صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۹

تاریخ‌سازی مارسلو و یاران در آمریکــــــــــــــــای جنوبــــی

جنجالــــــــــــــی دراماتیــــــــــک تاریخــــــــــــــــی

ایمان گودرزی
روزنامه نگار
فلومیننزه شنبه با برد دراماتیک در فینال مقابل بوکا جونیورز موفق شد برای اولین بار در تاریخ خود قهرمان لیبرتادورس شود.
آلمانی کانو، مهاجم کهنه‌کار فلومیننزه، در نیمه اول دروازه آرژانتینی‌ها را باز کرد و در ادامه لوئیس آدوینکولا با یک شوت از راه دور خیره‌کننده بازی را به تساوی کشاند تا بازی در 90 دقیقه برنده‌ای نداشته باشد و به وقت اضافه کشیده شود.
در وقت اضافه، جان کندی که به‌عنوان بازیکن ذخیره به میدان آمده بود قبل از اینکه از زمین بازی اخراج شود با گلی که به ثمر رساند قهرمانی برزیلی‌ها را تضمین کرد.
مهاجم برزیلی که قبل از گلش کارت زرد گرفته بود، وقتی گل پیروزی را زد نتوانست شادی خود را کنترل کند و به میان هواداران رفت، همین مسأله باعث شد که کارت زرد دوم را از داور دریافت کند و از زمین بازی با افتخار خارج شود.
با 10 نفره شدن فلومیننزه، بوکا که قهرمان شش دوره از این مسابقات است تمام قدرتش را برای به تساوی کشاندن بازی به کار گرفت اما سیلی فرانک فابرا به نینو تعداد بازیکنان زمین را به جای نتیجه بازی به تساوی کشاند.
این آخرین سکانس از یک فینال هیجان‌انگیز بود و تیم برزیلی با این قهرمانی آخرین قطعه پازل قهرمانان قاره‌های مختلف را کنار هم چید و فلومیننزه حالا باید در ماه سپتامبر در جام باشگاه‌های جهان که در عربستان سعودی برگزار می‌شود در کنار منچستر سیتی، قهرمان لیگ برتر و اروپا به میدان برود.
 
همه چیز برای وقت‌های اضافه
این در اصل یک بازی خانگی برای فلومیننزه بود زیرا فینال در ورزشگاه آنها - ماراکانای ریودوژانیرو - برگزار شد.
اما بوکا بخوبی از طرف هوادارانش حمایت شد و ده‌ها هزار نفر از آرژانتین برای تشویق تیم محبوبشان به برزیل سفر کرده بودند.
فینال کوپا لیبرتادورس که معادل فینال لیگ قهرمانان اروپا در آمریکای جنوبی است اغلب فینال‌های بسیار جذابی را از خود به جای می‌گذارد و این بازی نیز پس از 90 دقیقه پرهیجان به وقت اضافه دراماتیک و پرتنش کشیده شد.
گل بی‌نظیر کندی دقیقاً همان چیزی بود که یک فینال آن هم در سطح لیبرتادورس به آن نیاز دارد و شادی بعد از گل او آنقدر بی‌پروا بود که برای داور راهی جز نشان دادن کارت زرد دوم و اخراج نگذاشت.
این بازی در دقایق پایانی به اوج عصبانیت و خشونت کشیده شد، اما فلومیننزه برنده داخل و خارج از زمین شد.
 
رئال مادرید درک کند؛ این بزرگترین افتخار من است!
مارسلو، مدافع چپ 35 ساله سابق برزیل، در ماه فوریه پس از 16 فصل حضور به المپیاکوس پیوست و پس از یک دوره نه چندان موفق در این تیم به باشگاه دوران کودکی خود بازگشت.
مارسلو دوران پرافتخاری با سفیدپوشان پشت سر گذاشت و پس از پنج قهرمانی در لیگ قهرمانان و شش قهرمانی لالیگا کوله‌بارش را از این تیم بست.
او حالا پس از قهرمانی در لیبرتادورس به گروهی متشکل از 15 بازیکن از جمله رونالدینیو، نیمار و خولیان آلوارز می‌پیوندد که هم در اروپا و هم آمریکای جنوبی قهرمان شده‌اند.
مارسلو که در نیمه دوم تعویض شد، به ESPN گفت: «رئال مادرید خوشحالی من را درک خواهد کرد. این مهم‌ترین عنوان در سطح باشگاهی برای من است، زیرا این باشگاهی است که من در آن بزرگ شده‌ام. مهم‌ترین جامی را برای باشگاهی به دست آوردم که باعث رشد من شد و من را در مسیر حرفه‌ای شدن قرار داد.»
فرناندو دینیز - سرمربی فلومیننزه و موقت تیم ملی برزیل- سرانجام موفق شد جامی دست‌نیافتنی - معادل لیگ قهرمانان اروپا - را برای تیمی که در فینال 2008 شکست خورد، به ارمغان بیاورد.
سرخیو رومرو دروازه‌بان بوکا گفت: «امروز موقعیت‌های زیادی داشتیم اما در نهایت نتوانستیم از فرصت استفاده کنیم و از یک بازیکن بیشتر داشتنمان استفاده‌ای نکردیم. فکر می‌کنم عملکرد خوبی در این جام داشتیم، از هواداران تشکر می‌کنم و متأسفم که امروز به آنها شادی ندادیم.»
بوکا به‌دنبال هفتمین قهرمانی لیبرتادورس بود اما اکنون سه فینال اخیر خود را پس از شکست در سال‌های 2012 و 2018 از دست داده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی