صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

دو بازی فردا شب لیگ قهرمانان آسیا در یک ورزشگاه برگزار می‌شود

روز پرفشار چمن آزادی

مسئولان ورزشگاه آزادی اصرار داشتند که فشار روی چمن زمین اصلی کمتر شود، ولی بر خلاف میل‌شان فردا مجبورند میزبان دو بازی لیگ قهرمانان آسیا باشند. نساجی طبق توافق قبلی بازی‌های خانگی‌اش را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌کند و ساعت 17:30 دوشنبه میزبان نوبهار ازبکستان است. تنها به فاصله 4 ساعت، سوت شروع بازی سپاهان به صدا درمی‌آید و تیم اصفهانی میزبان آلمالیق ازبکستان است.
تماشاگران قدیمی فوتبال به خاطر دارند که در دهه 70 ورزشگاه آزادی سابقه میزبانی از دو بازی در یک روز را دارد. در آن سال‌‌ها بحث کیفیت چمن چندان مطرح نبود، ولی فوتبال ایران پوست انداخته و نه می‌توان لیگ برتر را روی چمن ناهموار پیش برد نه استانداردهای کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه می‌دهد که مسابقات لیگ قهرمانان یا مقدماتی جام جهانی در چنین شرایطی برگزار شود.  
سپاهان ورزشگاه نقش جهان را به عنوان میزبان معرفی کرده بود، ولی بعد از اتفاقات بازی با الاتحاد کنفدراسیون فوتبال آسیا این باشگاه را از میزبانی سه بازی خانگی (یک بازی تعلیقی است) محروم کرده. سپاهان می‌خواست بازی‌هایش را به ورزشگاه فولادشهر ببرد که سابقه میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را دارد، ولی کنفدراسیون فوتبال آسیا اجازه نداد و تأکید کرده که تیم اصفهانی هم باید در ورزشگاه آزادی به میدان برود.
دلیل مخالفت AFC این است که فقط ورزشگاه آزادی امکانات VAR دارد و امکان نصب تجهیزات این فناوری در ورزشگاه فولادشهر فعلاً وجود ندارد. این اولین دوره‌ای است که از کمک‌داور ویدیویی در این مسابقات استفاده می‌شود و ورزشگاه آزادی به خاطر میزبانی پرسپولیس و نساجی آماده استفاده از این تکنولوژی است.

تمرین در آزادی ممنوع
مشکل بزرگ‌تر یک روز قبل از بازی است که تیم‌ها برای آشنایی با شرایط باید در زمین اصلی تمرین کنند. برگزاری دو بازی، یعنی چمن ورزشگاه آزادی امروز باید چهار تمرین حداقل یک ساعته را هم تحمل کند. به همین خاطر تصمیم گرفته شده که تمرین روز قبل از بازی در ورزشگاه اصلی لغو شود و این چهار تیم در زمین‌های متفاوتی تمرین کنند.
پیش از این هم چنین موردی در فوتبال ایران و جهان سابقه داشته و گاهی با توجه به وضعیت چمن یا شرایط آب و هوایی تمرین روز قبل از مسابقه در زمین اصلی لغو می‌شود. یکی از نمونه‌های جالب به بازی پرماجرای پرسپولیس- النصر برمی‌گردد که تیم عربستانی تمرین روز قبل از بازی را کلاً لغو کرد. سرمربی این تیم به دلیل خستگی ترجیح داد تیمش روز قبل از بازی در زمین چمن تمرین نکند و آنها تمرین سبکی در هتل داشتند.

مشکلات بلیت‌فروشی
یکی دیگر از دردسرهای برگزاری دو بازی در یک روز، بلیت‌فروشی و ورود و خروج تماشاگران دو بازی است. در گذشته رسم بر این بود که تماشاگران با خرید یک بلیت می‌توانستند دو بازی را ببینند. ورزشگاه شهید شیرودی حتی در مقاطعی میزبان سه بازی از باشگاه‌های تهران در یک روز بود و تماشاگران مشتاق می‌توانستند شش ساعت متوالی روی سکوها بنشینند و فوتبال ببینند.
لیگ قهرمانان آسیا اما قواعد خودش را دارد و تماشاگران برای هر بازی باید بلیت جداگانه‌ای تهیه کنند. بازی نساجی حدود ساعت 19:30 تمام می‌شود و مسئولان برگزاری باید بلافاصله ورزشگاه را تخلیه کنند. بعد از آن نوبت ورود تماشاگران بازی دوم است و حداقل یک ساعت پیش از شروع بازی سپاهان، گیت‌ها باید برای ورود طرفداران تیم اصفهانی آماده باشد.

فشار حداکثری روی چمن
با آنچه مدیران ورزشگاه آزادی از شرایط بحرانی چمن گفته بودند، فشاری که این روزها وارد می‌شود، کیفیت آن را به شدت کاهش می‌دهد. آنها مدعی بودند که یکی از دو تیم استقلال یا پرسپولیس هم باید به زمین دیگری بروند، ولی نه تنها این اتفاق رخ نداد که بازی‌های هر سه نماینده ایران در لیگ قهرمانان به این ورزشگاه منتقل شده. بازی بعدی که در آزادی برگزار می‌شود، استقلال- تراکتور شنبه هفته آینده است. با تعطیلی لیگ هم چمن آزادی فرصت استراحت ندارد و بازی تیم ملی مقابل هنگ‌کنگ در مقدماتی جام جهانی در این ورزشگاه خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی