صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و نه - ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

کنفدراسیون فوتبال آسیا مدیون اعتبار فوتبال ایران

وقتی از این پست‌ها آبی گرم نمی‌شود

اکبر منتشلو
روزنامه نگار
در چند سال اخیر وضعیت فوتبال کشورمان اصلاً خوب نبوده و به هر جایی از این فوتبال نگاه کنیم، می‌توانیم کاستی‌ها، ضعف‌ها و نابسامانی‌های زیادی را مشاهده کنیم.
این وضعیت در همه ابعاد فوتبال کشورمان دیده می‌شود، از غیر حرفه‌ای بودن بازیکنان گرفته تا باشگاه‌های لیگ برتر، از مدیریت فوتبال گرفته تا داوری در این رشته ورزشی، همه و همه بیانگر پسرفت بوده و متأسفانه شاهد پیشرفتی در فوتبال نیستیم، شاید بتوان به جرأت گفت که حتی نوسان هم در این ورزش دیده نمی‌شود و با تأسف بسیار حداقل کورسوی امیدی هم دیده نمی‌شود تا بتوان امیدوار بود، نه فوتبال ملی کشورمان دستاوردی طی سال‌های اخیر داشته و نه باشگاه‌های لیگ برتری و نمایندگان کشورمان در آسیا توانسته‌اند مقامی کسب کنند. این واقعیت فوتبال کشورمان با مدیریت جزیره‌ای است که گریزی از آن نداریم. ولی با همه این اوضاع توصیف شده، هنوز هم فوتبال کشورمان یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا به شمار می‌رود و در قاره کهن، همین فوتبال افتخاراتی دارد که آرزوی خیلی از کشورهای عضو کنفدراسیون فوتبال آسیا است.
 هنوز هم فوتبال کشورمان با داشتن پیشکسوتان سرشناس بسیاری در این ورزش، یکی از پرافتخارترین کشورها در این ورزش در آسیا است و در حقیقت می‌توان مطرح کرد که بخش زیادی از اعتبار کنفدراسیون فوتبال آسیا، به حضور کشورمان در این کنفدراسیون برمی‌گردد. این را هم باید اضافه کنیم که فدراسیون فوتبال کشورمان یکی از معدود کشورهای آسیایی است که سا‌ل‌ها زودتر از سایر کشورها و در حقیقت با تأسیس این کنفدراسیون، عضو آن می‌باشد و قدمتی طولانی دارد. بر اساس همین اعتبار فوتبال کشورمان، در طول سال‌های گذشته، مسئولان فوتبال کشورمان همواره پست‌ها و صندلی‌هایی در این کنفدراسیون داشته‌اند که در آخرین انتخابات این کنفدراسیون مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان به عنوان نایب رئیس AFC انتخاب شد و همچنان در این پست مسئولیت دارد.
از طرف دیگر طی سال‌های گذشته، همواره پرونده‌های انضباطی بسیاری برای فوتبال کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا مطرح شده و به خاطر سوءمدیریت سال‌های اخیر در فوتبال کشورمان، تعداد این پرونده‌ها همواره در حال افزایش بوده است تا جایی که هر کدام از باشگاه‌های لیگ برتری چندین پرونده در کمیته‌های مختلف کنفدراسیون فوتبال آسیا داشته و دارند. البته این موضوع فقط مختص باشگاه‌های لیگ برتری نبوده و حتی فدراسیون فوتبال کشورمان نیز در مقاطعی درگیر پرونده‌های خاصی شده است.
جالب است که قریب به اتفاق این پرونده‌ها، چه متعلق به باشگاه‌ها و چه مربوط به فدراسیون فوتبال، به ضرر فوتبال کشورمان تمام شده و به جهت رأی صادره اولیه در کنفدراسیون فوتبال آسیا، دادگاه‌های بین‌المللی تجدیدنظر نیز چندان برای فوتبال کشورمان مفید نبوده است و معمولاً آرای AFC تأیید شده است.
در آخرین مورد از این قضایا، سپاهان در حالی که همه چیز را برای بازی با تیم عربستانی آماده کرده بود، با عدم حضور تیم عربستانی در زمین روبه‌رو شد و این در حالی بود که ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا، ورزشگاه مورد نظر سپاهانی‌ها را برای برگزاری بازی تأیید کرده بودند. در نهایت حتی پای سیاسی‌ها هم به این موضوع باز شد اما ثمری نداشت و مثل اکثر پرونده‌ها، این بار هم برای نماینده کشورمان حکم سنگینی اعلام شد. جالب است که در خلال همین پرونده مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا، به بهانه‌های واهی، حتی اجازه کمترین دخالت را هم به مهدی تاج به عنوان نایب رئیس فدراسیون فوتبال ندادند تا پست و صندلی فعلی در آن کنفدراسیون، در حال حاضر هم دردی از فوتبال را دوا نکند.
همانطور که عنوان شد در طول سال‌های گذشته همواره نمایندگانی از کشورمان در پست‌های مختلف در کنفدراسیون فوتبال آسیا حضور داشته‌اند اما به طور قطع هیچ‌گاه نتوانسته‌اند از حق فوتبال کشورمان در موضوعات مختلف دفاع کرده و تأثیر مثبتی داشته باشند. تا جایی که معمولاً این پست‌ها و صندلی به صورت نمادین در اختیار برخی افراد از کشورمان قرار می‌گیرد و نه تنها در آرای اعلامی کنفدراسیون فوتبال آسیا اثرگذاری ندارد بلکه فقط به یک اسم ختم شده و با پایان زمان آن منقضی می‌گردد. این در حالی است که با همه مشکلاتی که این روزها فوتبال کشورمان دارد، همچنان یکی از قطب‌های فوتبال آسیا به شمار می‌رود و کنفدراسیون فوتبال آسیا از اعتبار فوتبال کشورمان حداکثر بهره را می‌برد ولی کمترین اهمیت و بها را به این فوتبال می‌دهد. این موضوع همواره مورد بی‌توجهی و بی‌مهری مسئولان فوتبال کشورمان قرار گرفته و اکثر این مسئولان به گرفتن نمادین یک مسئولیت در کنفدراسیون فوتبال آسیا راضی بوده و هیچ‌گاه این اعتبار و جایگاه برای دفاع از حق فوتبال کشورمان استفاده نشده است.
سال‌ها در خصوص برخی قراردادهای غیرحرفه‌ای در فوتبال کشورمان انتقاد کرده‌ایم و معتقدیم بخشی از مشکلات محکومیتی فوتبال کشورمان در کنفدراسیون فوتبال آسیا، ناشی از بی‌توجهی باشگاه‌ها و حتی گاهی مسئولین فوتبال کشورمان، به نحوه قرارداد با طرف‌های خارجی است اما به طور حتم اجحاف و ظلم کنفدراسیون فوتبال آسیا در حق فوتبال و باشگاه‌های فوتبال کشورمان مربوط به عدم بهره‌برداری صحیح از پست‌ها و صندلی‌هایی است که بسته به اعتبار فوتبال کشورمان، در اختیار برخی مسئولان فوتبال قرار می‌گیرد و متأسفانه هیچ بهره‌ای از آن عاید فوتبال نمی‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی