صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و چهل - ۱۶ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و چهل - ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

مرفاوی: 7 گل به تراکتور دیگر تکرار نمی‌شود

منصور خان سدی بود مقابل اختلاف‌های داخلی

حمیدرضا عرب
روزنامه نگار
درآستانه بازی با تراکتور تبریز، صمد مرفاوی که خود دو فصل سرمربی استقلال بود، معتقد است که بازیکنان و کادرفنی باید برد 7 گله فصل پیش مقابل این تیم را به دست فراموشی بسپارند. مرفاوی درعین حال به حفظ آرامش درون تیمی و دوری از حواشی نیز تأکید دارد؛ نکته مهمی که از سوی برخی نادیده گرفته شده است.
 
 استقلال شنبه هفته آینده مقابل تراکتور قرار می‌گیرد. ارزیابی شما از این بازی چیست؟
به طور کلی من هیچ یک از بازی‌های باقی مانده را برای استقلال ساده نمی‌بینم. در لیگ بازی ساده وجود ندارد. تیم ته جدولی می‌آید و تیم صدر جدولی را می‌برد. اینها نشانه‌هایی از تفاوت‌های لیگ امسال است. دیدید که صنعت نفت چه طور مقابل پرسپولیس بازی کرد. نباید تیمی را دست‌کم بگیریم. بازی استقلال مقابل تراکتور هم دشوار است. البته تراکتور الان تیم دست و پا بسته‌ای نیست. بازیکنان و مربیان خوبی دارند. بحث بازی‌های استقلال با تراکتور همیشه متفاوت است.
 در بازی آخر فصل پیش استقلال 7 گل به تراکتور زد.
آن یک حادثه بود که دیگر تکرار نمی‌شود. اگر با آن دید مقابل تراکتور قرار بگیریم، تنبیه می‌شویم و نتیجه بدی رقم می‌خورد. ضمن اینکه هرچه از لیگ می‌گذرد شگرد تیم‌ها برای یکدیگر بیشتر نمایان می‌شود. اگر نتایج هفته پیش را مرور کنید به این نتیجه می‌رسید که هر بازی با بازی دیگر متفاوت است. شما اگر این هفته یک تیم را ببرید و اگر هفته بعد مقابل همان تیم بازی کنید، ممکن است شکست بخورید. الان طوری شده که تیم‌ها با آنالیز سعی می‌کنند مقابل هم نتیجه بگیرند. بحث آنالیز خیلی مهم شده است. البته بعید می‌دانم کادر فنی استقلال هم گول بازی فصل پیش را بخورد. تراکتور الان با تراکتور فصل قبل متفاوت است. ضمن اینکه بعد از بردی پر گل مقابل استقلال قرار می‌گیرند و باید به خوبی نقاط ضعف و قوت این تیم شناسایی شود.
 تاکتیک استقلال مقابل شمس آذر اما به بن‌بست خورد و نتیجه‌ای که دلخواه نکونام بود رقم نخورد.
همین طور است. تیم‌ها کار می‌کنند اما استقلال هم شخصیت تیمی خوبی دارد. همین که هفته‌ها است تیم نباخته خوب است. این روند باید حفظ شود و استقلال ظرفیت حفظ این وضعیت را دارد. بازی‌ها هرچه به جلو می‌رود دشوارتر می‌شود و شما می‌توانید سختی امتیازگیری را برای استقلال در هفته‌های اخیر به خوبی حس کنید. بازی با آلومینیوم را با یک گل بردیم و از شمس آذر هم نتوانستیم بیشتر از یک امتیاز بگیریم. وقتی تیم‌های رقیب مقابل حریفان خود نتیجه نگرفتند، استقلال بالا ماند و این نشان می‌دهد برای رقبا هم بازی‌های سختی رقم خورده است. با این حال اعتقاد دارم اگر استقلال خودش را تا نیم‌فصل صدرنشین نگه دارد و بعد از آن هم بازیکنانی به خدمت بگیرد که وضعیت فنی مطلوبی داشته باشند، در نیم‌فصل دوم هم نتایج خوبی رقم می‌خورد.
 خیلی‌ها نگرانند که دوباره اختلاف میان نکونام و خطیر به استقلال لطمه بزند.
نباید این طور باشد. اختلاف بین کادرفنی و مدیریت به مجموعه تیم لطمه می‌زند. باید روابط اصلاح شود. از سویی نباید وارد جنگ‌های فرسایشی با رقبا شد. اخیراً دیدم که بگو مگویی میان نکونام و گل‌محمدی به وجود آمده است. تعجب کردم. این دو با هم در تیم ملی همبازی بودند و چرا باید به نقطه‌ای برسند که علیه هم حرف بزنند. امیدوارم دیگر شاهد چنین دعواهایی نباشیم چون اصلاً به سود فوتبال ایران نیست.
 به تازگی هفتمین سالگرد منصور پورحیدری هم برگزار شد. ایشان در دوران حیات سرمربی شما هم بودند. دوست داریم بار دیگر خاطرات خودتان را با ایشان برای‌مان مرور کنید.
من دریایی خاطره با منصورخان دارم اما چیزی که می‌توانم در هفتمین سالگرد درگذشت این اسطوره فقید به هواداران استقلال بگویم اینکه منصورخان با شخصیتی که داشت همیشه سدی بود مقابل اختلاف‌ها و حواشی. قطعاً اگر کسی مانند منصورخان اکنون در حیات بود و در استقلال فعالیت می‌کرد، اجازه نمی‌داد میان سرمربی استقلال و مدیریت اختلاف ایجاد شود. یکی از شاخصه‌های منصورخان صبر و آرامش بود. به عنوان یک استقلالی هیچگاه زحماتی که او برای این باشگاه کشید را فراموش نمی‌کنم. روحش شاد.

جستجو
آرشیو تاریخی