تا 5 ماه قبل از بازی‌های آسیایی حتی مربی نداشتیم

افقـــری: در ایران کسی نمی‌تواند به رکوردهایم نزدیک شود

فائزه زمانی
روزنامه نگار
مهرشاد افقری جزو شناگرانی بود که در بازی‌های آسیایی هانگژو به آب زد. رکوردهایش او را برای رسیدن به فینال یاری نداد، هرچند به رغم اینکه از خودش انتظار بیشتری داشت، معتقد است رکوردهایش در هانگژو مورد قبول بوده است.
حالا به گفته او نگاه‌ها به شنا آنطور که باید نیست و همین موضوع هم باعث پیشرفت لاکپشتی این رشته شده است. او که جذب مربی خارجی را باعث پیشرفت شنا نمی‌داند، معتقد است علم مربیان ایرانی کافی است و مشکل، مسائل سخت‌افزاری و عدم رسیدگی به خواسته مربیان است.
‌از رکوردهایت در هانگژو راضی بودی؟
انتظارم از خودم بیشتر بود اما به هر حال مسابقه است و کاریش نمی‌شود کرد. باید نتایج قبل را فراموش کرد و به فکر مسابقات بعدی بود. با وجود اینکه رکوردم در هانگژو بالاتر از رکورد همیشگی‌ام بود اما در ایران حتی کسی نمی‌تواند به این رکورد نزدیک هم بشود.
‌تیم ملی شنا در بازی‌های آسیایی نتایج قابل قبولی نگرفت. مشکل از کجا بود؟
تیم ملی شنا نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت چشمگیری داشت. تا قبل از این دوره بهترین مقام‌ها هجدهم بوده ولی در این دوره ما توانستیم یازدهم یا چهاردهم شویم و اگر تیم، تیم کاملی بود و می‌توانستیم در بخش تیمی هم شرکت کنیم، حتی ممکن بود به جایگاه پانزدهم هم دست پیدا کنیم. برای نتیجه گرفتن به تدارکات ۴ ساله نیاز است اما تیم ملی شنا تا ۵ ماه قبل از اعزام به بازی‌ها حتی سرمربی هم نداشت.
‌چرا شنای ایران پیشرفت نمی‌کند؟
به عقیده بعضی کارشناسان، ما 60 درصد امکانات شناگران چینی را هم نداریم. در سال فقط 4-5 مسابقه داخلی داریم که با احتساب مسابقات برون مرزی جمعا به 8-9 مسابقه می‌رسد.
‌بهتر نبود به جای اعزام کیفی شنا به بازی‌های آسیایی، بودجه این کار صرف چند اردوی مشترک و تورنمنت شود؟
ما باید به بازی‌های آسیایی اعزام می‌شدیم. شنا ورزش مادر است، این رشته جزو رشته‌های مدال‌آور است و حتماً باید در مسابقات حضور داشته باشد. به رشته ما نسبت به دیگر رشته‌ها توجه کمتری می‌شود. اگر شناگران بتوانند بدون دغدغه و فکر به آینده فقط روی تمرینشان تمرکز کنند، می‌توانند نتیجه‌های بهتری بگیرند.
‌مربی خارجی چقدر می‌تواند در پیشرفت شنای ایران مؤثر باشد؟
علم مربیان ما کمتر از مربیان خارجی نیست. مشکل مربیان ما مسائل سخت افزاری و خواسته‌هایی است که تأمین نمی‌شود. ما در کوچک‌ترین مسائل مشکل داریم، برای مثال یکی از معضلات من محدودیت زمان برای تمرین در استخر است. متأسفانه دمای آب استخرها بالا است و همین باعث خستگی زودرس می‌شود. بنابراین هرروز فقط می‌توانم 5 کیلومتر تمرین کنم، در حالی که رقبا روزی 6 تا 7 کیلومتر تمرین می‌کنند که در هفته حدود 15-16 کیلومتر بیشتر از من شنا می‌کنند. یکسری مسائل جزئی وجود دارد که اگر برطرف شود خیلی پیشرفت می‌کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی