صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

هفت پرده از نبرد استقلال – تراکتور

کلاسیــــک، جذاب، پرحاشیــــــه

 

محسن ذاکری
خبرنگار
بازی استقلال – تراکتور قدمتی به طول تاریخ دارد. دو قطب بزرگ فوتبال ایران در طول سال‌ها همیشه لقمه‌ای گلوگیر برای هم بوده‌اند و جذاب‌ترین بازی‌ها را رقم زده‌اند. در طول تاریخ لیگ برتر دو تیم 15 باز در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفته‌اند و آماری جالب ثبت شده. 7 برد برای استقلال، 6 برد برای تراکتور و تنها 2 مساوی؛ قصه رویارویی‌های استقلال و تراکتور به میزبانی آبی‌ها در ورزشگاه آزادی بوده است. نکته جالب‌تر اما بردهای سریالی دو تیم در یک مقطع خاص برابر یکدیگر است. تراکتور در 8 فصل پیاپی از لیگ نهم یا شانزدهم تنها یک بار به استقلال در آزادی باخت و صاحب 6 برد شد. اما از لیگ شانزدهم تا به حال، این استقلال بوده که 6 بار موفق به شکست دادن مهمانش شده است.

آخرین بازی فصل گذشته در لیگ بیست و یکم، یک بازی عجیب و حیرت‌انگیز بود. بیست و هشتم اردیبهشت ماه ورزشگاه سوت و کور آزادی در روزی که استقلال جنگ قهرمانی را از چند هفته قبل‌ترش باخته بود و همین سبب شده بود تا در گودبای پارتی فصل کمتر از 10 هزار تماشاگر به آزادی بروند. استقلال در این بازی اما عقده‌گشایی کرد و تمامی ناکامی‌های یک فصل عجیب و پر سر و صدا با ساپینتو را سر تراکتور خالی نمود و با نتیجه حیرت‌انگیز 7 بر یک تراکتور را له کرد. بردی که بزرگترین پیروزی تاریخ استقلال برابر تراکتور محسوب می‌شود و البته بهترین برد استقلال در تاریخ لیگ برتر. آشناترین صحنه آن بازی خاص، بیرون آوردن توپ از درون دروازه تراکتور توسط اخباری گلر وقت پرشورها بود! در روزی که مهدی قایدی بالاخره با پیراهن آبی هت‌تریک کرد. به غیر قایدی، تقریباً هر کسی از راه رسید، به تراکتور گل زد! حتی ابوالفضل جلالی که ساپینتو هیچ اعتقادی به او نداشت و بیشتر مشتری نیمکت بود. جلالی، مرادمند، رضاوند و سلمانی هم برای استقلال گل زدند. هر دو تیم از دقیقه 68، 10 نفره شدند.

از آخرین پیروزی تراکتور برابر استقلال در تهران چیزی نزدیک به ۷ سال می‌گذرد. آخرین پیروزی تراکتور در ورزشگاه آزادی برابر استقلال ۱۹ آذر ۹۵ به دست آمده تا تی‌تی‌ها چیزی نزدیک به ۷ سال در حسرت برد رقیب آبی خود در تهران بمانند. جالب است بدانید سرمربی کنونی تیم ملی، مرد فاتح تراکتوری در ورزشگاه آزادی بود. تیم قلعه‌نویی در حالی با 2 گل فرزاد حاتمی با نتیجه 2 بر یک استقلال را شکست داد که قلعه‌نویی پس از این بازی در باشگاه‌هایی چون سپاهان و‌ گل‌گهر کار کرده و اکنون سرمربی تیم ملی است! تراکتور پس از این پیروزی دچار آماری بسیار منفی شد و در ۶ بازی اخیر ۵ مرتبه مقابل استقلال بازنده بوده و صرفاً در لیگ نوزدهم توانسته به یک تساوی بدون گل مقابل آبی‌ها برسد. جالب‌تر اینکه بدانید تی‌تی‌ها در این 6 بازی فقط 2 بار توانسته‌اند در آزادی گل بزنند و در مقابل ۱۴ گل دریافت کرده‌اند!

امیرحسین حسین‌زاده یکی از مهم‌ترین سوژه‌های بازی استقلال و تراکتور است. حسین‌زاده در تابستان داغ با حرف و حدیث فراوان پیرامون رقم رضایتنامه خود در حالی که از استقلال هم پیشنهاد داشت، راهی تراکتور شد. با وجود این فصل مطابق انتظار برای بازیکن سابق شارلروا پیش نرفت. او ستاره نیمکت‌نشین این روز تراکتوری‌هاست که هنوز نتوانسته آنطور که باید و شاید نظر پاکو خمس را جلب کند و البته در بازی‌هایی هم که به میدان رفته بجز یک بازی برابر آلومینیوم کار چندان خاصی از پیش نبرده.
حسین‌زاده این هفته باید برابر تیم سابق خود در ورزشگاه آزادی قرار بگیرد که برای وی از اهمیت بسزایی برخوردار خواهد بود. این بازیکن ۲۳ ساله از آخرین تقابل استقلال و تراکتور که وی در آن حضور داشت، خاطره خوبی دارد و در بازی برگشت دو تیم در لیگ بیست‌ویکم توانست با گل خود تیم تحت هدایت مجیدی را در تبریز به برد یک بر صفر برساند تا فرهاد یک‌ گام دیگر به قهرمانی نزدیک‌تر شود.
حال باید دید حسین‌زاده در صورت بازی برابر استقلال باز هم خواهد توانست در این مسابقه گلزنی کند یا خیر. ستاره جوان تراکتور این فرصت را دارد تا با باز کردن دروازه سیدحسین حسینی به اولین بازیکن تاریخ دیدارهای لیگ برتری دو تیم پرطرفدار تراکتور و استقلال تبدیل شود که با پیراهن هر دو تیم گلزنی کرده است.

محمد قنبری بازیکن تراکتور فصل گذشته با به ثمر رساندن 3 گل در 2 بازی رفت و برگشت برابر استقلال خوش درخشید و با 3 گل زده در کنار سامان نریمان‌جهان برترین گلزنان تاریخ لیگ برتر تی‌تی‌ها برابر استقلال هستند.
قنبری که به واسطه این درخشش نامی خاص برای تیم سرخ تبریزی است، در پوستر رسانه رسمی این باشگاه برای تقابل با استقلال هم دیده می‌شود تا قرمزها خیلی نامحسوس برای رقیب این هفته خود کری بخوانند.
اما وینگر ارومیه‌ای در صورت گلزنی مجدد به استقلال در این بازی می‌تواند به یک رکورد دیگر در تاریخ هماوردی دو تیم برسد. گلزن‌ترین بازیکن تراکتور برابر استقلال می‌تواند رکورد فرهاد مجیدی در این بازی را بشکند.
فرهاد مجیدی و مهدی قایدی تنها بازیکنانی هستند که در 3 دیدار متمایز این دو تیم گلزنی کرده‌اند و قنبری در صورت باز کردن دروازه سیدحسین حسینی در آزادی علاوه بر رسیدن به این رکورد اسطوره استقلال، به اولین بازیکن تراکتور تبدیل می‌شود که چنین کاری انجام می‌دهد و البته این رکورد را در سه دیدار متوالی به دست خواهد آورد.
باید دید قنبری که مدعی شده بود هواداران استقلال واکنش بدی به گل‌های وی نداشته‌اند، در بازی این هفته چه عملکردی خواهد داشت و آیا می‌تواند همانند سال گذشته پرفروغ باشد یا خیر.

مهدی عبدی خرید قرضی تراکتور از پرسپولیس تا پایان فصل جاری است. بازیکنی که در این مدت 3 گل برای تیمش به ثمر رسانده ولی از دست دادن موقعیت‌های زیاد در کنار انتقاد پاکو خمس از این بازیکن که گفته بود از عبدی گلزنی بیشتری را انتظار دارد، باعث شده تا وی نسبتاً تحت فشار قرار داشته باشد. عبدی که این هفته باید در ورزشگاه آزادی به مصاف استقلال برود، بارها با پیراهن پرسپولیس این تجربه را در مسابقه بزرگی همچون دربی داشته و البته توانسته در ۷ مسابقه‌ای که مقابل این تیم در لیگ برتر قرار گرفته، 2 بار گلزنی کند و حالا به دنبال این خواهد بود برای سومین بار دروازه استقلال را باز کند. جالب اینکه در هر دو دیداری که مهاجم قائمشهری برای پرسپولیس گل زده این تیم مقابل استقلال بازنده نبوده. پرسپولیس یک بار در روزی که عبدی برای این تیم گلزنی کرد به تساوی ۲ بر ۲ مقابل حریف آبی خود رسیده و یک بار هم گل دقیقه ۸۱ مهاجم کنونی تراکتور باعث شد تا سرخ‌های پایتخت به بردی شیرین در دربی برسند. مهدی عبدی باید با پیراهن سرخی دیگر برابر استقلال بازی کند و باید دید اولین تجربه این بازیکن در تقابل با استقلال در مسابقه‌ای که دربی نیست ولی از حساسیت‌های زیادی در فوتبال ایران برخوردار است چطور خواهد بود و مهاجم قائمشهری با گلزنی در این دیدار تمام انتقادات از خود را به کلی پاک خواهد کرد یا خیر.

در آخرین تقابل تیم‌های استقلال و تراکتور اتفاق تلخی برای یکی از آبی‌پوشان رخ داد. رضا میرزایی مهاجم جوان تیم استقلال در آخرین دیدار تیم استقلال در فصل گذشته در شرایطی به میدان رفت که صالح حردانی در دقیقه ۱۳ دچار مصدومیت شد.
دیدار هفته سی‌ام لیگ برتر گذشته مقابل تراکتور در شرایطی آغاز شد که در دقیقه سیزدهم صالح حردانی به علت ضرب‌دیدگی شدید در ناحیه مچ پا قادر به ادامه بازی نبود. به همین علت ساپینتو سرمربی وقت استقلال رضا میرزایی که در پست دفاع راست نیز بازی می‌کرد را به میدان فرستاد اما در شروع نیمه دوم این دیدار یک اتفاق تلخ باعث پارگی رباط صلیبی رضا میرزایی شد.
میرزایی در دقیقه ۵۳ همان دیدار بر اثر برخورد با بازیکن حریف بشدت از ناحیه زانو احساس درد کرد و در نهایت با برانکارد از زمین خارج شد تا جای خود را به جعفر سلمانی بدهد. بلافاصله پس از آن دیدار از زانوی رضا میرزایی عکسبرداری و مشخص شد که رباط صلیبی‌اش پاره شده.
بازیکنان استقلال در مصاف بعدی خود در مرحله نیمه نهایی جام حذفی مقابل نساجی مازندران به یاد هم‌تیمی‌شان با لباس‌های سفید که تصویر رضا میرزایی روی آن نقش بسته بود به میدان رفتند تا با هم‌تیمی خودشان ابراز همدردی کرده باشند.
آخرین خبر در رابطه با رضا میرزایی این است که این بازیکن به تازگی تمرینات سبک خود روی چمن را آغاز کرده و گفته می‌شود تا بهمن ماه قادر به بازگشت به میادین خواهد بود.

 

 

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی