تیم گواردیولا همان است که انتظار می‌رود

هیولای منچسترسیتی همچنان می‌تازد

سمیه مهدی پور
روزنامه نگار

منچسترسیتی در یک نیمه کار یانگ بویز را تمام کرد و بعد از چهار بازی از صعود به مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا مطمئن شد. حالا تیم پپ گواردیولا به‌دنبال صدرنشینی در گروه G است اما 12 امتیاز از چهار بازی به معنای آن است که سیتی برای یازدهمین سال پیاپی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان بالا می‌رود.
لایپزیگ با 9 امتیاز در رده دوم قرار داد و مثل سیتی صعودش به یک‌هشتم نهایی را قطعی کرده چون ستاره سرخ بلگراد و یانگ بویز یک امتیاز بیشتر ندارند و برای رسیدن به لیگ اروپا با یکدیگر رقابت دارند.
سیتی در سه سال گذشته به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رفته و صعود از این گروه آسان مانع کوچکی بر سر راه مدافع عنوان قهرمانی محسوب می‌شود اما استارت برای قهرمانی بالاخره باید از یک جا شروع شود. با تماشای بازی تیم ترسناک گواردیولا این تصور به وجود می‌آید که تیم‌های بزرگ آسان از گروهشان صعود می‌کنند اما ساعتی قبل از این بازی، بارسلونا با یک گل به شاختاردونتسک باخت تا کار صعودش در گروه H پیچیده شود.
 سیتی یکی از سه تیمی است که امتیازات کامل گرفته‌ و اولین تیمی است که صعود می‌کند؛ جای تعجب نیست اگر خرداد آینده آخرین تیمی باشد که در ورزشگاه ویمبلی می‌ماند.
 
سطح انتظارات
گواردیولا بعد از این بازی گفت: «ما واقعاً خوشحالیم که دو بازی مانده به پایان مرحله گروهی صعود کرده‌ایم. خیلی‌ها می‌گویند مرحله گروهی آسان است شاید تا حدی درست باشد اما بالاخره باید انجامش داد و از آن عبور کرد. در زندگی هم بعضی وقت‌ها مجبور می‌شوی آن کاری را انجام بدهی که مردم انتظار دارند، گاهی هم باید با گرایش مردم مبارزه کنی. مهم این است که صعود کردیم اما هنوز کار تمام نشده و باید در گروه اول شویم تا در بازی برگشت یک‌هشتم نهایی میزبان باشیم.»
 
آماده برای چلسی
سیتی که دو هفته قبل 3 بر یک در سوئیس پیروز شده بود، در بازی برگشت هم خیلی زود کار را تمام کرد و با گل وقت‌های تلف شده فیل فودن بعد از گل ارلینگ هالند با دو گل جلو افتاد. هالند که گل اول را از روی نقطه پنالتی زده بود، شش دقیقه بعد از شروع نیمه دوم گل سومش را زد. مهاجم 23 ساله نروژی که در 17 بازی این فصل برای سیتی 15 گل زده، در برد 6 بر یک این هفته مقابل بورنموث به‌دلیل مصدومیت قوزک بیرون رفت و تصور می‌شد شاید اصلاً به این بازی نرسد.
دو دقیقه بعد از گل سوم سیتی، ساندرو لوپز با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد. رافائل ویکی امیدوار شد با بیرون رفتن هالند تیمش نفسی بکشد و برای گلزنی تلاش کند اما موریسیو پوچتینو که تیمش یکشنبه در استمفوردبریج میزبان سیتی است، اصلاً از این استراحت‌ها خوشحال نیست. رودری، برناردو سیلوا و خولین آلوارس در این بازی به میدان نرفتند و جان استونز هم جای خود را به ناتان آکه داد.
 
 همه نگران هستند
نگران کننده برای تیم‌های لیگ برتری و بقیه اروپا این است که موتور سیتی دارد گرم می‌شود. آنها در چهار بازی سه شکست داشتند اما حالا پنج برد پیاپی به دست آورده‌اند.
در ماه‌های سپتامبر و اکتبر شش بازی بدون کلین‌شیت را پشت سر گذاشتند و حالا در دو تا از سه بازی آخرشان دروازه را بسته نگه داشته‌اند. یانگ بویز حتی یک ضربه در چهارچوب سیتی نداشت، یک کرنر به دست نیاورد و این برابر تیمی که در 23 بازی آخرش در اتحاد برنده بوده، خجالت‌آور نیست. ساندرلند تنها تیم تاریخ فوتبال انگلیس است که روندی طولانی‌تر از این داشته هر چند به بیش از 130 سال قبل و سال‌های 1892-1890 مربوط می‌شود.
سیتی از سال 2018 در خانه در لیگ قهرمانان شکست نخورده و همچنان کاری می‌کند که بازی‌ها آسان به نظر می‌رسد. آزمون‌های سخت‌تر در پیش است اما آنها راه افتاده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی