صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۸

دورتموند – بایرن مونیخ؛ هفته دهم بوندس لیگا

دِر کلاسیکر بهترین فرصت برای انتقام

امشب مهمترین بازی هفته دهم بوندس لیگا و یکی از جذابترین بازی‌های باشگاهی اروپا در ورزشگاه زگنال ایدونا پارک و بین دو تیم دورتموند و بایرن مونیخ برگزار می‌شود.
بوروسیا دورتموند ساعت 21:00 میزبان مدافع عنوان قهرمانی بوندس‌لیگا یعنی بایرن مونیخ است تا یکی دیگر از نبردهای هیجان انگیز موسوم به «دِر کلاسیکر» رقم بخورد. هفته گذشته دو تیم در جام حذفی کار سختی داشتند. دورتموند به سختی از سد هوفنهایم گذشت و بایرن مونیخ هم حذف شوکه‌کننده مقابل تیم دسته سومی سابروکن را تجربه کرد.
این بازی فرصت مناسبی برای دورتموند است که برابر تیم پر از مصدوم بایرن مونیخ قرار بگیرد و دشمن قدیمی خود را شکست دهد. بایرن در پنج سال اخیر به دورتموند در لیگ نباخته است اما سفر به شمال آلمان با چند غایب مهم بویژه در خط دفاعی کار توماس توخل سرمربی بایرن و تیمش را بسیار سخت کرده است.
ماتیاس دی لیخت مدافع هلندی باواریایی‌ها جدیدترین مصدوم این تیم است که روز پنجشنبه اعلام شده به دلیل مصدومیت زانو چند بازی از جمله بازی مقابل دورتموند را غایب خواهد بود. پیش از او دایوت اوپامکانو دیگر مدافع میانی تیم نیز مصدوم شده بود و با این حساب فقط کیم مین جائه کره‌ای تنها مدافع میانی تخصصی در تیم بایرن خواهد بود. در خط میانی لئون گورتسکا و رافائل گوئررو مصدوم هستند و یاشوا کیمیش هافبک باتجربه تیم نیز این بازی را به دلیل محرومیت از دست خواهد داد.
در این فصل بایرلورکوزن تیم شگفتی‌سازی است که تا پایان هفته نهم با 25 امتیاز و بدون شکست در صدر جدول بوندس‌لیگا قرار دارد. بایرن مونیخ نیز دیگر تیم بدون شکست این فصل است که با دو امتیاز کمتر از لورکوزن در رده دوم قرار دارد. شکست در بازی امشب می‌تواند اختلاف بایرنی‌ها با لورکوزن صدرنشین را به 5 امتیاز برساند (اگر لورکوزن امشب مقابل هوفنهایم به برد برسد) و از سوی دیگر دورتموند را 24 امتیازی کند و بالای سر بایرن مونیخ قرار دهد. دورتموند هم تا اینجای فصل بدون شکست بوده است و در کل سال 2023 فقط یک شکست را در 28  بازی خود تجربه کرده است.
نیکو شلاتربک مدافع دورتموند گفت تیمش انگیزه‌ای برای انتقام ندارد. او گفت: «انتقام باعث انگیزه بیشتر ما نمی‌شود. اما باید همه بازی‌ها را ببریم و این باید مهمترین انگیزه ما باشد»
دورتموند فصل قبل با ادین ترزیچ سرمربی خود فوتبال آلمان را غافلگیر کرد و فاصله کمی با کسب قهرمانی بوندس‌لیگا داشت، اما در نهایت یک نام آشنا به جام رسید و دورتموند قهرمانی را در هفته آخر به دشمن قدیمی‌اش هدیه داد.
حالا در فصل جدید رقبای بیشتری برای هر دو تیم وجود دارند و بایرلورکوزن و اشتوتگارت هم به آنها اضافه شده‌اند. با این حال ترزیچ و شاگردانش نمی‌خواهند کم بیاورند و به شکست‌ناپذیری مقابل دیوار زرد تکیه خواهند کرد تا رقبا را از دم تیغ بگذرانند. دورتموند هم در بوندس‌لیگا هنوز شکست نخورده و می‌تواند اولین باخت رقیب را در زیگنال‌ایدونا‌پارک به آنها تحمیل کند. از طرفی 5 سال پیروز نشدن درکلاسیکرهای بوندس‌لیگایی انگیزه دوچندانی برای شاگردان ترزیچ خواهد بود. بی‌شک دورتموند آماده یک جنگ تمام عیار است و تا دقیقه آخر دست از مبارزه نخواهد کشید. اما دورتموند با شکست رقیب پرستاره‌اش معادلات را در بوندس‌لیگا برهم خواهد زد؟ برد دورتموند می‌تواند دیگر تیم‌های بالای جدول را هم خوشحال کند.
 
آمار
133) این یکصد و سی و چهارمین درکلاسیکر فوتبال آلمان خواهد بود. در 133 درکلاسیکر قبلی، بایرن 66 بازی را برده، دورتموند در 32 بازی برنده شده و 35 بازی هم با تساوی پایان یافته است.
108) در بوندس‌لیگای آلمان، این دو تیم 108 مرتبه به مصاف هم رفته‌اند. بایرن 53 برد کسب کرده، دورتموند 25 مرتبه پیروز شده و 30 بازی هم مساوی شده است.
9) آمار درکلاسیکر بدجور به سود بایرن است. بایرنی‌ها در 9 بازی آخرشان مقابل دورتموند شکست نخورده‌اند؛ 8 بازی به سود باواریایی‌ها تمام شده و یک بازی هم با تساوی خاتمه یافته است.
1) از آخرین برد دورتموند در بوندس‌لیگا مقابل بایرن 5 سال گذشته است. نوامبر 2018 زنبورها دشمن دیرینه‌شان را شکست دادند. در 13 بازی آخر دورتموند فقط همان یک برد را داشته.
0) بایرن‌مونیخ و دورتموند دو تیم بدون‌ شکست بوندس‌لیگا هستند. بایرلورکوزن صدرنشین شریک آنها در این رکورد است.
20) دورتموند در 20 بازی آخر بوندس‌لیگایی در خانه‌اش شکست نخورده است. این رکورد شامل تساوی 2-2 در دیدار خانگی فصل قبل مقابل بایرن هم می‌شود.
40) توماس مولر با 39 بازی باسابقه‌ترین بازیکن تاریخ درکلاسیکر است. او به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بازی رفت غایب بود.
32) روبرت لواندوفسکی با 32 گل زده برای هر دو تیم، برترین گلزن درکلاسیکر به شمار می‌رود.
8) یولیان برانت در 8 بازی آخر بوندس‌لیگایی‌اش یا گل زده یا پاس‌گل ارسال کرده. او با رکورد ارلینگ هالند برابری کرده است.
12) هری کین که 12 گل در 9 بازی ابتدایی بوندس‌لیگایی‌اش زده، بهترین آمار تاریخ این لیگ را به ثبت رسانده است. به این آمار جذاب 5 پاس‌گل هم اضافه کنید.
 
ترکیب احتمالی دو تیم
دورتموند: کوبل، ریرسون، هوملس، شلوتربک، بن‌سبعینی، انمچا، جان، مالن، رویس، برانت و فولکروگ
بایرن‌مونیخ: نویر، مزراوی، دی‌لیخت، کیم، دیویس، لایمر، گورتسکا، سانه، موسیالا، کومن و کین

 

جستجو
آرشیو تاریخی