صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هشت - ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

موقعیت‌هایی که به گل تبدیل نمی‌شود

فرخ حسابی
روزنامه نگار
پرسپولیس در روزی که می‌توانست از تساوی استقلال در قزوین بهترین استفاده را ببرد مقابل تیم سختکوش صنعت نفت آبادان در تهران متوقف شد تا فاصله دو امتیازی‌اش با استقلال همچنان دست نخورده باقی بماند. این تساوی البته در شرایطی به ‌دست آمد که سرخپوشان پایتخت گل دوم را روی یک پنالتی که با اشتباه واضح داور مسابقه رقم خورد، به ثمر رساندند و اگر این پنالتی اعلام نمی‌شد شاید شرایط برای تیم یحیی گل‌محمدی بدتر پیش می‌رفت و اولین شکست آنها در لیگ مقابل تیم آبادانی و در تهران رقم می‌خورد.
مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر در این بازی البته موقعیت‌های زیادی را ایجاد کرد و شانس‌های مناسبی برای گلزنی داشت اما عدم دقت در تمام‌کنندگی نکته‌ای بود که در بازی این تیم به چشم می‌خورد. این «گل نزنی» در بازی مهاجمان تیم مثل شهاب زاهدی و باهویی نمود بیشتری داشت اما دیگر بازیکنانی که هم موقعیت‌های مناسب برای زدن توپ به سمت چهارچوب دروازه پیدا می‌کردند در این مورد ضعیف نشان می‌دادند و با دستپاچگی عمل می‌کردند.
صنعت نفت آبادان تیمی نبود که رو به فوتبال بسته و کاملاً دفاعی بیاورد اما این تیم نیز برنامه اصلی کار خود را بر بسته نگه داشتن دروازه گذاشته بود. پرسپولیس در این فصل نشان داده که راه شکستن لایه‌های دفاعی پرتعداد و ایجاد موقعیت در بازی‌ها را بخوبی بلد است. تنوع در حملات پرسپولیس به چشم می‌خورد و حضور پرتعداد بازیکنان در محوطه جریمه حریف و اطراف آن باعث ایجاد آشفتگی در خط دفاعی تیم‌های مدافع و بالاتر رفتن ضریب اشتباهات آنها می‌شود. در بازی مقابل صنعت نفت آبادان مبنای تاکتیکی یحیی گل‌محمدی بر سانتر از کناره‌ها بود، اما سانترهایی هدفمند که گاه به‌صورت کوتاه و روی پای بازیکن هم‌تیمی فرود می‌آمد و فرصت بازی با توپ را داخل محوطه و نزدیک شش قدم به بازیکنان تهاجمی پرسپولیس مثل سعید صادقی و محمد عمری می‌داد. سروش رفیعی در تنظیم ضرباهنگ بازی قرمزها بسیار خوب عمل می‌کرد. او در این فصل سرعت تغییر وضعیت پرسپولیس از دفاع به حمله را بالا برده و با پاس‌های دقیق خود نقش زیادی در شکستن لایه‌های پرتعداد دفاعی حریفان ایفا کرده است هرچند که در بازی قبلی مقابل ملوان هم او و هم دیگر هافبک‌های پرسپولیس در خلق موقعیت هم توفیقی نداشتند. مشکل بزرگ پرسپولیس اما همچنان عدم گلزنی است و موقعیت‌هایی که تبدیل به گل نمی‌شود. در بازی‌های اخیر و بعد از مصدومیت مرتضی پورعلی‌گنجی، خط دفاعی پرسپولیس هم کاملاً متزلزل نشان داده و راه دروازه براحتی به سوی حریفان باز می‌شود. حسین کنعانی‌زادگان روی گل اول صنعت نفت مقصر بود و بدون جایگیری مناسب بازیکن مهاجم را به حال خود رها کرد. این آشفتگی در خط دفاعی نگرانی‌های زیادی را نزد هواداران سرخپوش‌ ایجاد کرده و به نظر می‌رسد در بازی‌های بزرگتر این خط دفاعی نمی‌تواند تضمین‌کننده موفقیت قرمزها باشد.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی