صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

پایان شکست‌ناپذیری آرسنال

جنجال VAR

محسن ذاکری
روزنامه نگار
شکست‌ناپذیری آرسنال در فصل 24-2023
با گل بحث‌برانگیز آنتونی گوردون به پایان رسید که با پیچیدگی بسیار و مداخله طولانی کمک‌داور ویدیویی تأیید شد. آرسنال فصل قبل در سنت جیمز پارک نیوکاسل را شکست داده بود اما تیم ادی هاو این بار انتقام گرفت. حالا تاتنهام تنها تیم بدون باخت لیگ برتر است و اگر بازی امشب خود مقابل چلسی را ببرد، چهار امتیاز با رقیب همیشگی‌اش یعنی آرسنال فاصله می‌گیرد. بازی هیجان زیادی نداشت بخصوص در نیمه اول و وقتی گوردون بعد از یک ساعت تنها گل مسابقه را زد، کنترل VAR به خاطر احتمال بیرون رفتن توپ از زمین، احتمال خطا و احتمال آفساید خیلی طولانی شد. آرسنال در نبود کاپیتان و بازیسازش، مارتین اودگارد حملات مؤثری طراحی نکرد ضمن اینکه گابریل ژسوس هم در ترکیب حضور نداشت و برای همین خط دفاع فوق‌العاده میزبان سربلند از بازی خارج شد. نیوکاسل حالا روی بازی خارج از خانه سه‌شنبه مقابل بوروسیادورتموند در لیگ قهرمانان تمرکز می‌کند. آرسنال هم که با باخت مقابل وستهم از جام اتحادیه کنار رفته، در بازی خانگی چهارشنبه شب برابر سویا به‌دنبال بازگشت به روزهای پیروزی است.
 
گوردون طلایی
گوردون خرید بزرگ نیوکاسل در ژانویه گذشته بود اما بعد از یک تابستان استثنایی با تیم زیر 21 سال انگلیس در رقابت‌های قهرمانی اروپا که با قهرمانی کشورش خاتمه یافت، تازه سرحال آمده است. مهاجم سابق اورتون بارها تیمش را نجات داده و یک بار دیگر خودش را ثابت کرد. او پیش از این مقابل امثال لیورپول در این فصل درخشیده و در برد 3 بر صفر چهارشنبه شب کلاغ‌ها در زمین منچستریونایتد در یک‌هشتم نهایی جام اتحادیه انگلیس توانایی‌اش برای بازی در پست‌های مختلف را نشان داد و هافبک بازی کرد. در این بازی هم شم گلزنی‌اش را به رخ کشید و بموقع حاضر شد تا یک لحظه بزرگ در دوران فوتبالش رقم بخورد.
 
اشتباه رایا
داوید رایا همچنان بیش از آنکه مشکلات آرسنال را حل کند، مشکل درست می‌کند. میکل آرتتا با لجبازی یا دفاعی تحسین‌برانگیز از دروازه‌بان اسپانیایی که در تابستان خریده و جایگزین آرون رمزدیل قابل اعتماد شده، حمایت می‌کند. نقش رایا روی تنها گل این بازی غیرقابل انکار است. روی سانتر ارسالی جایگیری خوبی نداشت و نتوانست توپ را دفع کند تا ژوئلینتون ضربه سر بزند و گوردون کار را تمام کند. VAR می‌توانست نجاتش بدهد اما نقطه تاریک دیگری در کارنامه شماره یک آرسنال ثبت شد.
 
 بیگ سیکس
اگر نیوکاسل یک کار مهم در این فصل داشته باشد، نتیجه گرفتن از بازی با تیم‌های طراز اول است. فصل قبل علائم امیدوارکننده‌ای بروز دادند اما در این فصل نتوانستند از بازی با تیم‌های مدعی نتایج خوبی بگیرند؛ به تیم ده نفره لیورپول، منچسترسیتی و برایتون باخته‌اند. بازی با آرسنال بدون باخت، موقعیت خوبی برایشان بود برای اینکه در جمع بیگ سیکس قرار بگیرند و آنها با پنجمین پیروزی در هفت بازی اخیر خودشان را ثابت کردند.
 
 اثرگذاری هاورتز
چند هفته قبل مقابل بورنموث، کای هاورتز نخستین گلش را برای آرسنال از روی نقطه پنالتی زد و با هم‌تیمی‌ها جشن گرفت. خرید گران‌قیمت تابستانی توپچی‌ها نتوانسته کار خاصی برای تیمش انجام دهد و هرچه تلاش می‌کند از هدف دورتر می‌شود. او در 40 دقیقه ابتدایی بازی کار خاصی نکرد اما با خطای آشکارش با واکنش تند طرفداران میزبان مواجه شد. VAR به صحنه توجهی نداشت و با یک کارت زرد جریمه شد اما شاید کار خشونت‌آمیز بازیکن سابق چلسی ثابت کرد او چقدر مصمم است برای اینکه در تیم تأثیر بگذارد اگرچه قطعاً مسیر را اشتباه طی می‌کند.
 
نکات آماری
گوردون در 11 بازی آخرش در لیگ برتر پنج گل زده به اندازه گل‌هایی که در 51 بازی قبلش زده بود. نیوکاسل برای نخستین بار بعد از سال 2012 چهار برد پیاپی در سنت جیمز پارک در لیگ برتر به دست آورده بدون اینکه گلی بخورد. آرسنال برای نخستین بار در رقابت‌های مختلف این فصل نتوانست گل بزند (هفدهمین بازی). فصل قبل هم نیوکاسل اولین تیمی شد که به روند گلزنی‌های آرسنال خاتمه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی