ساهاکیان: جوانگرایی چیز بدی نیست ولی تبعات دارد

یکی از مشکلات فعلی بسکتبال تخریبگران هستند

 پریسا غفاری
   روزنامه نگار
اوشین ساهاکیان یکی از بازیکنان نسل طلایی بسکتبال این روزها در آمریکا به سر می‌برد و گاهی هم با صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ملی و حامد آفاق اسلامیه یکی دیگر از بازیکنان این نسل، به یاد روزهای طلایی با هم بازی می‌کنند، هر چند جواد داوری رئیس فدراسیون و همدوره‌ای آنها در ایران، حق انتقاد را به هم‌تیمی‌های سابقش می‌دهد ولی برعکس آنها مصطفی هاشمی سرمربی شهرداری گرگان اعتقادی به این نسل ندارد و تنها حامد حدادی را به عنوان هدیه خدا مطرح می‌کند. اوشین ساهاکیان بازیکن پست 4 سابق تیم ملی کشورمان از اینکه عملکرد نسل طلایی را زیر سؤال می‌برند واکنش نشان می‌دهد: «هشت سال است که به تدریج بازیکنان نسل طلایی به جز حامد حدادی کنار رفته‌اند. چرا تیم در این سال‌ها نتیجه نگرفت؟»
او در ادامه می‌گوید: «آدم تا حدی می‌تواند یکسری صحبت‌ها را تحمل کند. نظر مصطفی هاشمی این بوده که خدا حدادی را با قد ۲۱۸ سانتیمتر هدیه داده است. هشت سال است که بازیکنان نسل طلایی به تدریج کنار رفته‌اند. من پنج سال است بازی نمی‌کنم، چرا تیم در این سال‌ها نتیجه نمی‌گیرد؟ چرا به عراق، قزاقستان و سوریه می‌بازیم؟ مگر حدادی کل بسکتبال نیست، چرا او را نمی‌گذارید یک به پنج بازی کند؟»
ملی‌پوش سابق البته منکر توانایی‌های حامد حدادی نمی‌شود: «من هیچ‌وقت منکر توانایی‌های حدادی نمی‌شوم. اگر او تنهایی تمام بسکتبال ایران است، همین الان هم بگذارید بازی کند. خود آقای هاشمی دو سه ماه مربی بود. چند باخت داشت؟ کسی خودش را نمی‌بیند و نمی‌خواهد ببیند که چه اتفاقی می‌افتد. اصلاً اسم نسل طلایی و اینکه چه کسی در این گروه بوده، مهم نیست. انگار با این قضیه مشکل دارند. یادشان رفته که خودشان در دوران بازی یا مربیگری چطور هنرنمایی کرده‌اند.»
هرچند جواد داوری اجازه انتقاد را فقط به نسل طلایی می‌دهد اما ساهاکیان می‌گوید: «اگر کسی انتقاد درست و منطقی می‌کند، چه مثبت یا منفی، آن فرد حق صحبت دارد. اگر کسی واقعاً دنبال تخریب است، فرقی ندارد دوران رامین طباطبایی، جواد داوری یا محمود مشحون باشد. خب معلوم است که او نباید حرف بزند.»

این بازیکن از تغییرات زیاد مربیان هم ایراد می‌گیرد: «تا زمانی که استخوان تیم محکم نباشد، هیچ‌وقت برنده نمی‌شود. به نظرم تغییر مربی در این مقطع درست نیست. مربی ایرانی یا خارجی که انتخاب می‌شود، باید پای مربی ایستاد. دو ماه مصطفی هاشمی بود، بعد سعید ارمغانی و یک سال بعد هم هاکان دمیر انتخاب شد. تیم به این شکل روی هوا می‌رود و تغییر مربی کمک نمی‌کند. در این مدت کم بازیکن عوض نشد. این خودش تأثیرگذار است .جوانگرایی چیز بدی نیست ولی تبعات دارد. فقط باید صبر کنند تا دوباره این بازیکنان به آن حد آمادگی ذهنی و پختگی برسند تا در بازی‌های سنگین و حساس تصمیم‌گیری کرده و درست عمل کنند.»
اوشین ساهاکیان در پایان معتقد است: «به نظرم یکی از مشکلات فعلی بسکتبال این است که پیج‌ها و آدم‌های زیادی برای تخریب داریم. آیا در فوتبال آنقدر هستند؟ نمی‌دانم مشکل چیست. یکسری آدم‌هایی اظهارنظر می‌کنند که کار خودشان نیست. اگر هر کسی کار خود را کند، همه چیز بهتر پیش می‌رود. فکر می‌کنم زمان می‌تواند کمک کند. آن هم به شرطی که برنامه‌ریزی درستی انجام شود و کادرفنی و مدیریت قوی در تیم‌های ملی داشته باشیم وگرنه چیزی تغییر نمی‌کند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی