صفحات
  • صفحه اول
  • مدیریت فوتبال
  • زیر چاپ
  • فوتبال ایران
  • منهای فوتبال
  • ورزش جهان
  • استقلال
  • پرسپولیس
  • پرونده
  • لژیونر
  • صفحه آخر
شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران ورزشی - شماره هفت هزار و چهارصد و سی و چهار - ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۶

شمارش معکوس برای جدال آینده‌سازان وزنه‌برداری در مکزیک

خیز یوسفی برای رکوردشکنی دوباره در گوادالاخارا

رضا عباسپور
روزنامه نگار

چند روز پیش نواب نصیرشلال سرمربی تیم ملی وزنه‌برداری بزرگسالان کشورمان از عزم راسخ مجموعه وزنه‌برداری برای تغییر نسل و پشتوانه‌سازی در وزنه‌برداری ایران خبر داد. تغییر نسلی که قطعاً اگر در وزنه‌برداری به دنبالش هستیم نیاز به زمان مناسب و صبوری دارد. یکی از تورنمنت‌های مهمی که می‌توانیم برای تغییر نسلی که مد نظرمان است آنالیز خود را از آن استارت بزنیم، رقابت‌های جهانی 2023 گوادالاخارا درکشور مکزیک است. رقابتی که طبق اعلام مسئولان فدراسیون وزنه‌برداری قرار است وزنه‌بردارانی به آن اعزام شوند که شانس بیشتری برای کسب مدال دارند. هر چند در ترکیب تیم جوانان، اگر مشکل یا آسیب‌دیدگی خاصی برای فوق‌سنگین‌های عنواندار کشورمان ایجاد نشده باشد، باید منتظر درخشش و رکوردشکنی علیرضا یوسفی و طاها نعمتی رکوردداران وزنه‌برداری آسیا و جهان در این رده سنی باشیم.
 
اعزام کیفی پشتوانه‌ها
به مکزیک
مهراب دواسری (تهران)، ایلیا صالحی‌پور (خوزستان)، عبدالله بیرانوند (لرستان)، حمیدرضا زارعی، فرهاد قلی‌زاده، علیرضا نصیری، ابوالفضل زارعی و کوروش زارع از فارس، امیر‌حسین سلیمانی و علیرضا یوسفی، طاها نعمتی و حسین سپه (آذربایجان غربی) و آریا پایدار از گیلان به اضافه چند وزنه‌بردار خوش‌آتیه دیگر، نفراتی هستند که سیدهادی پانزوان سرمربی تیم‌های پایه کشورمان با دعوت از آنها مدتی است اردوی آماده‌سازی خود را آغاز کرده تا بعد از درخشش پشتوانه‌های نوجوان و جوان در آسیایی هندوستان، حالا تیم جوانان با ترکیبی کیفی برای حضوری موفق در رقابت‌های جهانی 2023 مکزیک گلچین شوند. چندی پیش در نشست هیأت رئیسه و پس از آن کمیته فنی وزنه‌برداری گویا تصمیم برآن شد تا تیم وزنه‌برداری جوانان کشورمان برای اعزام به مکزیک، با توجه به شرایط رکوردی که دارند گلچین شده و نفراتی به گوادالاخارا میزبان این دوره از رقابت‌های جهانی اعزام شوند که شانس بیشتری برای کسب مدال جهانی داشته باشند. سال گذشته در رقابت‌های جهانی 2022 یونان تیم وزنه‌برداری جوانان ایران با ترکیب دو ملی‌پوش در بخش دختران و پسران به این آوردگاه اعزام شدند که هر دو وزنه‌بردار نیز موفق شدند برای وزنه‌برداری ایران مدال‌های خوشرنگ طلایی و نقره‌ای کسب کنند. اما برخی اتفاق‌های تلخ و حواشی پیرامونی که برای این تیم بعد از اتمام رقابت‌ها رخ داد، موجب شد تا شادی مدال‌ها و عناوین کسب شده خیلی به دل‌مان نچسبد. حالا اما اینطور به نظر می‌رسد که سیدهادی پانزوان و دستیاران او در تیم وزنه‌برداری جوانان با استفاده از استعدادهای درخشانی مثل صالحی‌پور، بیرانوند، زارعی، قلی‌زاده، نعمتی، یوسفی و...، همینطور کوروش باقری در بخش دختران با بهره بردن از دختران خوش‌آتیه‌ای همچون خواهران حسینی، ریحانه کریمی و...، به دنبال این هستند تا با اعزام کیفی اما حداکثری نتایجی به مراتب درخشان‌تر از ادوار گذشته برای وزنه‌برداری ایران دشت کنند. حالا باید منتظر ماند و دید اولاً چه نفراتی برای حضور در رقابت‌های جهانی مد نظر کادرفنی هستند و در دو بخش دختران و پسران به مکزیک اعزام می‌شوند؟ ثانیاً چه نتایج و مدال‌هایی برای نفرات اعزامی که با نگاه کیفی به مکزیک اعزام می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود؟
 
پیش‌بینی رکوردشکنی
برای یوسفی
علیرضا یوسفی قطعاً یکی از استعدادهای ناب و خوش‌آتیه وزنه‌برداری ایران در دسته وزنی فوق‌سنگین (دسته وزنی 109+ کیلوگرم) است که بواسطه حضورش در رده سنی بزرگسالان و کسب مدال در این رده سنی، جزو مدعیان اصلی کسب مدال طلای جهانی در رقابت‌های جهانی 2023 مکزیک است. یوسفی که در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان بارها موفق شده ضمن بالارفتن از سکوی قهرمانی مدال‌های خوشرنگ طلایی را در این دسته وزنی به خود اختصاص داده و به عنوان قویترین نوجوان و جوان وزنه‌برداری جهان رکوردهای دوضرب و مجموع این دسته وزنی را به نامش ثبت کند، حالا و در آستانه اعزام تیم‌های دختران و پسران وزنه‌برداری ایران به رقابت‌های جهانی 2023 مکزیک در رده سنی جوانان شانس اصلی کسب هر سه نشان طلای دسته فوق سنگین و ارتقای رکوردهای دوضرب و مجموع جهان در این دوره از پیکارها است. سوای یوسفی که اگر به گوادالاخارا اعزام شود جزو ستاره‌های شناخته شده و مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی جوانان جهان به شمار می‌رود، طاها نعمتی، مهراب دواسری، میلاد صالحی‌پور، علیرضا نصیری، حمیدرضا زارعی، فرهاد قلی‌زاده و خیلی از ستاره‌های جوان دیگر در رده سنی پسران، همینطور خواهران حسینی (غزل و غزاله)، همچنین فاطمه کریمی جزو مدعیان کسب مدال در رده سنی جوانان و در بخش دختران خواهند بود.

ZOOM

شمارش معکوس برای حضور تیم‌های وزنه‌برداری پسران و دختران کشورمان در رقابت‌های جهانی مکزیک آغاز شده است. این رقابت‌ها قرار است از روز ۲۲ تا ۲۹ آبان در شهر گوادالاخارا با حضور آینده‌سازان وزنه‌برداری جهان برگزار شود. قطعاً بواسطه طولانی بودن مسیر سفر کاروان وزنه‌برداری جوانان کشورمان به مکزیک و پرهزینه بودن این اعزام، نباید خیلی منتظر اعزام تیم کامل به این رویداد باشیم. بنابراین تصمیم درست هم این است باتوجه به شرایط سخت اقتصادی که فدراسیون وزنه‌برداری دارد، نفراتی به این دوره از رقابت‌های جوانان اعزام شوند که هم شانس بیشتری برای کسب مدال دارند و هم رکوردهای قابل قبولی برای رکوردشکنی و ثبت مجموع ایده‌آل درکورس رقابت با رقبای جهانی در رده سنی جوانان.

 

جستجو
آرشیو تاریخی