صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل و دو - ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

سرد و کسل‌کننده مثل لیگ کشتی

ناامید از نابغه‌ و دوستانش

محسن وظیفه
   روزنامه نگار

لیگ برتر کشتی آزاد هفته‌های خود را خیلی تند تند سپری می‌کند اما کسی هست که متوجه شده باشد، در لیگ برتر کشتی آزاد و یا فرنگی تا به حالا چه اتفاقی رخ داده است؟ برنامه‌ریزی مسابقات به نحوی است که دو هفته لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی یک هفته عادی همه مردم است اما اینکه با این برگزاری تند و سریع چه چیزی قرار است عاید کشتی شود، مشخص نیست. هدف فقط پایان زودهنگام لیگ است و مشخص نیست که با این سطح برگزاری اگر مسابقات برگزار نمی‌شد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ علاوه بر این غیبت ستاره‌های تیم ملی کشتی سطح مسابقات را بشدت پایین آورده است. از بین ملی‌پوشان چند نفری برای حضور در لیگ برتر قرارداد نبسته بودند و علاوه بر این عده‌ای هم قرارداد بسته بودند که حالا آن‌هم در این رقابت‌ها غیبت دارند. از بین نفرات مطرحی که قرار‌داد بستند؛ حسن یزدانی و کامران قاسمپور اصلاً اوضاع خوبی ندارند و همین باعث شده تا اندک امیدی که به سطح مسابقات وجود داشت هم از بین برود. محمد نخودی، میلاد والی‌زاده و امیرحسین زارع از جمله ستاره‌هایی بودند که برای حضور در لیگ برتر قرارداد نبستند اما با این‌حال ستاره‌هایی هم بودند که قرارداد بستند اما در لیگ برتر کشتی نمی‌گیرند.
حسن یزدانی در صدر این نفرات قرار دارد؛ یزدانی بعد از ثبت قراردادش با انبوه‌سازان هوتن کتفش را جراحی کرد و حالا مشخص است که 5 ماه نمی‌تواند روی تشک بیاید و این یعنی غیبت حتمی او در لیگ برتر کشتی آزاد. علاوه بر حسن یزدانی، کامران قاسمپور هم با تیم انبوه‌سازان قرارداد بست اما او هم از ناحیه کشاله پا مصدوم بود و علاوه بر آن حالا با ابهاماتی که درباره یزدانی پیش آمده او احتمالاً به وزن کم کردن فکر می‌کند و اینکه باید یک وزن هم پایین‌تر بیاید. شاید همین باعث شود او هم از کشتی گرفتن در لیگ برتر منصرف شود و به فکر حضور در المپیک باشد. این همه غایب در لیگ برتر کشتی حسابی سطح مسابقات را نازل کرده و حالا لیگ برتر کشتی آزاد سرد و کسل‌کننده دنبال می‌شود.
این نوع برگزاری مسابقات سراسر ضرر است؛ علاقه‌مندان به کشتی که اصلاً لذتی از لیگ نمی‌برند؛ نه ستاره‌ای می‌بینند و نه امیدی دارند که در نیمه‌نهایی و فینال، نابغه‌ کشتی و ستاره‌های تیم ملی را روی تشک ببینند. هر سال به امید نیمه‌نهایی و فینال هر از گاهی مسابقات را پیگیری می‌کردند اما امسال اصلاً متوجه نمی‌شوند که چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی تمام می‌شود. اسپانسرها می‌آیند و هزینه می‌کنند اما بدون اینکه سودی ببرند با میلیاردها تومان هزینه فراری می‌شوند. کشتی‌گیران هم اگر کشتی بگیرند به لحاظ جسمانی ضرر می‌کنند و اگر شرکت نکنند به لحاظ مادی آسیب می‌بینند. وقتی قرارداد می‌بندند همه انتقاد می‌کنند که چرا می‌خواهند در لیگ برتر کشتی بگیرند و وقتی کسی هم مثل زارع قرارداد نمی‌بندد، می‌گویند سطح مسابقات آسیب دیده است. شاید این روزها بهتر باشد که فدراسیون کشتی برای نحوه برگزاری این مسابقات فکری اساسی کند. با این وضعیت بعید است که سال آینده اسپانسری برای سرمایه‌گذاری در لیگ برتر پا پیش بگذارد؛ آنها به امید دیده شدن آمدند اما حالا با کلی هزینه دیده هم نشدند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی