صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تساوی استقلال برابر شمس آذر در 3 پرده

این به اون در!

حامد حسینی
روزنامه‌نگار
مهاجمی که ابتدای فصل در لیست خروجی استقلال قرار داشت، حالا در بهترین روزهای خود در دوران حضور 3 ساله‌اش در استقلال است. رمضانی یکی از بازیکنانی است که ابتدای فصل صحبت رفتن وی بسیار زیاد بود. این مهاجم چندین بار هم با مدیران تیم آبی‌پوش صحبت کرد ولی درنهایت کارها جوری پیش رفت که وی علی‌رغم اصرار زیاد نتوانست از استقلال جدا شود و با نظر جواد نکونام در این تیم ماندنی شد. رمضانی که فصل گذشته هم سال خوبی را سپری نکرده بود و بسیار هم مورد انتقاد هواداران تیمش قرار داشت، در بازی با آلومینیوم تک گل سه امتیازی آبی‌ها را وارد دروازه محمد خلیفه، سنگربان جوان ایرالکو کرد تا استقلال همچنان در کورس بالای جدول باقی بماند.
اولین گل فصل آرمان رمضانی که همراه با 3 امتیازی شیرین برای شاگردان جواد نکونام شد، پاسخ بسیار مناسبی بود برای فصلی که شاید کمتر کسی علاقه‌مند به ادامه حضور این مهاجم بود. مهاجمی که بعد گل هم با فریادی بلند و از ته دل خوشحالی کرد.
پاداش گلزنی آرمان برابر آلومینیوم، حضور وی در ترکیب فیکس استقلال در قزوین بود و او در این بازی هم روند رو به رشد خود را ادامه داد و با فرصت‌طلبی گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا دومین گل فصل خود را برابر شمس آذر به ثمر برساند و بعد از مهرداد محمدی سه گله، بهترین گلزن این فصل استقلال باشد. این دومین دبل رمضانی در زمان حضورش در استقلال بود. فوروارد بلند قامت استقلال برای دومین بار در دوران حضورش در استقلال موفق شد در 2 بازی پیاپی لیگ برتری گلزنی کند. نخستین دبل او با پیراهن آبی مربوط به لیگ بیستم بود که او ابتدا برابر نفت اولین گلش با پیراهن استقلال را زد و در هفته بعد مقابل پدیده با یک شوت پای چپ دروازه حریف را به زیبایی هرچه تمام باز کرد و خیلی زودتر از آنچه فکرش را می‌کرد خود را در دل هواداران استقلال جا کرد. او با ادامه این روند تا بازی مهم دربی می‌تواند برای اولین بار از دوران حضورش در استقلال طعم حضور ثابت در ترکیب استقلال مقابل تیم سابقش یعنی پرسپولیس را بچشد؛ اتفاقی که بی‌شک خود آرمان نیز به دنبالش است.
نکته دیگر اینکه گل رمضانی برابر شمس آذر، هشتمین گل او با پیراهن استقلال بود و با توجه به درخشش دنباله‌دار او در این فصل یحتمل بزودی باید منتظر دورقمی شدن تعداد گل‌های رمضانی در استقلال باشیم.
جواد نکونام سرمربی استقلال در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی برابر آلومینیوم مدعی شد تا اینجای فصل 5 پنالتی برای استقلال اعلام نشده. این عدد در 7 بازی مطمئناً عجیب است. در واقع نکونام معتقد است در هر 2 بازی یک پنالتی برای استقلال گرفته نشده. با وجود این از آمار منفی او در زمینه پنالتی‌ها در بازی با شمس آذر یکی کم شد؛ وقتی که در نیمه نخست داور بازی شمس آذر و استقلال در یک صحنه بحث‌برانگیز یک پنالتی بادآورده به استقلال هدیه کرد.
مرور بازی‌های قبلی استقلال و نشست‌های خبری نکونام مشخص می‌کند که منظور او کدام بازی‌ها و کدام صحنه‌هاست. اولین مورد مربوط به بازی اول استقلال در لیگ بیست و سوم برابر صنعت نفت در آبادان است. مورد بعدی بازی با ملوان در ورزشگاه آزادی در هفته دوم محسوب می‌شود. مورد سوم در بازی هفته سوم با سپاهان در اصفهان بود. مورد چهارم هم در بازی هفته چهارم مقابل استقلال خوزستان رخ داد. آخرین مورد نیز در بازی هفته گذشته برابر آلومینیوم رخ داد. در این‌ 5 بازی 5 صحنه بحث‌برانگیز به سود استقلال رخ داد که داور پنالتی نگرفت و نکونام در پایان بازی مدعی شد که داور پنالتی تیمش را نگرفته.
نکته جالب اینکه در 4 بازی از این 5 مسابقه استقلال به پیروزی رسیده. تنها موردی که استقلال در آن شکست خورد بازی با سپاهان بود. با وجود این از این آمار در بازی با شمس آذر یکی کم شد و حالا او می‌تواند از این بابت خوشحال باشد چرا که با همان یک پنالتی بادآورده استقلال به تساوی رسید و دست خالی به خانه بازنگشت.
خط دفاعی استقلال در قزوین نمایش متزلزلی داشت؛ اتفاقی که البته برای بار نخست رخ نمی‌دهد و در این فصل بارها و بارها تکرار شده اما نتیجه‌گیری استقلال سبب شده تا این نقطه ضعف پررنگ به چشم نیاید. دو هفته پیش بود که آنها در بازی عقب افتاده هفته ششم لیگ برابر هوادار کلکسیونی از اشتباهات عجیب و غریب از گل به خودی گرفته تا پاس گل به حریف را داشتند اما در نهایت این مهرداد محمدی بود که به داد استقلال رسید و در یک شب تماشایی برای تیمش همه کار کرد تا استقلال برنده از زمین خارج شده و 2 گل خورده آبی‌ها به چشم نیاید. این هفته اما این تزلزل کار دست استقلال داد و آنها در قزوین تا مرز شکست پیش رفتند. اگر پنالتی بحث‌برانگیز داور نبود و مهاجمان شمس آذر اندکی فرصت‌طلب‌تر بودند، استقلال قطعاً دست خالی از قزوین به تهران بازمی‌گشت. جواد نکونام در فصل جاری عمدتاً تیمش را با 3 دفاع در زمین ارنج کرده و به نظر می‌رسد که این سیستم و تاکتیک مدنظر برای جا افتادن در استقلال زمان زیادی نیاز دارد. در قزوین ترکیب 3 نفره خط دفاع با سلیمی، سهرابیان و چشمی شکل گرفت اما روی حملات شمس آذر ناهماهنگ و بهم ریخته عمل کرد و در همین بازی این ضعف بشدت به چشم آمد چرا که دیگر استقلال برنده نبود تا مشکلات خط دفاعی آبی‌ها کاور شود. در این خط دفاعی 3 نفره نکونام معمولاً از یامگا در راست و جلالی در چپ استفاده می‌کند که هر دو خصوصیات تهاجمی بیشتری دارند و در دفاع کمتر مشارکت می‌کنند. برای همین حریفان استقلال در کانال‌های کناری همیشه فضای ایده‌آلی دارند و راحت به دروازه استقلال نزدیک می‌شوند. از طرفی خط دفاعی 3 نفره نیز به اندازه‌ای باکیفیت و هماهنگ نیست که بتواند این فضای خالی را پوشش دهد و همین سبب می‌شود که استقلال در کناره‌ها آسیب‌پذیرتر از عمق باشد. همانند بازی با شمس آذر که مهاجمان حریف هر وقت اراده کردند، از کناره‌ها دروازه استقلال را تهدید کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی