صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و هفت - ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

تساوی پرسپولیس برابر نفت در 3 پرده

نزنی، می‌خوری

محسن ذاکری
روزنامه‌نگار
سندروم مشکل گلزنی در پرسپولیس دوباره بیدار شده؛ معضلی که از فصل گذشته و پس از جدایی ناگهانی لوکادیا گریبان پرسپولیس را گرفته و ظاهراً قرار نیست آنها را رها کند. در ابتدای فصل تصور می‌شد که با حضور شهاب زاهدی این معضل برطرف شود اما مدت زمان زیادی طول کشید تا زاهدی در ترکیب پرسپولیس جا بیفتد. پس از گلزنی در بازی برابر گل‌گهر و پیکان و پاس گل جذاب برابر استقلال تاجیکستان در لیگ قهرمانان آسیا اما شهاب دوباره افت کرد تا یحیی گل‌محمدی در بازی برابر نفت او را نیمکت‌نشین کند. بالاخره نوبت به نبیل باهویی رسید. در شرایطی که یحیی گل‌محمدی روز قبل از بازی با نفت آبادان گفته بود نبیل باهویی شرایط بدنی لازم برای حضور در ترکیب تیمش را ندارد، اما او را در ارنج اصلی تیم خود قرار داد؛ مهاجم خارجی قرمزها که یحیی گل‌محمدی از همان ابتدا اعلام کرد که با موافقت او جذب نشده. با وجود اینکه این خطر وجود داشت که به خاطر نارضایتی سرمربی پرسپولیس از جذب این بازیکن او به یک نیمکت‌نشین تبدیل شود اما بحران مهاجم و مصدومیت در این تیم به حدی بود که این مربی آزادی چندانی برای میدان دادن به سلیقه‌اش ندارد.
شاید گل‌ نزدن شهاب زاهدی در بازی مقابل ملوان و حرکت مثبت باهویی در انتهای بازی آسیایی قرمزها، یحیی را به این نتیجه رساند که زمان فرصت دادن به مهاجم خارجی تیمش رسیده است. نبیل باهویی می‌توانست با استفاده از فرصتی که یحیی به او داده یاد و خاطره لوکادیا را برای پرسپولیسی‌ها زنده کند اما ناکام ماند. مهاجم خارجی پرسپولیس در اولین حضورش در ترکیب اصلی، با بدشانسی نتوانست اولین گلش با پیراهن این تیم را جشن بگیرد.
لوکادیا در بازی با صنعت نفت اعتماد کادر فنی تیمش را جلب کرد. او با گلی که مقابل این تیم زد نوار گل‌زنی‌هایش آغاز شد. البته لوکادیا قبل از بازی با صنعت نفت برای اولین بار مقابل آلومینیوم در ترکیب اصلی قرار گرفت و بازی با صنعت نفت دومین حضورش در ترکیب اصلی محسوب می‌شد.
نمایش باهویی که تا دقیقه ۷۵ در زمین بود، چندان چنگی به دل نزد تا پرسپولیس کماکان در تشویش گلزنی باشد. با این نمایش ضعیف مشخصاً یحیی نمی‌تواند از او راضی باشد و در دیدار با استقلال تاجیکستان هم از این مهاجم در ترکیب اصلی استفاده کند اما شهاب زاهدی هم در این دیدار هیچ کاری از پیش نبرد و بعد از دو بازی درخشان مقابل گل‌گهر و پیکان در 3 بازی گذشته اصلاً شرایط خوبی نداشته، به طوری که یا بین دو نیمه تعویض می‌شود یا مثل بازی صنعت از روی نیمکت کار را شروع می‌کند. با این شرایط شاید مهم‌ترین معضل یحیی برای ترکیب بازی بعدی تیمش در دوشنبه همین مهاجم نوک باشد.
پرسپولیس در برابر نفت آبادان باز هم روی مدار سابق موقعیت‌های متعددی را از دست داد تا در نهایت با یک تساوی تلخ فرصت صدرنشینی را از دست بدهد. باید منتظر ماند و دید که آیا یحیی گل‌محمدی با عملکرد باهویی در بازی بعدی هم او را در ترکیب قرار خواهد داد یا شهاب زاهدی را به ترکیب اصلی برمی‌گرداند؟
صنعت نفت در کجای جدول قرار دارد؟ جواب این سؤال خیلی اهمیت زیادی ندارد چون آبادانی‌ها در هر رتبه‌ای از جدول که باشند می‌توانند شانس قهرمانی شما را کم کنند.
این مسأله را استقلال به خوبی می‌داند و حالا دیگر یحیی گل‌محمدی هم آن را درک کرده است. با اینکه صحبت کردن در مورد شانس قهرمانی تیم‌های هفته نهم بسیار زود و دور از واقعیت است اما نمی‌توان این مسأله را کتمان کرد که شاید تساوی پرسپولیس در آزادی مقابل شاگردان عبدالله ویسی برای این تیم گران تمام شود؛‌ دیداری که در آن شاگردان گل‌محمدی هم دو امتیاز از دست دادند و هم دو گل دریافت کردند تا آمار کلین‌شیت و گل‌های خورده‌شان هم بدتر شود. فصل گذشته استقلال بعد از باخت در دربی به دنبال این بود تا با جبران کردن سه امتیاز از دست رفته مقابل تیمی که در حال سقوط است خودش را به معادلات قهرمانی برگرداند. عبدالله ویسی در آن بازی اما نه تنها اجازه نداد که استقلال باخت در دربی را جبران کند که دو امتیاز دیگر هم از آبی‌پوشان گرفت تا این تیم جام را از فاصله بسیار دورتری تماشا کند. تیمی که خودش به دنبال بقا بود و شرایط خوبی در جدول نداشت اما در ورزشگاه آزادی توانست رؤیاهای قهرمانی استقلال را دور کند.
در این فصل هم صنعت نفت شرایط مشابهی دارد. این تیم از جمع سه تیم انتهای جدول به جنگ یکی از دو تیم بالای جدول رفت و توانست با یک مساوی در بازی دیشب، استقلال را در صدر نگه دارد.
برزیل ایران که پیش از این در 7 بازی آخر یک بازنده تمام‌عیار به قرمزهای پایتخت بود و حتی نمی‌توانست دروازه این تیم را باز کند، این بار نگذاشت تا آنها به راحتی قسر در بروند. تا چند هفته دیگر مشخص خواهد شد که تساوی در آزادی مقابل صنعت نفت فقط 2 امتیاز به پرسپولیس ضرر زد یا زیان‌های متحمل‌شده پرسپولیس بیش از این خواهد بود؟
خانه همیشه جای امنی است اما شاید این بار پرسپولیس با دورشدن از خانه‌اش بتواند آرامش را تجربه کند.
یحیی گل‌محمدی پیش از این در مصاحبه‌هایش درخواست کرده بود که بازی‌های پرسپولیس خارج از آزادی برگزار شود. با اینکه بعد از مطرح شدن بحث تعمیر آزادی و برگزاری بازی‌های پرسپولیس در مکانی دیگر، افشین پیروانی به این قضیه اعتراض کرده بود اما شاید این اتفاق خیلی هم به ضرر سرخپوشان نباشد.
 شاگردان یحیی گل‌محمدی در این فصل امتیازات زیادی از دست نداده‌اند اما بخش بیشتر همین امتیازات هم در خانه بوده است. از 6 امتیازی که از دست پرسپولیس پریده 2 امتیاز خارج از خانه و 4 امتیاز هم داخل خانه بوده است.
نکته دیگر اینکه از 4 گلی که علیرضا بیرانوند در این فصل دریافت کرده، 3 گل خورده او در ورزشگاه آزادی اتفاق افتاده است. همین مسأله باعث شده تا این تیم در جدول بازی‌های خانگی در رده چهارم قرار بگیرد.
 جدول بازی‌های خانگی همان‌ جایی است که دلیل صدرنشینی استقلال را مشخص می‌کند. استقلال با 12 امتیاز صدرنشین است و پرسپولیس 4 امتیاز اختلاف دارد و در نهایت هم با 2 امتیاز اختلاف نسبت به رقیب خود فعلاً صدر جدول را از دست داده است. به این لیست باید بازی با النصر را هم اضافه کرد. دیداری که به دلیل شرایط بسیار بد زمین، پرسپولیس هم امتیاز را از دست داد و هم بازیکنانش را! از دست دادن ترابی به دلیل مصدومیت نه‌تنها در آن بازی بلکه در بقیه بازی‌ها هم گریبان پرسپولیس را گرفت و شاید خروج از آزادی از این نظر هم به نفع پرسپولیس باشد. قطعاً در حال حاضر بزرگ‌ترین رقیب قرمزها مصدومیت بازیکنانش است که بیشتر آنها در ورزشگاه آزادی رخ داده است.
به همین دلیل شاید بی‌خانمان‌ شدن تیم‌های تهرانی خیلی هم برای یحیی گل‌محمدی بد نباشد و او که بازی تیمش وابستگی بسیار زیادی به زمین دارد بتواند با حضور در یک چمن بهتر صدر را از نکونام پس گرفته و تیمش را بازیابی کند.

جستجو
آرشیو تاریخی