل هواداران برنلی در سرزمین رویاها بودند، با پیروزی برابر میدلزبورو از بازگشت به لیگ برتر مطمئن شدند و چند هفته بعد با 101 امتیاز قهرمانی چمپیونشیپ را جشن گرفتند. اینها حالا خاطره‌ای دور به نظر می‌رسد؛ برنلی از 12 بازی ابتدایی خود چهار امتیاز بیشتر نگرفته و کمترین گل را زده‌اند و در نیمی از بازی‌ها موفق به بازکردن دروازه رقبا نشده‌اند. هیچ کس انتظار نداشت لیگ برتر آسان باشد اما احساس می‌شود قهرمان بی‌رقیب چمپیونشیپ کمتر از حد خود بازی می‌کند و ونسان کمپانی هم از انتقادات مصون نبوده چیزی که از زمان آمدن به ترف مور خبری از آن نبود.
 
نابغه تحسین‌برانگیز
وقتی کمپانی آمد انتظار نمی‌رفت فوراً موفق شود. تنها تجربه مربیگری قبلی او در باشگاه کودکی‌اش، اندرلخت با ناکامی همراه بود و نتوانست این تیم را به روزهای افتخار برگرداند. ابتدا بازیکن- مربی شد و بعد در تابستان 2020 روی وظایف مربیگری تمرکز کرد اما در دو فصل کامل، کاری از پیش نبرد و فقط در فصل آخر به فینال جام حذفی بلژیک رسید. اما شاید استخدامش توسط برنلی الهام‌بخش بود و او خریدهای هوشمندانه‌ای کرد، چند بازیکن از بلژیک آورد و یان ماتسن و تایلور هاروود بلیس را به ترتیب از چلسی و منچسترسیتی قرض گرفت. تحول کامل شد و تیم دیگر مثل زمان ‌شان دایچ اولویتش بقا نبود و به‌دنبال فوتبال مالکانه بود. در اولین بازی با کمپانی مقابل هادرزفیلد 301 پاس صحیح دادند و فصل خوب شروع شد. مالکیت توپ برنلی بیهوده نبود و حمله می‌کردند، با رهبری ناتان تلا بهترین خط حمله فصل قبل چمپیونشیپ را به دست آوردند و کمترین گل را هم خوردند.
 
احتمال جدایی
شایعه جدایی کمپانی در تابستان مطرح شد، خیلی‌ها او را جانشین پپ گواردیولا در منچسترسیتی می‌دانستند اما بعد از سه گانه، مربی کاتالان در سیتی ماندنی شد و تیم‌های دیگر به فکر افتادند مثل چلسی و تاتنهام که از بازی‌های بد و نتایج بدتر خسته شده بودند. کمپانی اما ماند و قراردادش را به مدت پنج سال تمدید کرد که نشان از اعتماد باشگاه داشت.
 
پنجره نقل و انتقالات
مأموریت کمپانی برای بردن برنلی به مرحله بعد در تابستان آغاز شد وقتی بودجه قابل توجهی برای تقویت تیم در اختیارش گذاشتند. نگرش او مثل سال 2022 بود و تیم روی بازیکنان جوان و باانگیزه که بتوانند با سبک کار مربی منطبق شوند، تمرکز داشت. مسن‌ترین خریدشان ناتان ردموند با 29 سال بود و بعد ساندر برگ 25 ساله که در رقابت با شفیلدیونایتد جذب شد. کمپانی بازیکنان مدنظرش را گرفت اما ستاره‌های فصل 2023-2022 یعنی تلا و ماتسن را از دست داد چون باشگاه‌های اصلی از فروش خودداری کردند.
 
شروع بد
پیش فصل برای برنلی امیدوارکننده بود و بیشتر کارشناسان این تیم را در اواسط جدول پیش‌بینی می‌کردند اما قرعه با آنها یار نبود و هفته اول به سیتی خوردند. باخت 3 بر صفر شگفت‌انگیز نبود اما بعد 3 بر یک به استون ویلا باختند و 2-5 از تاتنهام شکست خوردند. با تساوی یک بر یک مقابل ناتینگام فارست نفسی کشیدند اما با باخت مقابل منچستریونایتد و نیوکاسل روال عادی برگشت. تیم کمپانی 2 بر یک برابر لوتون به پیروزی رسید اما بعد از آن روند نگران کننده‌ای را در پیش گرفت. به چلسی خارج از فرم باختند و سپس به برنتفورد، بورنموث و کریستال پالاس که اگر می‌خواهند برای بقا بجنگند، باید نتایج خوبی مقابل این تیم‌ها بگیرند. با شکست مقابل اورتون از جام اتحادیه کنار رفتند و این هفته هم به آرسنال باختند.
 
دلایل ناکامی
دلایل شروع فاجعه‌بار برنلی زیاد است اما شاید شاخص‌ترین آنها اشکال در جذب باشد. شاید بازیکنان جدید در لیگ برتر ستاره نباشند اما با راهنمایی درست می‌توانند پیشرفت کنند و ستاره تیم در لیگ برتر بمانند یا به مبلغی گزاف فروخته شوند، نمونه موفقش برایتون است. اما مثل ساوتهمپتون فصل قبل جذب زیاد بازیکنان کم‌تجربه برای تیم مشکل درست می‌کند مثل جیمز ترافورد دروازه‌بان جوان تیم.
موضوع دیگر گل نزدن است، آنها با 9 گل زده به طور مشترک بدترین خط حمله لیگ برتر را در اختیار دارند و تنها 28 درصد ضربات بازیکنان این تیم در چهارچوب دروازه رقبا بوده.
سمت دیگر زمین هم اوضاع خوب نیست و همراه با شفیلدیونایتد بدترین خط دفاعی فصل را در اختیار دارند. اشتباهات دفاعی در این تیم بسیار بارز است و بازیکنان تیم هشت بار اشتباه منجر به شوت کرده‌اند که چهار تا به گل ختم شده.
از طرف دیگر تیم‌هایی که به لیگ برتر می‌آیند احتیاط را در پیش می‌گیرند اما کمپانی به سبک خود پایبند بوده و فقط من سیتی، برایتون، چلسی، لیورپول، آرسنال، تاتنهام، نیوکاسل، منچستریونایتد و استون ویلا بیش از این تیم در پاسکاری موفق بوده‌اند. شاید وقتش رسیده کمپانی تجدید نظر کند.

ZOOM

آینده چه می‌شود
با قرارداد بلندمدتی که با کمپانی بسته‌اند، بعید است اخراجش کنند اما اگر نتایج بهتر نشود، شاید آلن پیس تلخی ضرر مالی را به جان بخرد. دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد، اینکه رقبای اصلی بقا عملکرد خوبی نداشته‌اند، شفیلدیونایتد، بورنموث و لوتون. اورتون هم ممکن است با کسر امتیاز روبه‌رو شود. تا قبل از کریسمس چند بازی دارند که روی کاغذ آسان‌تر است، مثل شفیلد، ولورهمپتون، اورتون و فولام که بعد از شروع سخت فصل امیدوارکننده است. اگر در سال جدید اوضاع درست شود، شرایط برنلی سخت می‌شود. کمپانی مصمم است کار به آنجا نکشد نه فقط به خاطر برنلی بلکه به خاطر اعتبار خودش که در این هفته‌های اخیر به شدت آسیب دیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی