یک سهمیه المپیک در انتظار دوچرخه‌سواری ایران

محمود وفایی مدیر تیم‌های ملی دوچرخه‌سواری با اشاره به زمان باقیمانده تا اعلام رسمی سهمیه‌های المپیک پاریس تأکید کرد: با پایان یافتن مهلت رنکینگ جهانی دوچرخه‌سواری جاده برای تعیین سهمیه‌های المپیک، یک سهمیه در این بخش به ایران تعلق می‌گیرد، البته این موضوع هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نشده و ۲۴ آبان‌ماه از طریق اتحادیه جهانی دوچرخه‌سواری منتشر می‌شود.
وی ادامه داد: این سهمیه بر اساس شرایط مسابقات و نحوه اعلام تعداد سهمیه‌های المپیک برای هر کشور مشخص است، در شرایط کنونی این سهمیه به ایران تعلق گرفته که به نام ایران ثبت خواهد شد و فدراسیون نیز بدون شک بهترین نفر خود را برای این رویداد بزرگ انتخاب و معرفی می‌کند.
مدیــــــــــــــــــر تیم‌هــــــــــــــــــــــــای ملی دوچرخه‌سواری یادآور شد: البته فدراسیون در تلاش است تا یک سهمیه دیگر را از طریق وایلد کارت بگیرد اما هنوز این موضوع به سرانجام نرسیده است. تلاش ما ادامه دارد و باید دید در نهایت در صورت نهایی شدن این سهمیه، به کدام ماده اختصاص خواهد یافت. اگر در بخش کوهستان باشد شانس فرانک پرتوآذر از همه بیشتر است و اگر به سایر رشته‌ها اختصاص پیدا کند، باید برای آن تصمیم‌گیری شود.
سخنگوی فدراسیــــــــــــــــــــــــــــون دوچرخه‌سواری همچنین از آمادگی رکابزنان ایران برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۴ خبر داد و گفت: این رقابت‌ها در دو بخش آقایان و بانوان و در ماده‌های پیست در دو بخش دختران و پسران برگزار خواهد شد و تلاش می‌کنیم تا نتایج قابل قبولی را کسب کنیم.
گفتنی است طبق سیستم کسب سهمیه المپیک دوچرخه‌سواری جاده، ۴۵ کشور اول رنکینگ جهانی سهمیه المپیک می‌گیرند و به دو کشور اول قهرمانی آسیا، آفریقا و آمریکا در سال ۲۰۲۳ که از طریق رنکینگ سهمیه نگرفته‌اند هم یک سهمیه تعلق می‌گیرد.
نحوه توزیع سهمیه از طریق رنکینگ بر این اساس است که کشورهای اول تا پنجم هر کدام ۴ سهمیه، کشورهای ششم تا دهم هر کدام ۳ سهمیه، کشورهای یازدهم تا بیستم هر کدام ۲ سهمیه و کشورهای بیست‌ویکم تا چهل‌وپنجم هر کدام یک سهمیه دریافت خواهند کرد. در مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ که چند ماه پیش برگزار شد، دو رکابزن قزاقستان اول و دوم، دو رکابزن ژاپن سوم و چهارم و رکابزن کره‌جنوبی هم پنجم شدند. در این رویداد محمد گنج‌خانلو از ایران در رده ششم قرار گرفت. با این حساب قزاقستان در رنکینگ جهانی نوزدهم است و دو سهمیه المپیک دارد. ژاپن، ازبکستان و چین نیز در بین رنکینگ بیست‌ویکم تا چهل‌وپنجم جهانی هستند که هر کدام یک سهمیه خواهند داشت. به این ترتیب قزاقستان و ژاپن از رنکینگ قهرمانی آسیا ۲۰۲۳ کنار گذاشته می‌شوند و با حذف رکابزنان این دو کشور، ایران یکی از دو کشوری است که در بالاترین رده قرار می‌گیرد و یکی از دو سهمیه قاره آسیا را به دست می‌آورد. ایران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو هم یک سهمیه در جاده مردان داشت و سعید صفرزاده نماینده ایران بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی