صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تحول غیرمنتظره یک مربی

تارتار، چهره درخشان مربیگری لیگ

آرمن ساروخانیان
روزنامه‌نگار

ملوان بعد از برد سه بر دو در خانه سپاهان و صعود به رده سوم لیگ برتر بی‌تردید شایسته عنوان پدیده این فصل لیگ است. ملوان با 15 امتیاز و تفاضل 6+ بهترین عملکرد تاریخ این تیم را تا این مقطع از فصل ثبت کرده است. آنها هفته گذشته هم پرسپولیس را متوقف کردند و با کمی دقت می‌توانستند حتی برنده آن بازی باشند و حالا به جای تیم سرخپوش در رده دوم بایستند.
ملوان فصل گذشته به لیگ برتر بازگشت و هدفش تنها بقا در لیگ بود. مازیار زارع توانست تیم شهر انزلی را در لیگ برتر حفظ کند و هواداران منتظر بودند که به کارش ادامه بدهد. او در حالی استعفا داد که کارنامه قابل قبولی به جا گذاشته بود. باشگاه ملوان بعد از کنار رفتن این مربی بومی در زمانی محدود سراغ مهدی تارتار رفت و هدف‌شان با این مربی هم مثل فصل قبل ماندن در لیگ و در بهترین حالت حضور در میانه جدول بود. ملوان با بودجه بالایی بسته نشد و با توجه به پتانسیل بازیکنان نمی‌شد از این تیم انتظار خیلی بالایی داشت. با این حال ملوان در این فصل نتایج درخشانی گرفته که هیچ هواداری تصورش را نداشت.
آنچه اوج‌گیری ملوان را عجیب‌تر می‌کند، تحول سبک مربیگری تارتار است که در انزلی تیم نترس و زهرداری ساخته. تارتار در فصول گذشته بیشتر به عنوان مربی مطرح بود که تیم‌هایش علاقه زیادی به دوندگی و بازی تخریبی دارند. بازی‌های تیم تارتار معمولاً کم‌ گل بود و بیشتر با تساوی به پایان می‌رسید.  اولویت برای او از کار انداختن برنامه‌های تهاجمی حریف بود ولی تیم‌هایش قدرت هجومی بالایی نداشتند و انرژی بازیکنان بیشتر در کارهای دفاعی و جنگ‌های میانه زمین صرف می‌شد. این مدل بازی بیشتر برای تیم‌های جوان و کم‌ستاره که جا‌ه‌طلبی بالایی ندارند مناسب است و ملوان هم با آگاهی از این ویژگی‌ها سراغ این مربی رفت. این تیم فصل قبل با زارع دوازدهم شده بود و امید داشت که با تارتار رتبه‌ای در همین محدوده به دست آورد.
تارتار اما در این فصل چهره متفاوتی از مربیگری را به نمایش گذاشته. ملوان تیمی است که عقب نمی‌نشیند، از میانه زمین دفاع می‌کند، ضدحملاتش زهردار است و مهم‌تر از آن در انتقال توپ به حمله مهارت بالایی دارد. آنها بعد از تصاحب توپ با نفرات زیادی به سمت دروازه حریف می‌روند و این شانس گلزنی آنها را خیلی بالاتر برده است. یکی از صحنه‌های جالب بازی هفته گذشته ملوان مقابل پرسپولیس در آخرین لحظات اتفاق افتاد که بازیکنان این تیم با شش نفر به ضدحمله رفتند و در برابر سه مدافع تیم میهمان با کمی دقت می‌توانستند به گل برتری برسند.
معمولاً هر تیمی که این فصل به نقش جهان برود رویکردی محتاطانه و دفاعی دارد ولی ملوان مقابل سپاهان هم بدون ترس بازی کرد و به جای عقب‌نشینی به یک سوم دفاعی تلاش می‌کرد حریف قدرتمندش را در میانه زمین متوقف کند. زدن سه گل به سپاهان اتفاقی نیست و نشان از رویکرد تهاجمی ملوان و برنامه مشخص تارتار برای ضربه زدن به خط دفاع تیم اصفهانی دارد. هرچند بازیکنان سپاهان در این بازی اشتباهات زیادی داشتند ولی ملوان علاوه بر این سه گل فرصت‌های خوب دیگری هم داشت و نمی‌توان این برد را اتفاقی دانست. آنها پیش از گل سوم که نتیجه اشتباهات متوالی بازیکنان سپاهان بود یک توپ را به تیر دروازه حریف کوبیدند و در یک صحنه مهاجم‌شان توپ را از مقابل دروازه خالی به بیرون زد. آنها مقابل سپاهان امید گل 35/2 را ثبت کردند که فوق‌العاده است و کیفیت و تعداد بالای حملات این تیم در خانه یکی از مدعیان جدی قهرمانی را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

ملوان فصل قبل در 30 بازی 21 گل زده بود که متوسط 7/0 گل در هر بازی را نشان می‌دهد، ولی آنها در 9 بازی این فصل 13 گل زده‌اند که معادل 44/1 گل در هر بازی است و نسبت به فصل قبل دو برابر شده. این موفقیت در شرایطی به دست آمده که خبری از ستاره‌های پر سر و صدای لیگ برتر در ترکیب این تیم نیست و تارتار با بازیکنانی بی‌ادعا توانسته به این موفقیت برسد. البته حفظ این رتبه در ادامه فصل کار آسانی نیست، ولی اگر اتفاق عجیبی نیفتد این ملوان به راحتی می‌تواند فصل را در نیمه بالایی جدول و با رتبه‌ای خوب به پایان برساند.

تارتار: از قلعه‌نویی می‌خواهم بازیکنان ما را ببیند
باران انزلی در اصفهان به ما کمک کرد
بهترین نتیجه هفته نهم لیگ متعلق به ملوان بود که در اصفهان توانست سپاهان بدون باخت را 3 بر 2 شکست بدهد. مهدی تارتار پس از این برد درخشان گفت: از بازیکنانم تشکر می‌کنم‌ که جانانه جنگیدند و واقعاً استحقاق این پیروزی و سه امتیاز را داشتیم. موقعیت‌های خوبی را ایجاد کردیم و به حق‌مان رسیدیم. اگر تماشاگران سپاهان از خوشحالی ما ناراحت شدند، ما را ببخشند. بردن سپاهان در اصفهان کار هر تیمی نیست.»
تارتار اضافه کرد: «باخت سپاهان را به یاد ندارم و شاید در طول فصل یک بار در خانه ببازند. سپاهان تیم قدرتمندی است.»
سرمربی ملوان در تمجید از بازیکنانش تأکید کرد که انتظار دارد آنها فرصتی برای حضور در تیم ملی داشته باشند: «از کادر فنی تیم ملی به‌ویژه شخص قلعه‌نویی می‌خواهم بازیکنان ما را ببینند. در 7 بازی با تیم‌های مدعی 15 امتیاز کسب کردیم و این بازیکنان لیاقت حضور در تیم ملی را دارند. یکدستی و یکدلی که در تیم داریم، برگ برنده ماست و رفاقت میان تیم‌مان مثال‌زدنی است. با احترام به همه هواداران تیم‌ها، هواداران انزلی عاشق این تیم‌ هستند و علاوه بر انرژی‌ای که به ما می‌دهند، وظیفه ما را نیز سنگین کرده‌اند. ما نیز شبانه‌روزمان را برای موفقیت این تیم گذاشته‌ایم.»
تارتار با اشاره به فرصت از دست رفته در برابر دروازه خالی سپاهان اضافه کرد: «باید خودمان را باور کنیم که پیش از بازی نیز به بازیکنان یادآوری کردم. زدن دروازه خالی به خودباوری بستگی دارد. باید خودمان را باور کنیم. سطح توقعات از ما بالا نرود اما تیمی هستیم که خیلی کارها می‌توانیم انجام دهیم.»
او در پایان با اشاره به هوای بارانی اصفهان گفت: «به هر حال ما بیشتر به این هوا عادت داریم. البته بازیکنان سپاهان نیز بازیکنان باتجربه و بین‌المللی‌اند و قبل از بازی به چمن آب می‌دهند. آنها نیز تجربه داشتند، ولی ما نیز از شهر باران آمده‌ایم و این به ما کمک کرد.»

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی