صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

آقای خمس! اینجا لالیگا نیست

 

حامد جیرودی
روزنامه نگار
یک بازی بزرگ دیگر برای پاکو خمس از راه رسید؛ مربی خوش‌تیپ و با کلاس اسپانیایی اهل جزایر قناری که از هفته دوازدهم لیگ گذشته پا به فوتبال ایران گذاشت و روی نیمکت تراکتور نشست اما نکته‌ای که درباره این ماتادور 53 ساله وجود دارد، این است که او در بازی‌های بزرگ چندان موفق نشان نداده. خمس که 17 آذر حضورش روی نیمکت پرشورها یکساله می‌شود، در این مدت 30 بار هدایت تراکتور را بر عهده داشته و 16 برد، 4 تساوی و 10 باخت در کارنامه‌اش به ثبت رسیده و این نشان می‌دهد که او به طور میانگین در 33/53 درصد از بازی‌های سرخپوشان تبریزی موفق بوده است. خمس این فصل را با دو شکست برابر سپاهان و پرسپولیس آغاز کرد و تیمش با باخت برابر شارجه در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا از راهیابی به مرحله گروهی این رقابت‌ها بازماند. او در ادامه 4 برد به دست آورد اما باز هم 2 شکست دیگر در کارنامه‌اش به ثبت رسید تا اینکه تراکتور باز هم در آخرین مسابقه‌اش برابر نساجی بحران‌زده به پیروزی دست یافت. این 5 برد و 5 شکست (با احتساب آسیا) نشان دهنده روندی سینوسی است که تراکتور در این فصل طی کرده. خمس حالا امروز باید تیمش را به مصاف استقلال به میدان بفرستد. تیمی که با پیروزی 7 بر یک در بازی برگشت فصل گذشته، سنگین‌ترین شکست تاریخ تراکتور در لیگ برتر را به این تیم تحمیل کرد و حالا باید دید در این بازی سرنوشت‌ساز چه نتیجه‌ای می‌گیرد!
اما خمس از آن دست مربیانی است که حرف‌های منطقی و خوبی در زمین می‌زند. اگر تیمش ایراد داشته باشد می‌گوید و اگر حریف برتر باشد، به آن اشاره می‌کند اما گاهی هم حرف‌هایی می‌زند که این سؤال را در اذهان به وجود می‌آورد که چرا الان آن را مطرح می‌کند!
او در این فصل چند بار به این اشاره کرده که تراکتور را خودش نبسته است. اتفاقی عجیب به نظر او که البته چندان در فوتبال ایران عجیب نیست، چرا که بارها مدیران در ایران تیم‌های خود را بسته‌اند و بعد برای تیم‌شان سرمربی انتخاب کرده‌اند!
با این حال، نکته‌ای که درباره تراکتور وجود دارد، این است که محمدرضا زنوزی مالک تراکتور در این فصل، یکی از پرهزینه‌ترین تیم‌های چند سال اخیر را بسته است. این تیم در فصل نقل و انتقالات تابستانی، 15 بازیکن از دست داد و 14 بازیکن را هم به خدمت گرفت.  از حسین پورحمیدی، سیامک نعمتی، سعید آقایی و شجاع خلیل‌زاده گرفته تا آلوارو خمینز و امیرحسین حسین‌زاده و مهدی عبدی و مهدی شیری و محمد نادری.
البته آقایی بعد از مدتی نتوانست نظر خمس را به خود جلب کند و رفت اما اینکه یک تیم را مربی‌ای که از فصل قبل با آن بوده نبندد، اتفاقی غیرحرفه‌ای است اما اینکه چرا خمس بعد از چند هفته از شروع لیگ به آن اشاره می‌کند، همه را متعجب کرده. این نشان می‌دهد که مدیران تراکتور یا به شناخت سرمربی‌شان از بازیکنان اعتماد نداشته‌اند یا به ماندن او اطمینان نداشته‌اند که این همه ستاره را بدون نظر او جذب کرده‌اند. هر چند که خود خمس هم می‌توانسته با این عدم رضایت نماند و برود. حالا اما که او مانده، اینکه تیم را خودش نبسته بیشتر به یک بهانه‌گیری شبیه است. مربی‌ای که به زمین‌های بازی هم اعتراض می‌کند و می‌گوید: «گاهی در زمین‌هایی بازی می‌کنیم که گوسفند هم به آن نمی‌رود!» بله آقای خمس، ما هم می‌دانیم که زمین‌های‌مان خراب است و چمن درست و حسابی نداریم.
ما می‌دانیم برنامه‌ریزی لیگ‌مان نامناسب است و از آن انتقاد می‌کنیم.
ما به پشت‌ پرده فوتبال ایران آگاهیم و می‌دانیم که خیلی‌ از بازیکنان بر اساس شرایط فنی جذب نمی‌شوند اما شما هم بدان اینجا لالیگا نیست.
 پس اگر مانده‌ای، بجنگ و پیروز شو!

 

جستجو
آرشیو تاریخی